Mehmet Tez

Mehmet Tez

mehmet.tez@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Nerede bir ödül varsa orada tartışma vardır. Bunu biliyoruz. Liste yaparsın, “Ama benim şarkım neden yok?” gelir. Yılın en iyi albümleri dersin, “Ama benimki de iyiydi. Neden koymadınız, kimden para aldınız?” gelir. Yılın en çok satan albümleri listesi yaparsın, “Neden illa çok satanlara yer verdiniz, popülerlik tek kriter midir?” gelir. Bir şey yap, ortaya koy ki birileri itiraz etsin. Nasıl derler, eşyanın tabiatı böyle.

2021 Grammy ödüllerine bakınca şaşırmanın nedeni bu tip gerekçeler değil. Yani bunları çok iyi bilen biriyim ama gene de Grammy’leri kimler almış bakıyorum, adaylara bakıyorum. Bu mudur yani demekten kendimi alamıyorum.

Haberin Devamı

Bir defa, yılın albümü, yılın kaydı, yılın şarkısı dallarında The Weeknd’in “After Hours” albümü adaylar arasında yer almıyor. Bu ana kategorileri boş verin, albüm başka hiçbir kategoride yer almıyor. 2020’de yayınlanan belki de en iyi albüm, pop albümü. En çok stream edilen albüm. Neredeyse bütün platformlarda listenin en tepesinden haftalarca inmemiş şarkılar. “Blinding Lights” Billboard Hot 100 listesinde 52 haftadır ilk 10’da yer alıyor. Bu kadar büyük bir albüm nasıl görmezden gelinebilir? Grammy 2021 adayları Kasım 2020’de açıklandı. Albüm martta yayınlanmış. Yani herhangi bir teknik sorun da yok. Zaten The Weeknd de gerekeni yaptı ve ödülleri boykot etti. Bundan sonra hiçbir şarkısının adaylık başvurusu yapmayacağını söyledi.

“Grammy’ler kokuşmuş. Hayranlarıma, bana ve endüstriye şeffaflık borçlusunuz” mesajını paylaştı Twitter’da.

Her yıl beni düşündüren bir diğer ödül de en iyi yeni sanatçı ödülü. 2019’da bu ödülü Dua Lipa almıştı. Dua Lipa 2019’da yeni bir sanatçı değildi. Belki 2016’da yeni sanatçı olabilirdi. Bu yıl aynı ödülü Megan Thee Stallion’a verdiler. O da yeni bir sanatçı değil. 2017’den bu yana faal. Yeni bir sanatçı ancak milyonlarca kez stream edilirse Grammy’lerin kadrajına girebiliyor.

Oysa yeni sanatçı ödülü bunu hak eden yeteneklere dikkat çekmek amaçlıdır. Ama Grammy’lerde önce dikkat çekiyor, sonra yeni oluyorsunuz. Bu yıl en iyi yeni sanatçı adayları arasında Kaytranada vardı. Kaytranada 2016 ve 2019’da iki uzunçalar albüm yapmış çok yetenekli bir isim ama bu yıllarda kadraja girememiş, 2021’de adaylar arasında yer almış. Bu yıl yılın en iyi kaydı ödülünü alan Billie Eilish’ten daha küçük ve ondan neredeyse beş yıl önce müziğe başlamış biri.

Haberin Devamı

Billie Eilish geçen yıl haklı olarak bir sürü Grammy almış ve yıla damgasını vurmuştu. Bu yıl da en iyi kayıt ona gitti. Herhalde itiraz edemeyeceğim tek ödül. Şarkı da kayıt da şahane.

Yılın en iyi albümünü “Folklore” ile Taylor Swift kazandı. Dua Lipa’nın “Future Nostalgia” adlı albümü adaylar arasındaki en güçlü rakipti. “After Hours”un olmaması zaten komik.

Yılın en iyi şarkısı adaylıkları tam fiyasko. Aday şarkıların hepsinden daha iyi en az 20 şarkı sayabilirim her türden aday olacak.

The Strokes’a verilen en iyi rock albümü ödülü 2021’in en hak edilmiş, en doğru ödülü sanırım.

Rap kategorilerine hiç girmiyorum. En iyi rap şarkısı ödülünün Beyoncé’ye gitmiş olması yeteri kadar gülünç geliyor. Dünyada en fazla albüm ve şarkı yapılan müzik türü rap. İnanılmaz şarkılar arasından Grammy komitesi Beyoncé’yi en iyi rap’çi ilan etmiş.

Haberin Devamı

2020’de yayınlanmış albümlerden Caribou’nun “Suddenly”, Four Tet’in Sixteen Ocean, Run The Jewels’un “RTJ4”, Halsey’nin “Manic” adlı albümlerinin hiçbir yerde adı geçmedi. BTS’in iki uzunçalar albümü yok sayıldı ama sahne performansları ilgiyle izlendi. Rina Sawayama, Charli XCX, Tony Allen ve Hugh Masakela isimlerini bir yerde göremedim. Ama Beyoncé’nin Wizkid ile yaptığı şarkıda yer alan kızına dahi featuring üzerinden ödül verildi. Wizkid’in adı sadce burada geçti. Ama bence yılın en güzel ve orijinal albümlerinden biri olan “Made in Lagos” albümü hiçbir yerde yok. Ben daha en az 20 isim ve albüm sayabilirim bu şekilde. Ve gene de bir sürü güzel işi gözden kaçırmış olurum.

2020 salgınla, ekonomik krizle, müzik gelirlerinin azalmasıyla, sanatçıların belki de İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana yaşadıkları en zorlu döneme denk geldi. Ama bu olumsuzluklara rağmen popüler olsun olmasın çok değerli işler yapıldı. Bunların onda birinin bile adaylıklar arasında adının geçmemesi, Grammy komitesi hangi gezegende yaşıyor sorusunu sorduruyor bana. Bu yıl yayınlanan çalışmalara verilecek ödüllerin anlamı çok büyüktü oysaki. Küçük bir sosyal grup her yıl kendi kendine bazı ödüller verip eğleniyormuş gibi bir tablo var Grammy’lerde.

Pandemi birçok konuyu yeniden düşünmemizi sağladı. Pek çok alanda belki de on yıllar sürecek değişim süreçlerini birkaç aya indirgedi. Müzik endüstrisi ve bunun çevresindeki kurumların da biraz kendini güncellemesi, kulaklarını dünyaya daha fazla açması gerekir.