2019 yılında lise öğrencisi genç, Facebook’ta bir kızla tanışır ve sohbet etmeye başlarlar. Sohbet bir süre sonra tıkanır. Bizimki ne yapayım da muhabbeti devam ettireyim diye düşünürken Spotify’a Facebook ile bağlananların neler dinlediğinin görülebildiğini hatırlar. Şansına kız Spotify’a bu şekilde bağlanmıştır. Hemen çalma listelerine ulaşır ve içinde Pink Floyd, The Doors, Queen olduğunu fark eder. Chat’e dönüp, The Doors sevdiğini söyleyince sohbet devam eder. “Çok işe yaradı, saatlerde konuştuk. Gruplardan, konserlerden söz ettik” diye anlattı bu “genç” bana önceki gün zoom buluşmamızda.
Adı Ataberk Özaydın. Geçen hafta 15 milyon dolar değerleme sonucunda yeni yatırım alan makromusic’in kurucu ortağı ve 24 yaşındaki CEO’su. Bir arkadaşlık ve flört uygulaması olan makromusic böyle ortaya çıkmış.
2020 Nisan ayında yola çıktıklarında toplam 285 TL para topluyorlar. “Dört arkadaş KYK’larımızı birleştirdik toplam bu kadar çıktı” diye anlatıyor Özaydın. Bu parayla sunucu kiralamışlar, kalanını da bir sonraki ayın kirası olarak kenara koymuşlar. Kod bilgileri olmadığından önce internetten kod öğrenmişler. Dört ayın sonunda uygulamayı hayata geçirmişler. İlk günde 20 bin indirme gelince doğru yolda olduklarını anlamışlar. Pandemi döneminde Hayat Eve Sığar uygulaması en çok indirilen ikinci uygulamayken, makromusic bir numaraymış.
Makromusic’i, Spotify ve Apple Music hesabınızla bağlanarak kullanıyorsunuz. Bu kadar iyi bir fikri Spotify’ın ya da Apple Music’in neden hayata geçirmediğini merak ettim ve sordum. Özaydın “ate app” yani arkadaşlık uygulamalarının bambaşka bir alan olduğunu anlattı.
“Buranın bambaşka dinamikleri var. Spotify ölçeğinde bir şirket için ana odağı dışında konularda ürün geliştirmek hem pahalı, hem sınırlı bir kâr vadediyor hem de odak dağıtıcı oluyor. Müzik sektörünün büyüklüğü 2025’te 70 milyar dolar olacak. Dating sektörü ise 12 milyar dolar. Bu yüzden müziğe odaklanıyorlar. 2015’te denemişler ama devam ettirmemişler, çıkmışlar.”
Daniel Ek’le iletişim kurmuşlar. “Daniel Ek bizi Spotify içinde yöneticilerle konuşturdu. Bu üründen haberdarlar. Yatırım aldığımızı da gördüler. İleride onlar da benzer bir işe girmezler diyemem. Her zaman girebilirler ya da bizi satın almayı düşünebilirler. İş dünyasında imkânsız diye bir şey yok.”
Bundan sonraki aşama yurt dışına açılmakmış. “Uygulama Türkiye’de kendini kanıtladı. 8 milyondan fazla indirildi 9’a gidiyor. Bizim gibi pazarlar sektör açısından zor pazarlar. İnsanların date app kullanım alışkanlıkları açısından ABD ya da Avrupa kadar esnek değiller. Buna rağmen başardık.”
İlk hedefleri ABD pazarı. ABD’de insanların yüzde 50’si arkadaşlık uygulamaları üzerinde tanışıyor. Ataberk’in söylediğine göre bu oran Türkiye’de yüzde 15-20’lerde. ABD gibi müzik uygulamalarının kullanımının yaygın ve oturmuş olduğu bir ülkede büyümenin daha kolay olacağını yatırımcılara da anlatmışlar. Yaptıkları denemeler olumlu sonuçlar vermiş.
Makromusic 2020’de kuruluşundan bu yana Spotify’a 230 milyon stream göndermiş. Uygulamada bugüne kadar 1.5 milyar eşleşme gerçekleşmiş. Uygulama içinde en çok dinlenen türler rap ve rock. Özaydın’ın Kurkafanda adında bir de grubu var. Bundan ve makromusic’e kardeş “artists.makromusic” uygulamasından başka bir yazıda bahsedeyim.