Depremin yaraları sarılmaya devam ederken, yardımlar da sürüyor. Çadır ve konteyner kentlerde yaşamlarını sürdüren binlerce insan var. İlk başlardaki yoğun yardımların biraz daha hızı azalmış gibi görünüyor. Ama bölgedeki vatandaşların hepsinin ihtiyaçları devam ediyor. AFAD ve diğer devlet kurumları gerekli yardımları yapsa da herkesin katkısı önemli.
E-ticaret tarafında ise yardım unutturulmuyor. Bir şey satın alırken, yemek sipariş verirken sitelerde yer alan yardım ikonları ve kampanyalar hepimize bunu hatırlatıyor. E-ticaret sitelerinin hemen hepsinde deprem yardımlaşma seferberliği, deprem bölgesindeki yerel üretici, satıcı ve esnaftan sipariş verilmesini sağlayan linkler, deprem destek kartları en görünen alandaki yerlerini koruyor. Bir şey satın almak isteyen, sipariş vermek isteyenler bir alışverişi de deprem bölgesindeki vatandaşlarımız için yapabiliyor.
Depremzedeler için e-ticaret sitelerinin e-seferberliği sürüyor. Hepsiburada, Trendyol, Amazon, N11.com, Avansas, Getir, Yemeksepeti, Migros, Carrefoursa, Metro Market, LC Waikiki gibi pazaryeri, e-ticaret, yemek ve market sitelerinde yardım alanları ve linkler en üstte ve görünür bir alanda. Takdir ettiğim bir uygulama. Uzun süre de böyle kalmasını temenni ediyorum. Çünkü kalıcı konutlar yapılıncaya, bu şehirler normal ticaret hayatına dönünceye kadar yardımların sürmesi gerekecek. Tabii ki bölgedeki tüylü dostları, hayvan dostlarımızı da unutmuyoruz.
Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) üyelerinin destek olduğu seferberlik kapsamında pazaryerleri ve e-ticaret firmaları özel kampanyalar düzenliyor. Kargo firmaları da bölgeye ulaştırılacak yardım malzemelerini ücretsiz taşıma çalışmaları başlattı.
Yerel üreticiye destek
ETİD Başkanı Emre Ekmekçi’yle bu konuda sohbet ediyorum. O, deprem bölgesine farklı yardım malzemeleri gönderildiğini anımsatıyor. Ekmekçi, “Aynı zamanda temel ihtiyaç malzemesi siparişleri, AFAD koordinasyonunda, herhangi bir ticari amaç olmaksızın deprem bölgelerine ulaştırılmaya devam ediyor. Aynı zamanda AFAD’ın bölgede belirttiği depoların lojistik yönetimini de e-ticaret firmaları yüklendi. Deprem bölgesindeki depoları Türkiye’nin önde gelen pazar yerleri Trendyol ve Hepsiburada ekipleri yönetiyor. Bölgedeki e-ticaret faaliyetlerinde düşüş yaşandı. Ancak yaralarımızı sarmaya başladığımız bugünlerde bölgedeki yerel üreticilere destek verilmesi çağrılarına yanıt verilerek, yerel üreticilerden alışverişler yapılmaya başlandı. Önümüzdeki dönemde de yürütülecek tüm çalışmalara destek vermeye devam edeceğiz. Umarız tek yürek olarak bu felaketi de hep birlikte atlatacağız” diyor.
Evet, her online alışverişimizde depremzede kardeşlerimizi de unutmayalım. Bir yemek kendimize ısmarlıyorsak bir yemek de onlara ısmarlayalım. Bağışımızı öğüne çevirelim. E-ticaret siteleri üzerinden çok gerekli olan battaniye, bot, beyaz eşya yardımlarına da destek olalım. Bu üzücü günleri dayanışmayla atlatalım…
Afet yönetiminde yapay zeka kullanılabilir
Yapay zeka ve dijital teknolojilerdeki gelişmeler, afetlerin önceden tahmini, afet sonrası hasar tespiti, hızlı müdahale ve yardım koordinasyonu gibi pek çok alanda önemli olanaklar sağlıyor.
Cerebrum Tech’in Kurucusu Dr. Erdem Erkul, “Yapay zeka yardımıyla afetler daha gerçekleşmeden tüm senaryolar çalışılabilir. Uydu görüntülerinden ve sahadan gelen verilerin analizleriyle oluşturulan karar destek sistemleri yöneticilere yol gösterebilir. Saha ekiplerinin ihtiyaca uygun yönlendirilmesi gibi hayati kararlar çok daha kısa sürede alınabilir. Afet yönetimi sistemleri sel, orman yangını, deprem gibi farklı başlıklarda özelleştirilebilir” dedi.
Arama-kurtarma çalışmalarında drone ile görüntüleme ve robotik gibi teknolojilerden de faydalanmak gerektiğinin altını çizen Dr. Erkul, “Dünyada afet sonrası çalışmalarda robotların öne çıktığı örnekleri daha sık görmeye başladık. Ekiplerin erişemediği alanlara robotlarla ulaşarak enkaz altına ilkyardım ve gıda gibi malzemelerin teminini sağlamak mümkün olabiliyor” diye konuştu.