Yılın o vakti geldi. Her yerde listeler. Yılın en iyi kitapları. Yılın en iyi albümleri. Yılın en iyi filmleri. Artık, yılın podcastler’i. Bayılıyorum listelere ama itiraf etmeliyim, son yıllarda müzikte “en iyi” listeleri yapmak giderek tatsızlaştı, anlamsızlaştı. Çünkü albüm dinleyen kalmadı. Hit şarkı uzunluğunun bir küsür dakikalara indiği, Tik Tok’a özel 40 saniyelik formatlar üretilen bir dönemdeyiz.
İtiraf edin, en son ne zaman bir albüm dinlediniz? En son ne zaman bir albüm dinleyen biriyle konuştunuz?
“Ben dinlemedim ama bizim arkadaşlar deli gibi dinliyor.” Böyle bir cümle bile imkânsıza yakın. 2022 itibarıyla albümler dinlemek için değil, sene sonunda listesini yapmak için çıkıyor. Bunu da tarihe not olarak düşelim. Müzik dinleme eylemi günümüzde biz bir şeyler yaparken “arka planda karışık bişeyler çalması”ndan ibaret. Bazen “multitask”ın abartıldığını düşünüyorum. Aynı anda bir sürü şeyi yapıp hiçbirinden bir şey anlamamak çağdaş bir erdem olmamalıydı.
Herkesin arkada bir şeyler dinlediği ya da kısa video altına uygun müziklerle ilgilendiği bir dünyada albüm listesi yapmanın zorluklarını böylece belirttikten sonra yılın dinlenmeye, vakit ayırmaya değecek yerli ve yabancı albümleriyle gelecek hafta karşınızda olacağımı bildireyim. Ne yapayım ben sadece listesini yapmıyorum, hâlâ dinliyorum da.
Haftanın albümü
Melike Şahin – Merhem (Remixes)
Remiks albümlerin çekiciliğini itiraf etmemiz lazım. Hit şarkıların dans versiyonlarını bir araya getirmekten söz etmiyorum elbette. Aynen Melike Şahin vakasındaki gibi şarkıları adeta yeniden yaratan remikslerden söz ediyorum (Kings of Convenience’ın “Versus” albümündeki remiksler gibi mesela).
Melike Şahin, Anadolu Rock’ın parlayan yıldızı. Hem geleneksel hem ultra modern. Hem indie hem folk. Her türlü müzikal açılıma yatkın ve açık. Bugüne kadar pek çok iş birliği içinde oldu. Farklı müzik ve türlere çok iyi uyum sağlıyor. Gazapizm’le de çok iyi sonuç veriyor, Başak Günak’ın Ah Kozmos’uyla da. Festivallerde konserlerde şarkı söylemeye başladığında insanların aklı başından gidiyor. Londra’da South Bank Center’da buna bizzat şahit oldum. Şahin’in remiksleri de işte bu perspektiften bakıldığında merak konusuydu. Sonuç süper başarılı.
Şahin’in şarkılarını kimler yeniden yaratmış bakalım. Baker Aaron (Harun İyicil) R&B, hip hop gibi temel tarzların üzerine müzik zevkini inşa etmiş bir müzik insanı. İşlerini çok büyük keyifle izliyorum. Spotify ya da YouTube’daki sayfalarını ziyaret etmenizi öneririm. “Öpmem Lazım”ı yeniden yaratmış. Emre Malikler, Adamlar’dan ayrıldıktan sonra prodüktörlük çalışmalarına ağırlık verdi. Pek çok albümde imzası emeği var. Can Güngör, Ars Longa, Nilipek, Ars Longa, Yora gibi eski ve yeni bir çok sanatçıyla işleri var. Melike Şahin’le önceden beri çalışıyor. “Samatya’da İlk Rakı”yı remikslemiş. Şarkıyı bir Massive Attack şarkısı hâline getirmiş.
Levni bir diğer isim. Levni ve Sloth Pallace imzalı “İleri Fantezi”yi çağdaş klasikler arasında değelendiriyorum. “Uykumun Boynunu Bükme”yi ele almış.
“Nasır”, Emre Malikler’in remikslediği ikinci şarkı. Şarkının adına eklenen “1985 remix” ifadesinin ne anlama geldiğini “Take On Me” çağrışımlı düzenlemeyi dinleyince anlayacaksınız. ‘80’ler usulü drum machine de Melike Şahin’e yakışmış.
Emre Malikler beş şarkılık remiks albümün son şarkısı “Sardunyanın Kırmızı”yı Stiver adıyla remikslemiş. Stream platformlarını araştırıp sanatçı sayfasına girerseniz bu isimler yaptığı elektronik işleri bulabilirsiniz.
2021 tarihli “Merhem”den seçilen beş şarkının remikslerinin yer aldığı “Merhem (Remixes)” en az albümün kendisi kadar ilgi çekici, Melike Şahin’in müziğinin gidebileceği yolları, ihtimalleri göstermesi bakımından etkileyici.
Ne var ne yok
“En Yanı”, Cihan Mürtezaoğlu’nun ilk bestelerinden biri. İlk albümünün çıkışından da önceye ait. Minimal düzenlemesi ve naif sözleriyle son dönem ondan duyduğumuz bol elektronik düzenlemeli, hatta dans altyapılı parçalara tezat sessiz sakin usul usul bir şarkı.
Dilan Balkay, Deniz Tekin ve Geeva Flava ortak yapımı “Mana” adlı üç şarkılık EP 16 Aralık’ta piyasaya çıkacak. “Mana”, sözleri Deniz Tekin, müziği Deniz Tekin, Dilan Balkay ve Geeva Flava imzalı şarkılardan oluşuyor. Hayyam Stüdyoları’nda gerçekleşen kayıtlarda basta Aybars Gülümser, davulda Atakan Türkan, gitarda Arda Semercioğlu ve Deniz Tekin, trompette Dilan Balkay ve Yılmazcan Ersayın, klavyede Burak Erensoy yer almış. Çok yönlü, birbirini anlayan aynı frekansı tutturmayı başarmış müzisyenlerin ortaya koyduğu nitelikli müzik dikkate değer.
Piyanist ve besteci Burçe Karaca’nın yolculuk temalı albümünün adı “Journey On Rails”. Enstürmental piyano her şarkıda ayrı bir hikâye anlatıyor. Piyanonun başrolde olduğu modern klasik müzik sevenlerin hayaller kurarak dinleyebileceği bu enstrümantal albüm Galata Canavar stüdyolarına dört günde kaydedilmiş.
Lal İlhan’ın “Büyü” adlı drum’n bass ağırlıklı ikinci single’ını dinlemediyseniz hemen kulak verin, dinlenecekler listenize ekleyin. Babajim’de kaydedilen şarkının düzenlemesini Soner Kırmızıgül yapmış.
“Kendin yap” ekolünden PEK’in yeni şarkısının adı “Bize Bir Şey Olmaz”. Prodüktör Kaan Arslan. Önceki üç single’ı dinlemeyenler bir kulak versin. PEK’in şarkıları ve videolarının içten, müzik endüstrisi klişelerine boğulmamış havasını sevebilirsiniz.
Haftanın şarkıları
Dedublüman ve Mavzer Tabancas - “En Dibine Kadar”: “Belki” ile bir süredir listelerin tepesinde olan rock/arabesk ekibi Dedublüman’dan yeni hit adayı bu hafta geldi. Shoegaze / rock / arabesk iç içe. İnsanı içine alan bir sound.
Lvbel C5 – “İNATLA”: Yeni nesil rap doyma ve kendini tekrar noktasına gelince, ilgi şu ara indie müziklere kaymaya başladı. Belki de bundan olacak Lvbel C5 romantikleşmiş bu hafta. Tabii kendi tarzında.
Emir Can İğrek- “Dayanamam”: Yeni bir romantik yanık şarkı daha. Emir Can İğrek, Anadolu kokulu şehirli şarkılarından bir yenisiyle karşımızda.
Göksel – “Sen Varsın”: Göksel, Indie ve Pop’u bir araya getiren, retro-fütüristik ‘80’ler esintili düzenlemeleriyle hemen dikkat çeken yeni şarkısını bu hafta yayına verdi.
Evdeki Saat – “Fark Etmeden”: Söz, müzik Eren Alıcı, düzenlemeler Eren Arıcı, Yüce akın. Evdeki Saat “Türkçe üzgün dans” kategorisini tek başına sırtlamış gidiyor.