Türkiye’de her felaketin bir basmakalıbı var. Düşen bütün uçakların pilotları ‘kahraman’dır. Bütün PKK şehitleri ‘alçakça pusu’ya düşürülür. Ne zaman bir maden felaketi olsa ‘bütün Türkiye Zonguldak için ağlar.’
Bütün bu laflar ve bu laflarla yoldaşlık eden törenler ve yalanlar ve timsah gözyaşları gerçeklerin üstünü örtmek, aptallıkları ve yeteneksizlikleri gizlemek için yazılmış birer alaturka piyestir.
Bütün pilotlar kahramansa ve kazaların kabahatlisi her zaman uçaklar veya kontrol kuleleri ise Türkiye’yi Avrupa’nın uçak kazası şampiyonu yapan nedenleri bulmak ve ortadan kaldırmak için bir şey yapmaya gerek yok.
Her felaketin bir de protokolü var.
Örneğin madende birkaç kişi ölürse Ankara’da kimsenin umurunda olmaz. 10 kişi? Enerji Bakanı belki bölgeye gider. On beş kişi? Kesinlikle gider.
20: Enerji Bakanı ile birlikte Çalışma Bakanı da gider. 30: Başbakan, milletvekilleri ve ilgili bakanlar.
Sonra?
Ne sonrası?
Politikacılar yüzlerindeki sahte üzüntü ifadelerini Zonguldak havaalanının VIP salonunda bahşiş gibi bırakıp Ankara’ya dönerler. Madenciler madene her indiklerinde hayatlarıyla yazı tura oynamaya devam ederler.
Ne yöneticiler ne işletmeler bu ve bunun gibi felaketlerin sebebini araştırıp önlem almayı düşünmez.
Türk yönetim yapısında bu gibi hallere verilecek tepki konusunda boşluk var.
Biz Baykal’ın seks hayatı ile uğraşırken Meksika Körfezi'nde deniz dibindeki bir kuyudan kontrolsüz bir biçimde milyonlarca litre petrol denizin sathına yükseliyor ve akıntının etkisiyle karaya doğru ilerliyordu.
ABD’de sektöründe iş kazası rekortmeni olan BP’nin kuyusundan sızan petrol bir türlü kontrol edilemiyor. Muhtemelen de edilemeyecek.
Lekesi büyüdükçe ve karaya yaklaştıkça Amerikan halkının infiali artıyor.
Geçen hafta sonunda Başkan Obama sızıntının nedenini ve suçluları bulmak üzere bağımsız ulusal bir komisyon kurdu. Komisyon altı ay içinde benzer kazaların önlenmesi konusunda alınacak önlemleri içeren bir rapor sunacak.
Üç konuda emin olabilirsiniz. Kazanın kabahatlisi bulunacak. Açıkta, deniz altında yapılan petrol aramaları sert kayıt altına alınacak. BP milyarlarca dolar tazminat ödeyecek.
Zonguldak kazası ile ilgili benzer bir şey olma olasılığı sıfırdır.
Enerji Bakanı Taner Yıldız, Ankara’ya döndüğünde maden işletmecilerine yönelik birkaç tehdit fırlattı. Ama yakında unutur. HES’lerin ve madenlerin lisansını kapatan çantacılara hayatı zorlaştıracağı konusundaki vaadini unuttuğu gibi.
“Kalın sağlıcakla! Gelecek kazada görüşmek üzere! İyi yaslar!”