Metin Münir

Metin Münir

mmunir@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Kâbus. Adı kaliteyle eşdeğer hale gelen ve 2008’de General Motors’u geçip dünyanın en büyük araç imalatçısı unvanını yakalayan Toyota hatalı araba imal ettiği için tarihinin en güç günlerini yaşıyor.
Şirket Türkiye dahil birçok ülkede sekiz milyondan fazla Toyota’yı imalat hatalarının giderilmesi için geri çağrıldı. Anlaşılan çağırmaya devam edecek.
Değişik kaynaklardan toplanan bilgiye göre, hatalı olduğu kabul edilen ona yakın model arasında Camry, Prius ve Rav gibi ünlü olanları da var. Ülkemizde de imal edilen ve Avrupa Birliği’nde satılan Verso da bunlardan biri.
Maliyet bir tarafa, bu olay eskiden oto dergilerinin gözü kapalı tavsiye ettiği Toyota’nın prestijine büyük bir darbe indirdi.
Uzmanlara göre, Toyota’nın felaketinin iki nedeni var. İlki yedek parça tedarikiyle ilgilidir. Toyota diğer büyük araç üreticileri gibi maliyeti düşürmek için aynı yedek parçayı aynı fabrikadan alıp birçok ülkede, birçok fabrikada ve birçok modelde kullanmaya başladı.

Haberin Devamı

Toyota titizliği zayıfladı
Yedek parçalar kaliteli ve hatasız olduğu müddetçe bunda bir sorun yok. Kalitesiz bir parça üretim hattına girdiğinde ise birçok model ve milyonlarca araç aynı anda etkileniyor. Nitekim Toyota’nın sorununa aynı fabrikadan satın alınan arızalı gaz pedalı neden oldu.
Uzmanlara göre, sorunun ikinci nedeni, şirketin son yıllarda çok çabuk büyümesi bunun da ünlü Toyota titizliğini zayıflatmasıdır. 2001’de yedi milyon aracın altında bulunan üretim halen 10 milyon civarındadır. Çin’deki ortak üretim bu rakamın dışındadır.
Toyota muhakkak bu krizi atlatacak ama eski altın günlerine geri dönebilecek mi emin değilim. Toyota’nınkine benzer bir sorunu Amerika’da 1980’lerde Audi yaşadı ve bir daha toparlanamadı.
Toyota’nın en büyük pazarlarından biri olan Amerika’da ek bir sorun daha var. O da iflasın eşiğinden dönen yerli Amerikan araç üretiminin bir enerjik bir toparlanma ve yenilenme devri yaşamasıdır.
Maliyeti düşürmek ile kaliteyi yükseltmek arasındaki savaşı eğer maliyet kazanırsa Toyota en güzel günlerini yaşadı demektir.
Öyle anlaşılıyor ki, diğer sahalarda olduğu gibi, otomotiv sektöründe de büyük kalmak büyüklüğü yakalamaktan zordur.