23.08.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
Hanife Baş
HANİFE BAŞ- Suudi Arabistan’la ilişkilerin normalleşmesi iki ülke arasındaki ticaret ve turizmi canlandırdı. Türkiye ile Suudi Arabistan arasındaki ilişkiler, Cemal Kaşıkçı davası sonrasında inişli çıkışlı bir döneme girmişti. Haziran ayının sonunda ise normalleşme adımları atıldı.
Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı Nail Olpak, haziran ayı sonunda düzenledikleri yuvarlak masa toplantısıyla iki ülke siyasetçileri ve iş insanlarını bir araya getirdiklerini anımsattı. Olpak, “DEİK olarak ev sahipliğini yaptığımız bu önemli toplantı vesilesiyle ilk gün iş insanlarımız daha fazla ticaret ve yatırım için buluştu. İki ülke arasında gıda ve turizm alanında iki mutabakat zaptı imzalandı. Son
üç yılda kaybettiğimiz dinamizmimizi, açtığımız bu yeni sayfayla birlikte yeniden kazanacağımıza olan inancımız tam” dedi.
2021 yılında iki ülke arasındaki ticaret hacminin 3.7 milyar dolar olduğunu anımsatan Olpak, “Elbette bu tablo bizim gerçek potansiyelimizi yansıtmıyor. Ülkelerimiz arasındaki ilişkilerin son derece dostane olduğu 2017 yılına baktığımızda ise ticaret hacmimizin 5 milyar dolar olarak gerçekleştiğini görüyoruz. Önümüzdeki yeni süreçte devlet liderlerimiz önümüzü açacak ve biz de iş insanları olarak arkalarından geleceğiz. Biz bu gelişmeleri yeni bir dönem olarak nitelendiriyor ve bu ortamı bir fırsat penceresi olarak değerlendiriyoruz. Dolayısıyla 2023 yılında karşılıklı ticaret hacmimizi 5 milyar doların üzerine
taşıyacağımızı düşünüyoruz” diye konuştu.
Sektörler için fırsat
Olpak, Türkiye ve Suudi Arabistan arasındaki siyasi ilişkilerin normalleşmesinin daha önce güçlü olduğumuz sektörlerin 2018 öncesi dönemdeki performanslarını sergilemelerini sağlayacağını da kaydetti. Nail Olpak, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu sektörlerin başında ise inşaat ve müteahhitlik geliyor. Önceki dönemlerde Suudi Arabistan’da birçok proje üstlenen müteahhitlik firmalarımız, gelecek dönemde altyapı yatırımlarına eğilen Suudi Arabistan’da birçok yeni projeyi hayata geçireceklerdir. Bir diğer önemli alan ise perakende sektörü. Kovid sonrası dönemde gıda tedariğinde yaşanan sorunlar, iki ülkenin gıda alanında birbirlerine destek olabileceklerini bize bir kez daha gösterdi. Tekstil de bizim için son derece önemli.”
Gelen turist sayısı katlanacak
İki ülke arasındaki normalleşme turist sayısını da etkileyecek. Nail Olpak, “İlişkilerin yeniden normalleşmesi ile turizm alanında da gerçek potansiyelimizi gerçekleştireceğimize inanıyoruz. 2019’da Türkiye’ye gelen Suudi turist sayısı 564 bin civarındayken, yüzde 86,29 düşüşle 2020 yılında 68 bin ve 2021’de yüzde 98,29’luk bir düşüşle 10 bin civarında oldu. Bu yıl ise bizim için telafi senelerimizin başlangıcı olacak. En kısa zamanda Suudi turistleri ülkemizde ağırlamayı bekliyoruz ve Türk turizm sektörü olarak en az 600 bin Suudi’yi ülkemizde karşılamak istiyoruz” dedi.