EkonomiMinivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler!

Minivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler!

08.04.2019 - 01:30 | Son Güncellenme:

Bir dönem Türkiye’de station wagon sınıfını tarihe gömen binek versiyonlara sahip hafif ticariler, markaların kurtarıcısı oldu. Avrupalı üreticiler, minivan isteyenlere “binek hafif ticari”lerle cevap veriyor

Minivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler

Bir dönem ABD’den sonra Avrupa’ya da sıçrayan ve kısa sürede büyük satış hacimlerine ulaşan minivanlar, artık krallık tacını SUV modellere teslim etmiş durumda. 2005 yılında Avrupa’da yılda 2.4 milyon adet satılan minivanlar, geçen yıl 1 milyon kişiye hitap edebildi. Avrupalı üreticiler, düşen satışlar nedeniyle minivan modellerinin birer birer “öldürme” yoluna giderken, kalanlar da farklı bir anlayışla piyasaya sunuldu. Nitekim bu sınıfın uzun yıllar “bir numarası” olarak ün yapan, yıllık 300 bin adetlik pazarı bulunan Renault Scenic bile, son neslinde minivandan çok crossover benzeri bir

Haberin Devamı

kılığa girerek her iki sınıfın “tadını” vermeyi ve böylelikle satış şansını artırmayı tercih etti. Bu bile, satış adetlerinin 100 bine düşmesine engel olamadı.

Uzmanlar, bu yıl minivan satışlarının toplamda 800 bin adede düşeceğini, 2022’de de 660 bine kadar gerileyeceğini söylerken, SUV sınıfının yükselişinin en çok minivanları vurduğunu belirtiyor. Ford C-Max’i bitirirken, S-Max ve Galaxy’nin yenilenmeyeceği konuşuluyor. Toyota, ülkemizde üretilen Corolla Verso dahil tüm Verso’ları üretimden kaldırırken, Opel Zafira’yı tarihte bıraktı... Mazda ve Seat bu sınıftaki modellerini öldürürken, Peugeot minivan olan 5008’i SUV’a çevirdi.

Aynı durum küçük minivanlarda da değişmedi. Müşterilerini bir bir minik SUV’lara kaptıran markalar, bu modellerin üretimini bitirmek durumunda kaldı. Fiat 500 L ayakta kalma savaşı verirken, Ford B-Max, Opel Meriva ortadan yok oldu.

Haberin Devamı

Az sayıda kaldı

Renault’nun yanı sıra Citroen, BMW, Mercedes, Dacia gibi markalar, halen ellerindeki minivanları (en azından bir tek model ile) korumaya çalışırken, bu sınıftan tamamen çıkmayı istemeyenler, “binek versiyonlara sahip hafif ticari” modellerle bir şekilde pazarda olmaya çalışıyor. Minivan sınıfına bağımsız ve tamamen yeni bir model geliştirmek yerine, hafif ticarilerin de minivanların yerini alabileceğini düşünen üreticiler, bunun için söz konusu araçlara donanım dopingi yapıyor. Nitekim son dönemde piyasaya çıkan Citroen Berlingo/Peugeot Rifter ikizleri, VW Transporter Multivan ve Caddy, Ope Combo, yenilenen Ford Transit Custom ve Courier’in yanı sıra bir süredir piyasada olan Fiat Doblo, Mercedes V Sınıfı, Renault Traffic’in binek versiyonları ciddi satış rakamlarına ulaşıyor. Otomobillerde bulunan donanımlara sahip bu araçlar, bir yandan ticari araç sınıfını hareketlendirirken, diğer yandan da minivan sınıfında boşluk oluşmamasını sağlıyor.

Bu tip araçların, orijinal minivanlara göre SUV sınıfına karşı “daha dirençli” olduğunu belirten uzmanlar, bu araçların ileriki yıllarda sayılarının daha da artacağını vurguluyor. Zira uzmanlar, bu araçlar için ayrı bir geliştirme maliyeti olmadığını hatırlatıyor.

Haberin Devamı

Mercedes B-Serisi Türkiye’ye geldi

Mercedes-Benz’in kompakt MPV sınıfındaki başarılı modeli B-Serisi, üçüncü nesliyle, 235 bin 500 TL’den başlayan fiyatlarla yollara çıkıyor. Daha dinamik ve sportif görünen tasarımıyla dikkat çeken yeni B-Serisi, iç mekanda daha sessiz bir sürüş sunarken, öğrenme yeteneğine sahip bir yapay zekâ üzerine kurulan bilgi ve eğlence sistemiyle de iddialı.

Minivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler

İkinci nesliyle üretilen B-Serisi, kendini kanıtlamış fonksiyonellik ve konfor özelliklerine dinamik tasarım ögelerini ekleyerek, uzun yolculukları yüksek sürüş keyfiyle kısaltan “Sport Tourer” kavramını sunuyor. İsteğe bağlı olarak alınabilen MULTIBEAM LED ön farlar, sportif görünümü daha da güçlendiriyor. A-Serisi’nde ilk kez kullanılan yeni bilgi ve eğlence sistemi MBUX Mercedes-Benz Kullanıcı Deneyimi, B-Serisi’nde de yerini almış. Kişiselleştirilebilen MBUX, kendini kullanıcıya uyarlıyor, böylece otomobille sürücü ve yolcular arasında duyusal bir bağ kuruyor. Standart olarak sunulan dokunmatik ekran ve donanım seviyesine bağlı sunulan yüksek çözünürlüklü tamamen dijital 10.25 inç gösterge paneli, “Hey Mercedes” komutu ile etkinleşen ve günlük konuşma dilini anlayan akıllı sesli komut sistemi gibi özellikler, aracın diğer artıları arasında.

Haberin Devamı

İki farklı donanım paketiyle satışa sunulan B-Serisi’nde, benzinli ve dizel motor seçenekleri mevcut. Tüm motor seçeneklerinde 7G-DCT çift kavramalı otomatik şanzıman ise standart. Benzinli motor seçeneğini 1.33 lt hacimli ve 136 HP’lik motoruyla B 180 oluşturuyor. Yeni B-Serisi’nin dizel motor seçeneğiyse 116 HP’lik güç üreten B 180 d.

Hibrit Transit yollara hazır

Ford, yenilikçi şarj edilebilir hibrit teknolojisine sahip Gölcüklü Tourneo Custom plug-In hybrid versiyonunu tanıttı.

Avrupa’da hafif ticari araç sınıfında önemli bir yenilik olarak kabul edilenTourneo Custom Plug-In Hybrid, 2019 yılı sonlarından itibaren Avrupa’da satışa sunulacak. Araç, Transit ailesinin diğer üyeleri gibi Türkiye’de üretilecek.

Haberin Devamı

Minivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler

Tourneo Custom Plug-In Hybrid’in ön tekerleklerini 13.6 kWh kapasiteli bir elektrikli motor/jeneratör harekete geçiriyor. 1.0 lt EcoBoost benzinli motor, menzil artırıcı (yani bir tür jeneratör) olarak devreye giriyor. Gelişmiş hibrit sistem, 50 km’ye varan sıfır emisyon menzile imkan tanırken, menzil artırıcıyla birlikte 500 km yol yapabiliyor.

Golf: 45’lik genç delikanlı

Volkswagen’in orta sınıfta referans oluşturan modeli Golf, 45. yılını kutluyor. Markanın başarısında önemli bir rol üstlenen ve efsane haline gelen model, bugüne kadar 35 milyon adetten fazla satış rakamına ulaştı.

Minivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler

İlk olarak, 29 Mart 1974’te Wolfsburg’daki Volkswagen fabrikasında resmen üretimine başlanan Golf’ün, Beetle’dan sonra markanın en çok satan modeli olacağına kimse ihtimal vermemişti. Ancak otomobil, inanılmaz bir başarı elde etti ve 45 yıl önce üretime geçişinden itibaren, her 41 saniyede dünyanın herhangi bir yerinde bir Golf satılır oldu. Avrupa’da çok sevilen Golf, Türkiye’de de 1998 yılından günümüze kadar 184 bin 315 adet satarak Volkswagen markasının ülkemizdeki imajının güçlenmesinde büyük rol oynadı.

Otomotivden Mart’ta 2.9 milyar $’lık ihracat

Türk otomotiv endüstrisinin ihracatı, geçen ay bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 düşüş yaşamasına karşın 2.9 milyar dolarlık ihracat geliri elde etti. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği’nin (OİB) verilerine göre, bu yılın ilk çeyreğinde dolar bazında ihracatta yüzde 6 düşüş yaşamasına karşın, euro bazlı ihracatta aynı dönemde yüzde 1.5 artış kaydedildi. Türkiye otomotiv endüstrisi ihracatı mart ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 düşmesine rağmen, tarihindeki en yüksek ikinci mart ayı performansına imza atarak 2.9 milyar dolar oldu. Sektörün, Türkiye’nin toplam ihracatından aldığı pay ise yüzde 18 düzeyinde.

Minivanlar tarih oldu, yaşasın binek ticariler

Mart ayında, otobüs-minibüs-midibüs ürün grubu dışındaki ana ürün gruplarında ihracat düşüşü yaşandı. Toplam ihracattan yüzde 76 pay alan AB ülkelerine ihracat yüzde 12 kayıp yaşadı. Mart ayına ürün grupları bazında bakıldığında, yüzde 8 azalışla 1 milyar 173 milyon dolar ihracat gerçekleştiren binek otomobil, buna karşın endüstrinin ihracatındaki en büyük ürün grubu oldu. Yen sanayi ihracatı geçen ay yüzde 9 azalarak 950 milyon dolar, eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar ihracatı yüzde 16 azalarak 465 milyon dolar, otobüs-minibüs-midibüs ihracatı da yüzde 3 artışla 113 milyon dolar oldu. Yan sanayi ihracatında Almanya pazarında yüzde 12, Fransa’da da yüzde 7 düşüş görülürken, “anlaşmasız Brexit” ihtimaline karşı stok yapmaya çalışan üreticiler sayesinde Birleşik Krallık’a ihracat yüzde 21 arttı.