23.07.2012 - 11:28 | Son Güncellenme:
Model yılı geçişleri artık ağustosta değil ocakta gerçekleşecek. Müşteriler yeni düzenlemeyi büyük ölçüde algıladı. Ancak uygulamadan haberi olmayanlar, ağustosta 2013 model otomobil alacağını düşünerek kaparo vermek istiyor.
MODEL YILI GEÇİŞİ?OCAKTA?AMA?VATANDAŞ?HABERSİZ
OCAK ayı ‘otomotiv piyasasının yılbaşısı unvanını’ ağustos ayından itibaren devralıyor. 2013 yılından itibaren model yılı değişimi ocak ayından itibaren başlayacak ve araçların üretim yılı ile piyasaya çıkış yılı eşitlenecek. Ağustos ayı yaklaşırken, showroom’larda konuya ilişkin dialoglar da artmaya başladı. Otomotiv piyasası için önemli sayılan bu değişiklik, tüketiciler tarafından önemli ölçüde algılandı. Ancak haberi olmayan bazı müşterilerin 2013 model otomobil için kaparo vermek istediği belirtiliyor.
Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Şükrü Ilısal “Tüketici tarafı henüz showroom’lara yeni model yılı bilgisini öğrenmiş olarak gelmiyor. Tabi tümü için bunu söyleyemeyiz ama genel olarak demek daha doğru. Bazı müşterilerimiz yeni model yılı aracı almak amacıyla şimdiden kaparolarını vermeye geliyor ancak satış danışmanlarımız gerekli bilgileri vererek bilgilendiriyorlar” dedi.
Asıl kampanyalar yıl sonunda “Tüketici bu uygulamadan henüz tam olarak haberdar olamayabilir, sonuçta yılların getirdiği bir alışkanlık var” diyen Ilısal “Eski uygulamanın devam ettiğini düşünerek 1 Ağustos’tan sonra aldıkları aracın bir üst model yılı olduğunu zannedebilirler. Bu aşamada satıcı tarafından hangi model yılı olduğu konusunda tüketicinin muhakkak bilgilendirilmesi gerekiyor” diye konuştu. Geçmiş dönemde asıl fiyat kampanyalarının eski model yılına ait araçlar için olduğunu hatırlatan Ilısal “Bu yıl için doğru stok ve üretim planlamaları için yeterli süre olduğundan yıl sonunda eski model yılına ait pek araç kalmayacaktır diye düşünüyorum. Markaların arz fazlası nedeniyle yapacakları kampanyalar sebebiyle pazar yine 825-850 bin seviyelerinde gerçekleşecektir” dedi.
SEKTÖRDE BİLGİLENDİRME SÜRÜYOR
Nissan Genel Müdür Yardımcısı İlkim Sancaktaroğlu, bu konuda medyada çok fazla yazıldığı ve konuşulduğu için enformasyon olarak tüketicilerin hali hazırda bilgi sahibi olduğunu belirterek, “Müşteriler özellikle bilgi sahibi olmasa dahi, bayiler kanalı ile doğru bir biçimde yönlendiriliyor” dedi.
Satışlar normal seyrinde gidiyor
Model yılı değişimi olmamasına karşın 0 faizli kampanyalar sonucunda yoğun bir tüketici talebi bulunduğuna dikkat çeken Sakcaktaroğlu, alım kararlarının ertelenmediğini ifade etti. Kampanyaların yılın son çeyreğinde daha da çeşitleneceğini kaydeden Sancaktaroğlu “Özellikle bu yıl Auto Show’a denk gelen kasım ve aralık ayında farklı kampanyalar düzenlenebilir” dedi. Temmuz ayında pazar gidişatına da değinen Sancaktaroğlu “Temmuz satışları haziran ayı ile paralel. Büyük ve belirgin bir düşüş bulunmuyor” diye konuştu.
Otomotiv Distribütörleri Derneği Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce de model yılı kavramının yerine imal yılının gelmesi tüketici tarafından zaman içerisinde daha fazla algılanacağını belitti. Erce “ODD ve otomotiv sektöründe faaliyet gösteren üye firmalar olarak her platformda bilgilendirmemiz devam ediyor. Daha önce 1 Ağustos sonrası model yılının değişmesi nedeniyle temmuz ayı bir miktar bekleme ve zayıf ay olurdu. Bu durumda temmuz ayında tüketicilerin beklemesine bir neden yok. İnancımız model yılı kavramının öneminin zaman içerisinde azalacağı yönünde” diye konuştu.
Citroen Genel Müdürü Bahattin Tatoğlu da haziran ile temmuz aylarında shovroom trafiğinde pek fark olmadığını belirterek, “Model yılı değişimi büyük ölçüde biliniyor. Temmuz satışları haziran ayının biraz altında gerçekleşir. Ama bunun nedeni mevsimsel” dedi.
Geçen yıla kadar, ağustos ayından itibaren bir sonraki model yılına ait sıfır kilometre araçların satışı mümkün oluyordu. Yeni düzenlemeyle, model yılı geçişlerinde yılbaşı olan ağustos ayı bu unvanını ocak ayına devredecek. Yani model yılı geçişleri artık ağustos ayında değil yılbaşlarında gerçekleşecek. Yeni uygulamayla model yılı aynı zamanda aracın üretildiği yılı da ifade edecek. Bu değişimin yıl sonunda olması ve kasımdaki Auto Show’un da katkısıyla yıl sonunda kampanyaların da hızlı olması bekleniyor.