Geçen cuma BTS yeni bir şarkı yayınladı: “Butter”. Şu anda YouTube’da 186 milyon izlenmede. Spotify’ın açıkladığına göre bu platformun tarihinin en iyi girişini yapmış şarkı. Bir günde 12 milyon kez stream edilmiş. BTS’in ilk rekoru da değil bu. Bundan önce defalarca en hızlı satan şarkı, listelere en iyi giriş, en fazla izlenen video ve daha bir sürü rekoru kırmış durumdalar. Beatles döneminden beri kırılamayan rekorları, satış rakamlarını yakaladılar.
BTS, K-Pop’un en büyük ve en ünlü ismi olabilir ama aynı başarıyı gösteren tek isim değil. Bir süre önce BLACKPINK neredeyse aynı türde bir başarıya imza attı. Ardından grup üyelerinden Rosé solo çalışmasıyla stream rekorları kırdı. Pek yakında grubun bir diğer üyesi Lisa sanırım herkesin konuşacağı ve yine dinlenme rekorları kıracak bir iş birliğiyle gelecek. Son 5-10 yılın en büyük hit şarkılarına imza atan DJ Snake Lisa ile bir parça hazırlıyor. Haberi bir de tadımlık video eşliğinde kendi hesaplarında paylaştı. TWICE bir başka K-Pop/J-Pop ekibi. Sanırım üç hafta kadar önce yine listelerde en üst sıralardaydı. Bu ekipler şarkılarının Japonya için Japonca, global pazarlar için İngilizce versiyonlarını da ihmal etmiyorlar.
Bu rekorlar başka ülkelerde, uzak memleketlerin listelerinde kırılmıyor. Türkiye’mizin listelerinde kırılıyor. En büyük diye bildiğimiz pop sanatçılarını artık kimse dinlemiyor. Bir dönem rekorlar kıran isimlerin hiçbiri bu K-Pop gruplarının (veya mesela Billie Eilish’in) yanına bile yaklaşamıyor. Televizyonların radyoların yıllarca karşımıza çıkardığı, bize sunduğu popüler müzikler, halkımız bunu sever diye dinletilen isimler, hiçbiri bugün stream platformlarında yoklar. Genç kuşak tarafından bilinmiyor, tanınmıyorlar.
Bir örnek vereyim, BTS’in yeni şarkısının 20 saniyelik tanıtım videosu dahi Türkiye’de bütün mevcut videoları geride bırakarak trend videolar listesinde 1 numara oluyor. Hiçbir isim bu denli büyük bir etki yaratamıyor.
BTS ve diğer K-Pop gruplarının müziklerini şarkılarını dinlediniz mi hiç bilmiyorum ama dinlemelisiniz. BTS, BLACKPINK gibi en ama akım K-Pop gruplarının müzikal anlayışını ele alarak bir analiz yapmam gerekirse şunu söyleyebilirim: Bugün Koreliler pop müzikte Batılı anlamda klasik sanatçıları çoktan solladılar. Global pop, ki temeli Batı müziğidir elbette, bugün Koreli gruplar tarafından icra ediliyor. 80’lerden bu yana devam eden pop geleneği bugün Kore’de yaşatılıyor. Kore grupları yerel Kore müzikleriyle değil standart pop müzikle başarıyı yakaladılar.
Orijinal olarak değil zaten var olan bir anlayışı en iyi şekilde devam ettirerek başarıya ulaştılar. Batı yerelliklerle dolu geniş spektrumlu Afrobeat, Reggeaton, hip hop ve EDM müziklerle pop müzik üretirken K-Pop en standart Batılı pop şarkıları geleneğini sürdürüyor.
Şimdi her konuya “buradan alınacak dersler” gözlüğüyle bakan ve her cümleden bir adet TedX içeriği çıkarmaya odaklı insanlar var, biliyorum. Ben onlardan değilim ama şunu da görmezden gelemeyiz diye düşünüyorum: Dünyada bugün devamlı yerel ol, kendin ol mesajı var. Başarıya giden yol olarak görülüyor bu. Kore’nin başarı formülü tam tersi. Kore kendi gibi olsaydı kendi gençliği dâhil kimse dinlemeyecekti. Oysa dünyaya açık standart bir Batı popunu K-Pop olarak yeniden yaratıp, müzikle değil ama görüntüleriyle yerel oldular. İnanılmaz büyük bir ekonomi ve kültürel etki alanından söz ediyoruz.
K-Pop’tan öğrenecek çok şey var. Tabii kafamızı “asıl gündem” adı verilen curcunadan kaldırıp görebilirsek.