Didem Özel Tümer

Didem Özel Tümer

didem.tumer@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Rusya’nın KKTC’ye direkt uçma talebinin bir benzerinin Kırgızistan’dan da geldiğini açıklayan Bakan Karaismailoğlu, “Kıbrıs’a turizm nedeniyle özellikle Kazakistan’dan çok müthiş bir trafik var şu anda” dedi... Karadeniz kıyısında çok büyük bir lojistik liman yapılacağını belirten Karaismailoğlu, “Karadeniz’de çok büyük bir hareketlilik var. Karadeniz’e kıyısı olan tüm ülkeler limanlarına yatırım yapıyor” ifadelerini kullandı...

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bir zamanlar terör nedeniyle ikindi vakti kapatılmak zorunda kalan, sürekli heyelan ve darlığı nedeniyle araçların birbirine yol vererek ilerlemek zorunda kaldığı Siirt ile Bitlis arasındaki yola yapılan Bitlis Çayı Viyadüğü Birleştirme Segmenti Kaynak Töreni ile Bitlis Çevre Yolu ve Kavşağı açılış töreninin ardından bir grup gazeteci ile sohbet etti. Bakan Karaismailoğlu özetle şunları söyledi:

Haberin Devamı

KKTC’YE DİREKT UÇUŞLAR: (Rusya’nın KKTC’ye uçuş talebi) Talep şifahen geldi, biz ‘resmi olarak talebinizi bildirin’ dedik. Kırgızistan’dan da direkt uçmak konusunda talep geldi. Özel uçuş da olabilir, resmi de olabilir. Kıbrıs’a turizm nedeniyle özellikle Kazakistan’dan çok müthiş bir trafik var şu anda. Dolu dolu uçaklar çalışıyor, frekanslar çok yüksek ve hâlâ da arttırıyoruz.

BÜYÜK YATIRIMLAR YAPIYORUZ: Coğrafi konumumuzun avantajlarını fırsata çevirmeye çalışıyoruz. Çin’den Avrupa’ya 710 milyar dolarlık yıllık ticaret var. O ticaretten ne kadar pay alabiliriz? Planlamayla onun politikalarını belirliyoruz.  Savaşlar nedeniyle Kuzey Koridor riske girdi. Oradaki potansiyeli aşağıya almak için Orta Koridor üzerinde büyük yatırımlar yapıyoruz. Koridor üzerindeki bütün ülkeler sürekli bir araya geliyoruz. Gürcistan, Azerbaycan, Hazar Denizi geçidinden sonra Kazakistan, Özbekistan ayrıca Avrupa tarafında da Bulgaristan, Sırbistan, Macaristan ulaştırma bakanları bir araya geliyoruz. Demiryolunun kapasitesinin ve konforun arttırılmasıyla ilgili yatırımlar ve neler yapabiliriz.

KANAL İSTANBUL’DA ANA İHALE: Marmara bölgesinde yaşayanlar için öncelikle ihtiyaç olan ulaşım yollarının imalatlarına başladık. Bir taraftan onları, bir taraftan da ana ihale için hazırlıklarımızı yapıyoruz.  Fizibilitelerimizi tekrar yeniliyoruz.  Boğaz’dan geçen gemilerdeki hareketlilikte bazı değişimler var. Dünyadaki  ticari hareketliliğin cinsi de değişmeye başladı. 3 gemi 1 gemiye sığdı. Tonaj yüzde 40 arttı. Ticaret hacimleri arttıkça, Marmara denizindeki beklemeler çok artacak,  bir taraftan beklemelerden kaynaklı çevre kirliliği, suyun ısınması, müsilaj bunların hepsi birbiriyle bağlantılı işler. Hepsini yönetmeye çalışıyoruz, yönetirken de alternatif çözümler üretiyoruz.

Haberin Devamı

VİZYONSUZLARIN İŞİ DEĞİL: Kanal İstanbul tamamen lojistik ve ticari hareketlilikten doğmuş bir ihtiyaçtır. Bir emlak ve Katar dedikodusuyla bertaraf edecek vizyonsuzların yapacağı bir iş de değildir bu. Nasıl Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü yaptık, nasıl bu kadar büyük kapasiteli İstanbul Havalimanı’nı planlamışsak, o aklın ürünü aslında Kanal İstanbul. Hem karayolu hem demiryolu Kanal İstanbul’a göre projelendirildi.

Haberin Devamı

FİZİBİLİTELERİ YENİLİYORUZ: Küresel tedarik zincirindeki fiyat dalgalanmalarından dolayı fizibiliteleri yenileme ihtiyacımız doğdu. Onu yeniliyoruz. En önemli şey, kendi geliriyle, yatırım maliyetini finanse edecek bir projedir.

PATIR PATIR BİTİRİYORUZ: Yıllarca İstanbul Belediyesi’nde ulaştırma planlamasının başında bulunan bir kişi olarak çok iyi biliyorum orayı. İstanbul Ulaştırma Master planı 500 km metronun mutlaka yapılmasını ve zamanla da 1100 kilometreye tamamlanması gerektiğini söylüyor.  Şu anda işletilmekte olan raylı sistem hattının tamamı da 2019 yerel seçimleri öncesi yapılmış hatlardı. Başka bir hükümet olsa Ankara’da, ‘bizden değil yatırımları durduralım’ derler. Biz tam tersini yaptık, 103 km metroyu bir an önce bitirmek için çalışıyoruz. Tam 80 milyar TL’dir maliyeti. Patır patır bitiriyoruz şimdi metroları. Bir taraftan da 100 km belediyenin yaptığı var maalesef bakıyorsun onlar da 2017- 2018 yıllarında yapılmış olan ihaleler, yerinde yeller esiyor resmen.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu açıkladı: Kırgızistan da KKTC’ye direkt  uçuş istiyor

Bitlis’te bir dizi açılış yapan Bakan Karaismailoğlu, törenin ardından Didem Özel Tümer’in de aralarında bulunduğu gazetecilerle sohbet etti.

KAYAŞEHİR METROSU: Kayaşehir metrosunu yapmayacağım deyince, aldık bakın 28 ayda yüzde 5’ten devraldığımız metroyu yüzde 98’lere getirdik. Aralık’ın sonunda da açacağız. Aynı tarihte ihalesi yapılmış Mahmutbey Esenyurt hattı, Bağcılar Kirazlı-Halkalı Hattı... Yüzde 5’te duruyor ikisi de.  Parayı alıyorlar. İş ortada yok. Sonuçta bunun hesabını soracak olan da millet. Onu da sandık gelince hesabını soracaktır.

2023 ORTASINDA BİTER: Kağıthane-İstanbul Havalimanı arası kasım sonu aralık başı bitiriyoruz.  6 ay sonra da Gayrettepe’ye kadar uzanacak. Saate 120 km hıza sahip, ülkenin en hızlısı, dünyanın da en hızlı metrolarından bir tanesi. 6 ay sonra da İstanbul Havalimanı- Arnavutköy-Başakşehir- Halkalı Marmaray’a kadar uzanan hat var. O da devam ediyor. Küçükçekmece’den veya Başakşehir’den metroya binen bir vatandaş havaalanı üzerinden Göktürk, Kemerburgaz, Kağıthane, Gayrettepe, oradan Beşiktaş 70 km hatta seyahat etme imkanına kavuşacak. 2023’ün ortalarında hepsi biter.

KÖPRÜLER VIZIR VIZIR İŞLİYOR: Osmangazi Köprüsü’nden 50-55 bin, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden 110 bin araç geçiyor. Bunların olmadığı bir Türkiye düşünsenize. Kitlenir kalırdık. 250 milyar dolarlık ihracat hikâye olurdu. Vızır vızır işliyorlar. Kuzey Marmara’daki tüneller var ya, dünyada o kalitede o büyüklükte bir tane tünel yoktur.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu açıkladı: Kırgızistan da KKTC’ye direkt  uçuş istiyor

Karadeniz’e lojistik liman

“Karadeniz kıyısında çok büyük bir lojistik liman yapacağız. Singapur ve Roterdam limanlarına benzer bir liman olacak. İstanbul Havalimanı’nın Kuzey tarafında yapılacak. Karadeniz’de çok büyük bir hareketlilik var. Rusya Ukrayna savaşı olmasaydı, buradaki hareketlilik çok daha artacaktı. Ambarlı Limanı kapasitesini tamamen doldurmuş. Karadeniz’e kıyısı olan bütün ülkeler limanlarına yatırım yapıyor. Gürcistan’dan tutun Rusya da, Romanya da öyle.”

Ukrayna’da pazar büyük

“Ukrayna’da çok ciddi Türk müteahhit var. Bekliyorlar hâlâ. İşler durulduktan sonra çok büyük pazar var orada. Türkiye o pazarı sonuna kadar kullanacak. Çünkü Türk müteahhitlerden başka yapacak yok o işi... Ulaştırma yatırımlarının ne kadar önemli olduğu savaş dönemlerinde ortaya çıkıyor. Rakip devletlerin tek hedefi ulaşım koridorlarını yok etmek. Çünkü ülkenin gelişmesi için ülkedeki gelirin seviyenin artması için ulaşım koridorlarının güvenli ve kapasitesinin yüksek olması olmazsa olmaz.”