Didem Özel Tümer

Didem Özel Tümer

didem.tumer@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bakan Tekin, “Diyelim ki çocuk motor bölümünden mezun olmuş. Bölümüyle alakalı yerde çalışıyorsa yüzde 10- 20 destek verelim. Çünkü motorcu diye yetiştirdiğiniz çocuk 500-1000 TL fazla verildiğinde motokurye olarak çalışıyor. Ben de diyorum ki orayı da biraz teşvik edelim” dedi.

Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, ara eleman ihtiyacının karşılanması için mesleki eğitime dönük yeni bir desteği olgunlaştırmaya çalışıyor. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek ile görüşülen öneri, alanında çalışan meslek lisesi mezunlarına asgari ücretin yüzde 10-20’si oranında destek verilmesini öngörüyor. Bakan Tekin, “Motorcu diye yetiştirdiğiniz çocuk 500 lira 1000 lira fazla ücret verildiğinde motokurye olarak çalışıyor. Ben de diyorum ki orayı da biraz teşvik edelim” dedi. Tekin, meslek liseliler için üniversitede taban puan uygulamasının da tartışılması gerektiği görüşünde.

Haberin Devamı

Mesleki eğitimi cazip hale getirmede yeni formül: Bölümünde kal desteği al

Bakan Tekin, Erzurum Büyükşehir Belediyesi’nin davetlisi basın mensupları ile şehrin tarihi kültürel mekânlarını ziyaret etti. Ardından baba evinde Milliyet’in de aralarında bulunduğu gazetecilerle eğitim üzerine sohbet etti. Tekin özetle şunları söyledi:

- LGS’DE 100 GÜN SONRA GELEN İPTAL: İdare mahkemesinin sınavlarla ilgili 40 gün içinde karar vermesi gerekir. LGS’yle ilgili takvimimizi ona göre oluşturduk. Sınavı 2 Haziran’da yaptık, 55. günde yerleştirme sonuçlarını açıkladık. Biz süreyi bekledik ama idare mahkemesi 11 Eylül’de yani 100 gün sonra soruyu iptal etti. Temyize gitsem, lehime sonuçlanırsa yine öğrenciler mağdur olacak. Dolayısıyla temyiz hakkından imtina edeceğiz. Yaklaşık 10 bin öğrenci etkileniyor. Kaçının bu hakkı kullanacağı 21 Eylül’de belli olacak. Mağduriyet olmasın diye “puanı yeniden hesaplanan öğrenciler isterlerse bir üst tercihine kontenjan sınırına bakılmaksızın yerleştirilebilir” dedik. Yeni hesaplamaya göre kayıt yaptırdığı okula puanı tutmayanları da kazanılmış hak olarak kabul ettik. Bu okullar nakilden dolayı boşalan kontenjanı da başka okulda nakil için sıra bekleyenin hakkını yememek için doldurmadık.

Haberin Devamı

- SORU NEDEN İPTAL EDİLMEDİ?: Birbirinden bağımsız, soru hazırlama ekibinden ve akademisyenlerden oluşan iki komisyon kurduk. İkisi de sorunun doğru olduğunu, diğer fen bilgisi soruları göz önünde tutulduğunda ölçme açısından belirleyici olduğunu söylediler. Biraz seviyesi yukarıda ama zaten sınavın mantığı da odur. Neden o süreçte sınavı iptal etmedik? Sınavı iptal etseydik bu kez soruyu doğru yapanlar itiraz edeceklerdi.

- HAYALET SINIF UYARISI: Açık liselere geçişte sorun vardı; çocuk 12. sınıfta açık liseye geçip merdiven altı kurslara gidiyor. Bu kapıyı kapattık. Oraya artık nakille de öğrenci alamıyoruz. Sonra hayalet sınıflar çıktı. Hayalet liselere çok ağır yaptırımlar uyguluyoruz. Geçen sene hayalet sınıftan dolayı yaklaşık 500 okula ceza yazdık. Varsa yine gereken cezaları vereceğiz.

- ÖZELLERDE FAHİŞ KİTAP FİYATLARI: Özel okullarla ilgili yaptığımız yazılımda okulların kıyafet, servis ve yardımcı kaynaklarla ilgili ücretleri var. Bazı okullar havale, EFT ya da benzeri yollarla ücret alıyor. Bunlar suç. Örneğin bu sene 20 bin liraya kitap satmışlar. Önümüzdeki sene enflasyon artı yüzde beş; “bu fiyatın üstüne çıkamazsın” diyoruz. Şu an 400 civarında okul, yüzde 300’ün üzerinde zam yapmış, onlara hemen gerekli cezaları verdik.

Haberin Devamı

- TEMİZLİK VE GÜVENLİK SORUNU: Hazine-Maliye ve Çalışma Bakanımızla konuştum. Tekrar duyuruya çıkacaklar. Eğer başvuru olursa 120 bin kişi bizim için yeterli olur. Geçen sene verilenin iki katı kadar. Bu konuda Millî Eğitim’e özgü yeni bir model üzerinde çalışıyoruz.

- ÖĞRENCİLERE ÜCRETSİZ YEMEK TALEBİ: Bütün öğrencilere yemek vereceğimizi varsayalım; çocukların yemeklerini verecek personel, okullarında yemek yiyebilecekleri alan var mı? Dağıttığımız yemekleri yiyorlar mı? Özel okul sahipleri, “yemekhanede çıkan yemekleri yemiyorlar, kantinden alışveriş yapıyorlar” diyorlar. Çocuklarımızın yeme alışkanlıkları buna uygun değil. Deprem bölgesiyle beraber üç milyona yakın öğrenciye yemek veriyoruz.

- POPÜLİST İÇİN ARANAN FIRSAT OLSA DA...: Sosyal medyada görüyorsunuzdur; “Yusuf Tekin ilçe emri yap.” Popülist davranacak biri için aranan fırsat olsa da doğru bulmak mümkün değil. Ne demek ilçe emri? “Senin öğretmene ihtiyacın olup olmadığı beni ilgilendirmiyor. Beni eşimin yaşadığı ilçeye görevlendir”. Aile birliği önemli ancak istenen yerde öğretmene ihtiyaç olmadığında mümkün olmuyor. İsteyen herkesi görevlendiririm ama o zaman 104 bin norm fazlası öğretmen oluyor. Benim vicdanım rahat etmiyor. İstesem 104’ü 150 bin norm fazlası yaparım ama biz şu anda 50 binin altına düşürdük.

- KARARLILIĞA DEVAM: İllere gönderdiğimiz genelgede “kesinlikle valiler görevlendirme yapmayacaktır” diye yazdım. Sadece sağlık ve güvenlik mazereti istisna. Erzurum’da Vali Bey’e sordum, 7 kişi var sadece. Yazıyı yazmasaydım muhtemelen 500-600 kişi olacaktı. Geçen sene yaklaşık 60 bin öğretmen ihtiyacımız vardı. Norm fazlalarını dağıtsam 40 bini norm fazlası oluyor. Muhalefet diyor ya ‘cumhuriyetin 100. yılında 100 bin öğretmen atayın’, kardeşim nereye atayacağız bunları? Kararlı durduğumuz için valiler, milletvekilleri teşekkür ediyorlar.

Mesleki eğitimi cazip hale getirmede yeni formül: Bölümünde kal desteği al

‘Üstüne yüzde 10-20 verelim, teşvik edelim’

Bakan Tekin, bu yıl odaklanacakları hedeflerden birinin de Mesleki Teknik Eğitim Politika Belgesi’ni uygulamak olduğunu söyledi. Ortaokullarda zanaat atölyeleri kurulduğunu belirten Tekin, “Sektörle iş birliğini geliştirecek yeni modellerimiz var. Muhalefet hem ‘ara eleman yok’ diyor hem de çaba sarf ettiğimizde ‘çocuk işçiliği’ iddiasıyla bizi eleştiriyor. Bu da muhalefetin büyük çelişkisi” dedi. Meslek lisesi mezunlarının başka iş alanlarına kaymaması için yeni bir teklifi olduğunu aktaran Tekin, Maliye ve Hazine Bakanı Mehmet Şimşek ile de görüştüğü formülü şöyle anlattı:

“Meslek lisesinden mezun çocukların, eğer yetiştikleri alanda çalışırlarsa asgari ücretin belli bir miktar üstünde bir ücretle istihdam edilmesini sağlayalım. Diyelim ki çocuk motor bölümünden mezun olmuş. Bölümü ile alakalı yerde çalışıyorsa asgari ücret kadarını işveren versin. Üstüne yüzde 10- 20 destek verelim, cazip hale getirelim. Çünkü motorcu diye yetiştirdiğiniz çocuk 500- 1000 lira fazla ücret verildiğinde motokurye olarak çalışıyor. Ben de diyorum ki orayı da biraz teşvik edelim.”

Tekin’in bir başka düşüncesi de taban puan uygulamasına geçilmesi. Meslek liselerinde yetişen öğrencilerin hem ergenlik hem de şehir dışına çıkma, aileden uzaklaşma motivasyonlarının da etkisiyle, taban puan uygulaması da olmadığı için başka ön lisans, lisans programlarına yöneldiğini kaydeden Tekin, “Bunu engellemek lazım aslında. Üniversitelerde hocalar da şikayetçi bir taban puan olmamasından” dedi.