Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Hafta başında, TÜSİAD ve Türkiye Bilişim Vakfı (TBV) tarafından verilen “eTR” ödülleri için hazır bulunduğumuz TBMM’nin davet salonunda, Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv’in konuşmasını dinliyoruz.
Ciliv, “Bill Gates (Kendisini dünyanın en zengin adamı yapan bilgi işletim sistemi Microsoft’u kurdu) Amerika’da değil de, Brezilya’da olsaydı başarabilir miydi?” diye soruyor ve yanıtını da veriyor:
“Geleceğin Bill Gates’leri ABD’den değil, Türkiye gibi ülkelerden çıkacak. Çünkü bilişim teknolojileri fırsat eşitliği sağlıyor.”
Harvard öğrencilerinin “hiçbir derse girmeden nasıl iyi not alabileceklerini” tartıştıklarını anlatan Ciliv, bilgiye erişimin toplumsal gelişmişlik farklılıklarını minimalize ettiğini vurguluyor.

Hollywood başarısı tekrarlanır mı?
Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Fakültesi’nden mezunu işadamı Ferhan Geylan, internet ortamında bölgesel ilişkileri canlandırmak misyonu ile “Frasb”, uluslararası e-ticaretin geliştirilmesi için de “Voiyk” platformu kurduğunu anlatırken, Ciliv’in bu konuşması aklıma geldi.
Geylan da neden uluslararası e-ticaret guruları arasına giren “alibaba.com”un kurucusu Çinli Jack Ma gibi başarılı olamasın?..
Ferhan Geylan’ın kariyerinde önemli bir markalaşma deneyimi bulunuyor. 10 yıllık kuyumculuk deneyiminden sonra 1994 yılında Türkiye’nin ilk uluslararası mücevher markası Gilan’ı kurdu.
Sex and the city dizisinin oyuncuları, Salma Hayek, Penelope Cruz, Alicia Keys gibi Hollywood yıldızları Gilan mücevherlerini takıyor.
İstanbul, Bursa ve Ankara’nın yanı sıra Londra ve Bakü’de de açılan Gilan’lar arasında en popüler olanı şüphesiz New York’un ünlü 5. Caddesi’ndeki mağazası...
Obama’nın danışmanı ilham verdi
Bir esinlenmeden söz edeceksek; network ekonomisi üzerine Amerika’da çalışmalarına başlayan Geylan, Mark Zuckerberg ile facebook’u kuran Chris Hughes’i örnek veriyor.
Hughes, 2008 yılında facebook’tan ayrılarak, ABD Başkanı Barack Obama’nın ekibinde “sosyal medya koordinatörü” olarak görev almıştı.
“frasb.com” platformu, Hughes’in bu süre içinde kurduğu yardım kuruluşlarının ve sosyal kampanyaların iletişimini sağlayan “jumo.com” sitesine de link veriyor.
Geylan, Türkiye’nin yerel varlıklarının sosyal medya aracılığıyla dünya pazarlarına açılmasını hedefleyen “frasb.com” fikrinin, Amerika’da yerel ekonomilerin gelişmesi için tanınan desteklerden yola çıktığını söylüyor.
Frasb.com sayfasını açtığınızda ilk yapmanız gereken, “bölge“ kutusunun içine gitmek istediğiniz ilçeyi, mahalleyi yazmak...
Karşınıza çıkan “tanımlanmış” lokasyonda; isterseniz bir ürün, isterseniz fikir paylaşabilirsiniz...

Yerel üründen, küresel markaya
Yerel ya da bölgesel ekonomi denince ne anlayacağız? Kahramanmaraş’ın biberini, Ayvalık’ın zeytinyağını, Malatya’nın kayısısını, Rize’nin çayını; hatta Kanlıca’nın yoğurdunu...
Geylan henüz kuruluş aşamasında olan frasb.com’da, bölgesel markaları küresel pazarlara açmayı hedefliyor. Bölgesel grupların iletişimini güçlendirmeyi de amaçlayan “frasb” sayfasının bir alt kümesi olan “voiyk” de, sanal mağaza hizmeti verecek.
Bursa’da gıda toptancısı bir babanın oğlu olan Geylan, kardeşi Muharrem Geylan ile birlikte kurduğu Gilan’ın markalaşması için 10 yıl beklemek zorunda kalmıştı...
Önceleri herkes Gilan’ı “yabancı bir marka“ zannediyordu; çünkü Türk müşterilerinin “pazarlık etme“ alışkanlığını reddediyordu...
Geylan “yaratıcılığını”, Bursa’da apartman komşuları Dice Kayak markasını oluşturan Ayşe ve Ece Ege kardeşler, Atıl Kutoğlu ile ilişkilendiriyor.
Geylan, Cartier, Tiffany gibi 100 yıllık markalarla rekabet edebilen Gilan’dan sonra, bu kez internet dünyasında global bir oyuncu olmak için çalışacak. Gilan ise profesyonel yönetime emanet...