19.12.2020 - 07:00 | Son Güncellenme:
Ayşim Özgür
Kazanan rahatlık oldu
Trendlerin ne olacağını podyumlar söyleyebilir, ama o trendlerden hangilerinin sevildiğini, arandığını ve satın alındığını alışveriş istatistikleri gösteriyor. Moda dünyasının en çok kullanılan arama motoru Lyst’in 2020 raporuna göre, bu yıl kazanan “rahatlık” oldu. Şaşırmadınız değil mi? Daha önceki yazılarda da bahsettiğim gibi bu yıl insanlar en çok evde giyebilecekleri rahat kıyafetler aldı; eşofmanlar, rahat hırka ve kazaklar peşinde koştu. Bu raporun sürprizi ise ayakkabı kategorisinde en çok arananların, çoğu zaman “kaba” olarak nitelendirilen meşhur modeller oluşuydu. Görünüşe bakılırsa üç yıl önce İngiliz tasarımcı Christopher Kane’in dokunuşuyla havalı hale gelen Crocs’ların, şakayla karışık turist terliği olarak anılan Birkenstock’lar ve 2000’lerin başına damga vuran Ugg botlar yeniden zirvede.
Maskelere lüks alternatifler doğdu
Bundan henüz bir yıl öncesine kadar gündelik hayatımızda hiç kullanmadığınız, kullanacağımızı da düşünmediğimiz maskeler, artık hayatımızın en önemli parçası ve tartışmasız yılın öne çıkan aksesuarı. Tekstil üreticileri, kısa süre içinde virüsten korunmanın başlıca yollarından biri olan medikal maskelere, birkaç kez kullanılabilen ve çamaşır makinesinde yıkanabilen kumaş alternatifler üretmeye başladı. Lüks endüstrisi durur mu? Elbette maskesinin markalı olmasını isteyenlere hitap eden seçenekler de ortaya çıktı ve böylece Burberry’nin 118 dolarlık ekose desenli maskesinden, Louis Vuitton’un şeffaf yüz siperliğine uzanan pek çok alternatif ortaya çıktı.
Instagram ve YouTube’un moda dünyası üzerindeki etkisi tartışılmaz. Ancak gençler için 2020’de eğlencenin ve trendleri takip etmenin adresi kesinlikle TikTok oldu. Z kuşağı, TikTok’ta paylaştıkları videolarla yaratıcılığını ortaya koyup viral moda ve güzellik trendlerinin öncüsü olmayı başarırken, büyük markalar da bu gelişmeye kayıtsız kalamadı elbette. Dior ve JW Anderson defilelerini TikTok’tan canlı yayınlarken, pek çok markanın pazarlama bütçelerinde de, çok takip edilen TikTok kullanıcılarına önemli bölüm ayrıldı.
Dijital defileler hayatımıza girdi
Pandeminin moda dünyasına en büyük etkisi, uzun yıllardır konuşulan fakat bir türlü gerçekleştirilemeyen dijital moda haftalarını hayatımıza taşıyışı oldu. Herkesin eve kapandığı günlerde, koleksiyon sunumları dijital platformlar üzerinden yapıldı ve böylece daha düşük maliyetlerle daha fazla insana ulaşıldı. Pandemi bittikten sonra da dijital defile düzenlemeye devam edeceğini duyuran markaların sayısı hiç de az değil! Üstelik bu defileler, sezon ve cinsiyet ayrımı yapılmadan, markaların tüm tasarımlarını aynı anda görme imkânı da veriyor. 2020 biterken yeni bir moda düzenine geçişin ayak seslerini duymak pek zor değil.
Beyonce çıtayı yükseltti
Bilgisayar ve telefon ekranlarımıza bakarak geçirdiğimiz bu yılda, Beyonce’nin görsel albümü “Black King” her yönüyle çok konuşuldu. Albümün video kayıtları için stil danışmanı Zerina Akders ile çalışan Beyonce’ye, Burberry, Balmain, Erdem, Valentino gibi pek çok markadan özel kostümler hazırlandı ve her biri modaseverlerin rüyalarını süsledi. Markalarla iş birliği etmek ve imaj değiştirmek konusunda çıtayı epey yükseğe taşıyan Beyonce, bu zorlu yıldan da ikon olarak çıkıyor.