29.08.2012 - 16:45 | Son Güncellenme:
Zorunlu eğitimi 12 yıla çıkaran 4 4 4 eğitim sistemiyle bu yıl okula başlayacak 60 ayını tamamlayan öğrencilere okullarda ilk 3 ay uygulanacak uyum ve hazırlık çalışmalarına ilişkin kitaplar hazırlandı.
Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın internet sitesinde yer alan öğrenci çalışma kitapları ve öğretmen kitabı, 12 haftalık süreyi kapsıyor.
Uyum ve hazırlık çalışmalarını içeren Öğretmen Kitabı’nın giriş bölümünde, okuma ve yazmayı yalnızca okul başarısını etkileyen bir unsur olarak görmemek gerektiği, çünkü okuma yazmanın hayat boyu devam eden bir süreç olduğu belirtiliyor.
İlkokul 1. sınıfa doğrudan okuma yazma çalışmaları gibi bir öğretim alanıyla başlamak yerine onların öğretim alanlarına sağlıklı bir başlangıç yapabilmelerini sağlamak için eğitim ve öğretimin harmanlanması, etkinliklerle sunulmasının önemli olduğu vurgulanan giriş bölümünde, bunun için çocuğun gelişimini çok yönlü ele alacak şekilde hazırlanmış etkinliklere yer verilmesi gerektiği, onların keyif alacakları sınıf içi oyunların düzenlenmesi; boyama ve çizme etkinlikleriyle, kesme yapıştırma çalışmaları, müzikli oyunlar ve şarkılarla, kitap okuma saatleri düzenlenmesi ayrıca şiir dinleme, ses bilinci ve yazı bilinci farkındalığına yönelik etkinlikler tasarlanması öneriliyor.
Uyum ve hazırlık çalışmaları 12 hafta sürecek
Kitaba göre, uyum ve hazırlık çalışmaları 12 haftalık bir süre için düzenlenen etkinlikleri içeriyor.
Türkçe dersi, uyum ve hazırlık çalışmaları süresince, ”görsel okuma, dinleme, sesleri tanıma, ses benzerliği, iletişim kurma, görsel algının geliştirilmesi, dikkat becerilerinin geliştirilmesi, ses farkındalığı ve yazı bilincinin oluşturulması, çizgi çalışmaları gibi becerilerin yapılandırılması”nı amaçlayacak.
Hayat Bilgisi dersi kapsamında genel olarak sınıfına ve okuluna uyum; kendini, arkadaşlarını ve okulunu tanıma, sınıf ve okul kurallarını öğrenme, öz bakım becerilerini edinme, değerleri tanıma, günlük yaşam becerilerinin yanı sıra, araştırma ve yeni şeyler öğrenme isteğinin kazandırılması gibi becerilerin edinimi sağlanacak.
Matematik dersi kapsamında öğrencilerin muhakeme yapma ve problem çözme becerilerini geliştirmek amacıyla sıraya koyma, kıyaslama, hatırlama, eşleştirme, günlük hayatta sayıları kullanma, basit ölçme çalışmaları yapma, nesneleri gruplama, örüntü tamamlama, görsel algıyı destekleme gibi çalışmalar yapılacak.
Oyun ve fiziki etkinlikler, müzik ve görsel sanatlar etkinlikleri bir uyum ve hazırlık sürecini kapsadığından ders saatlerini bire bir doldurmak yerine öğrencilerin oynayarak, ritim tutarak, çizgi çalışmaları ve boyama yaparak kısacası eğlenerek öğrenmelerini sağlayacak etkinlikler bütünü şeklinde tasarlandı.
Oyun ve Fiziki Etkinlikler, Müzik ve Görsel Sanatlar derslerine yönelik etkinlikler olduğu gibi bu derslerin içerikleri şeklinde planlanmadı, kimi zaman Türkçe ders saatlerinde kimi zaman ise Matematik dersinde alındı. Bu dersler kapsamında tasarlanan etkinliklerle küçük ve büyük kasların geliştirilmesi, eğlenme, olumlu iletişim becerilerinin geliştirilmesi, el göz koordinasyonu, dikkat becerilerinin geliştirilmesi, renklerin uyumu ve yaratıcılık, sesleri tanıma, ritmi tanıma ve ritim tutma gibi becerilerin tümünün oyun, fiziksel ve zihinsel etkinliklerle geliştirilmesi sağlanacak.
Birinci sınıfların ilk gün kaygılarını azaltma
Öğretmen Kılavuz kitabında, ilkokul 1. sınıf öğrencileri için okulun ilk günlerinde onların kaygılarını azaltmak için yapılması gerekenler de sıralandı.
Oryantasyon haftası süresince öğrencilere, teneffüsün ders arası olduğunu; oynama, tuvalete gitme, burun silme, su içme, bir şeyler yeme gibi ihtiyaçları karşılamak için gerektiğini; zille başlayıp ve zille bittiğinin açıklanması, teneffüs bitiminde sınıflarını bulabilmeleri veya teneffüse çıkmaları için başlangıçta öğretmenin, okul ziliyle eş zamanlı olarak şarkı söyleyebileceği öneriliyor.
Bu sürede, öğrencilere boyama ve müzik etkinlikleri yaptırılacak, ”Kutu Kutu Pense, Çömel Kurtul, Yuvarlanan Toptan Kaç, Salyangoz Oyunu” gibi oyunlar oynatılacak.
Öğretmen kılavuz kitabında iki farklı tür etkinlik bulunuyor. Birinci tür etkinlikler yalnızca kılavuz kitapta açıklanıyor. İkinci tür ise açıklamaları kılavuz kitapta, uygulamaları ise öğrenci çalışma kitaplarında yer alan etkinlikleri kapsıyor.
Öğretmen kılavuz kitabında ve öğrenci çalışma kitabında bulunan etkinliklerin tamamı okul öncesi ile ilkokul birinci sınıf öğretim programlarının kesişim noktası ele alınıyor.
Etkinliklerin kolaydan zora, basitten karmaşığa, yakından uzağa öğrenme ilkelerine göre tasarlandığı ancak yine de bazılarının öğrencilere kolay, bazılarının ise zorlayıcı gelebileceği belirtilen kılavuz kitapta, bu durumda öğretmenlerin etkinlikleri öğrencilerin gelişim özelliklerine, okul veya sınıfın olanaklarına göre değiştirebileceği belirtiliyor.
Kitaba göre, matematik etkinlikleri, hem matematiğin doğal yapısı hem de çocukların gelişim düzeylerine uygun olarak ”oyun” teması dikkate alınarak tasarlandı.
Okuma çalışmaları öğretmenlerin belirleyeceği metinler ve kitaplar aracılığıyla yapılacak. Kitap ve metin seçiminde öğrencilerin ilgi alanlarının göz önünde bulundurulması, öykü, masal, şiir, tekerleme gibi türlerin bu yaş düzeyindeki çocukların ilgilerini çekebilecek şekilde seçilmesi öneriliyor.
Etkinlik süreleri tahmini 40 dakika olarak belirlendi ancak zaman planlamasının istenildiği gibi yapılabileceği de belirtildi.
Öğretmenler çocuklara kalem tutma, kağıt pozisyonu ve oturuş şekli gibi konuları da öğretecek.
Cin Ali’nin yerini ”Bilge” aldı
Öğrenciler için hazırlanan kitaplarda boyama, çizgi birleştirme, eşleştirme, resimler arası farkları bulma gibi oyunların yanı sıra yalnızca ”a” ve ”e” harfleri öğretilecek. Bu etkinlikler ve matematik etkinlikleri ”Bilge” adlı karakter üzerinden düzenlendi.
Kitaplarda geçen diğer isimler de günümüzde yaygın kullanılan isimlerden seçildi. Kitaplarda, yaygın olarak kullanılan ”Bilge” karakterinin yanı sıra ”Emel, Efe, Arda, Ege, Ela” gibi isimlerdeki karakterler de yer alıyor.