Hanife Baş

Hanife Baş

hanife.bas@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Metaverse’te mağaza açan Türk perakendeci sayısı artıyor. LC Waikiki, Damat, Kiğılı gibi markalar geleceği dünyasında yerini alırken, alışveriş deneyimini başka boyuta taşıyorlar. Yakın gelecekte perakendenin kalbinin burada atması bekleniyor.

Türk perakendecilerin metaverse’te mağaza açma yarışı devam ediyor. LC Waikiki, Damat&Tween, Kiğılı gibi markalar metaverse mağazalarını birer birer lanse etti.

LC Waikiki, Meta Store’un deneme sürümünü canlıya aldı. Sanal giyim mağazasını sınırlı sayıda kullanıcıya açtı. LC Waikiki Meta Store’da, kadın, erkek, çocuk ve bebek kategorilerinde 120’den fazla ürünü üç boyutlu modelleriyle incelenerek satın alınabilecek.

Haberin Devamı

Platformda, oyun ve alışveriş deneyimini birleştirerek eğlenceli deneyim fırsatları hazırlayan LC Waikiki, müşterilerine gökyüzündeki balina üzerinde gezme, roller coaster ile heyecanlı anlar yaşama, oyunlarda çokça kullanılan hazine avı kurgusu ile alanda gizlenmiş indirim kuponlarını toplama gibi deneyimler sunuyor.

Damat Tween, GoArt’ın meta evreninde ilk meta mağazayı açan Türk moda markalarından oldu. Damat Tween, metaverse’teki mağazasında yeni sezon defilesi de düzenledi. Bu sayede kullanıcılar, fiziksel dünyadaki gardırop stillerini avatarlarına da aktararak eş zamanlı bir stil oluşturma ayrıcalığını yakalayacak.

Kiğılı da metaverse dünyasındaki ilk mağazasını hayata geçirerek avatarlarla alışveriş dönemi başlatıyor.

Kiğılı müşterileri, AR ile artırılmış alışveriş deneyimi yaşayarak, istedikleri ürünlere evlerinin konforunda ulaşabilecek. Müşteriler yakın zamanda fiziksel mağazadaymış gibi ürünleri üzerlerinde deneyebilecek. Kiğılı metaverse mağazası avatarların bir araya gelerek, etkileşimde bulunabilecekleri ve sosyalleşebilecekleri bir ortam da sunacak.

Her alandan giriş var

Farklı alanlarda da metaverse’te mağaza açma furyası var. Otokoç Otomotiv, metaverse’te oluşturduğu Otokoç Metazone alanı üzerinde erişilebilir ve sürdürülebilir bir deneyim merkezini hayata geçirdi. Metazone’u, Decentraland -111,10 koordinatlarında yayına aldı.

Haberin Devamı

Oto galeri firması ERC Auto Samsun da, meetaverse’e giriş yaptı. Decentraland’de dijital bir galeri açtı. Decentraland platformunun merkezine yakın bir nokta olan -26 -7 konumunda yer alıyor. Firmanın dijital galerisinde elektrikli araçlar sergileniyor. Sanal galeriyi görmeye gelen ziyaretçiler, araçların dijital modellerini inceleyebiliyor, firmanın sosyal medya hesaplarına ve online mağaza linklerine erişebiliyor. Teknoloji dünyasındaki gelişmelerin otomotiv sektöründeki satın alma alışkanlıklarını da etkilediğine dikkat çeken ERC Auto Samsun yetkilileri, “Değişen koşullara hızlıca uyum sağlamak adına başlattığımız bu projeyle müşterilerimize yeni bir deneyim sunmayı hedefliyoruz” dedi.

Metaverse’te mağaza açma yarışı

Henüz yolun başındayız

Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan, Türkiye’de perakende sektörünün metaverse’e bakışını değiştirdiğini belirterek, “Damat, LC Waikiki, Kiğılı gibi markalar bu alana adım attı. Mağazaların ve sektöre olan yatırımın geleceği açısından bakıldığında daha fazla şirketin bu yönde adım atması mümkün. Ancak henüz tam verimli sonuç alınabilen bir ortamda değiliz. Ülkemizde perakende, hazır giyim alanında metaverse kullanımı henüz yolun başında. Henüz e-ticaret ve Web 2.0 tabanlı uygulamalar boyutunda kalan bir sanal alışveriş sitelerinin temelinde ilerleyen süreçteyiz. Ama bu değişecek. Gelecekte perakendenin kalbi burada atacak. Bunun için tekno dijital altyapıların daha gelişmesi gerekiyor.” dedi.

Haberin Devamı

Metaverse’te mağaza açma yarışı

Gelecekte perakendenin kalbi burada atacak

Eraslan, genç nüfusumuzun yoğunluğunu da düşünerek ülkemizde perakende sektörünün kalbinin atacağı yer olarak metaverse evrenine önümüzdeki yıllarda bakış açısının değişeceğini de kaydetti. Eraslan, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bunun için tekno dijital altyapıların daha gelişmesi gerekiyor. Bu biraz zaman alacak. Perakende sektöründe var olan alışkanlıkların değişimi için tanıtımların Web 3 tabanında çeşitli etkinlikler, defileler, gösterilerle şekillenmiş olması da gerekiyor. Metaverse kurgusunda olduğunu belirten şirketlerin de bakıldığında müşteri ile etkileşim şekilleri de temelde çok büyük değişime uğramadı. Sektörün satış rekorları kıracak olması için erken olduğunu, bilinenlerden yola çıkarak oyunlaştırma ile markanın ürünlerini tanıtarak indirim kuponları dağıtması ile sürece başlamanın daha sağlıklı olacağını söyleyebiliriz.”