MO’nun yeni albümü “Forever Neverland” günümüzde popun neden sadece pop olamayacağının kanıtı gibi.
2015 tarihli “Lean On”u hatırlarsınız. Son yılların en büyük liste başarılarından birine sahipti. Ticari başarısı bir yana, ileride 2010’lar hatırlanırken bu şarkının listenin en üst sıralarında olacağı kesin gibi. Amerikalı Major Lazer, Fransız DJ Snake ve Danimarkalı MO. Bu ekibin ortak işiydi. Buradaki renkli, çok uluslu işbirliği tarzların, kişiliklerin ve müzikal bakışların bir araya gelmesinden ortaya çıkıyordu. Bu isimlerin hepsi kendi dallarında alternatif isimler. Ancak ortaya çıkan iş büyük bir hit (Youtube’da 2.4 milyar izlenmeye ulaşmıştı). Bu hit’in en büyük kahramanı da şarkıyla adını dünyaya duyuran MO’ydu. Yeni albümüne göz atmadan geçmeyelim.
Dev bir ekip çalışması
Karen Marie Orsted (MO) çocukluğunda Spice Girls’den ve punk’tan eşit oranda etkilendiğini anlatıyor bir röportajında. Popun kulağı hemen yakalayan melodiler, punk ve rock’ın asi yanı ve sound’u onun bugünkü müzik anlayışını oluşturuyor. Elbette birlikte çalıştığı ona destek veren isimlerin bu sound’u üretmesinde katkısı büyük. 2014 tarihli ilk albümü “No Mythologies To Follow”da Ronni Vindahl ve Diplo ile çalışmıştı. Şarkılarını kendi yazıyor ama besteleri bu isimlere emanetti. Bu albümde yer almayan ve daha sonra yayınlanan “Lean On”dan sonra albüm de tekrar ilgi görmüştü. Dolayısıyla teknik olarak “Lean On” sonrası ilk ciddi albümü geçen hafta yayınlandı.
“Forever Neverland”in prodüktör yapımcı koltuğunda bu defa kendisi var. Düzenlemeleri ise yaklaşık 15 kadar farklı isim üstleniyor. Bu dev bir ekip çalışması ve belli ki ticari başarıya oynanmış ince ince formüller kullanılmış. Bu formüllerde alternatif fikirlerin tamamı popa uyarlanmış.
Dans pisti ve radyo dostu
MO’nun müziğinde en önemli bileşen kendi yaptığı besteler. İskandinav star besteci/yapımcıların “şarkının her yeri nakarattır” anlayışı MO’da var. Şarkıların her yeri “catchy”. Ve bu da düzenleme anlamında çok büyük avantaj sağlıyor. Genel olarak offbeat altyapılar üzerine yükselen şarkıların neredeyse hepsi (bu albümde standart pop ritimlerini de kullanmışlar) dans pisti ve radyo dostu. Offbeat MO’nun müziğinin temeli. O yüzden bu terimi anlatalım. Offbeat’i en basit anlamıyla standart olmayan ritim olarak çevirebiliriz. Ama müzik terimi olarak ele alırsak offbeat, klasik 4/4 ölçüsündeki batı müzik anlayışında vurguları alışılageldiği gibi 1 ve 3’üncü vuruşlara değil, 2 ve 4’üncü vuruşlara yüklemek anlamına geliyor. 1 numaralı vuruşa downbeat, iki numaralı vuruşa offbeat deniyor. Melodi, riff ve altyapılar 2 ve 4’ü güçlü vuruşlar olarak ele aldığında müziğin de doğası değişiyor. Reggae, dub ve türevleri offbeat’in en basit ve eski örnekleri.
Burada başlıktaki ifadeye dönelim. Klasik anlamda pop hit’leri halen piyasayı domine ediyor olabilir. Ama popun bugünü ve geleceği tamamen alternatif müziklerden yükselen melodilere, ritimlere, seslere bağlı. Daha doğusu bu içeriğin popla örtüşmesine bağlı. MO’nun yeni albümü bu anlayışa güzel bir örnek.
5 ŞARKI
“Midsummer Girl” Razorlight: Razorlight’ın ses vermesi sizde de “Eyvah 2000’ler nostaljisi çoktan yola çıkmış gümbür gümbür geri geliyor” hissi yaratmadı mı? Yeni albüm şu an tesislerimizde incelemede...
“Dangerous” Ella Mai: Yeni nesil R&B ilgi alanımız. Ella Mai’den geçenlerde bahsetmiştim, kendine has yepyeni bir vokal. Hünerlerini sergilediği bir şarkı.
“Come On (You Know That I am Fool)” Mk.Gee: Çok klas. Çok genç bir DJ/prodüktör ama çok doğru yerlerden iyi müzikler dinleyerek gelmiş. “Beat” odaklı işlere meraklıysanız takibe alın.
“Internationally Unknown” Ratboy: Rat Boy’u çocukluğundan tanırım. Punk ve hip hop’a meraklı olduğu her halinden anlaşılan 22 yaşındaki İngiliz müzisyen, Sig Sig Sputnik tadı veren yeni single’ını paylaştı.
“Kong” - Neneh Cherry: Four Tet’in prodüktörlüğünü yaptığı yeni Neneh Cherry albümünden Massive Attack destekli bu şarkı “Trip hop’ı özlemişiz” dedirtti.