Türkiye’de bilgisayar sektörü büyümesini sürdürüyor. Masaüstünden dizüstüne kayış hızlanırken, pazarın bu yılı 2 milyon adetle kapatması bekleniyor. Bunun 1.5 milyonu dizüstü olacak. Asus Ülke Müdürü Özge Kılıç Güler’le sektörü konuştuk
Bilgisayar sektörü pandemi döneminde kazandığı ivmeyi sürdürüyor. Türkiye’de bilgisayar sahipliği artarken, sektör rekorlar kırmaya devam ediyor. Geçmişte pazarda bir doygunluk oluşsa da oyuncu bilgisayarı, dokunmatik ekran, hepsi bir arada gibi modellerle sektör dinamizmini koruyor. Kurumsal ve bireysel olmak üzere iki segment var. Rekabet her iki tarafta da yoğun. Bireysel tarafta öne çıkan markalardan biri Asus.
Asus’un Türkiye Sistem İş Birimi Ülke Müdürü Özge Kılıç Güler’le sektörün son durumunu konuştuk. Güler, 12 yıldır Asus’ta, 5 yıldır da bulunduğu segmentte ülke müdürü olarak görev yapıyor. O, Asus olarak bireysel bilgisayar tarafında önde olduklarını, birinci sırada yer aldıklarını söylüyor. Asus, sektörün eski markası. Teknolojiden anlayanların mutlaka bildiği bir marka.
Pandemi döneminde bütün sektörün tedarik sorunu yaşadığını anımsatıyor. Ama 2022 yılında böyle sorunlar kalmamış, pandeminin etkisinin bitmesiyle ürün getirmek daha kolaylaşmış. Güler, bireysel notebook tarafında çok güçlü olduklarını vurguluyor: “Her yıl pazar payımızı iki katına çıkarıyoruz. Bu yılın da son on ayında da pazar lideriyiz. Hem IDC, hem de GFK’ya göre birinciyiz.”
Güler’in verdiği bilgilere göre, notebook pazarı bu yılı 1.5 milyonla kapatacak. Masaüstü bilgisayar pazarı ise 500 bini biraz geçecek. Yani toplamda bilgisayar pazarı 2 milyonu bulacak. Güler, “Gelecek yıl ise seçime bağlı olarak pazar stabil kalabilir ya da yüzde 5 daralabilir” tahminini yapıyor. O, Türkiye’de en son rakamlara göre hane halkı bilgisayar sahipliğinin yüzde 40’larda olduğunu anımsatıyor: “Pandemi döneminde insanlar çok bilgisayar aldı ama ya çoğu eski bilgisayarını değiştirdi ya da ikinci, üçüncüyü evine aldı. Hala Türkiye’de pek çok evde bilgisayar yok. Eğer seçim sonrası güven ortamı oluşursa pazar iki katına da çıkabilir. Halen gelişme alanı çok var.”
Oyun ayrı bir alan oldu
İnsanların bilgisayarda taşınabilirliği çok önemsediğine de işaret ediyor, Güler: “İnsanlar bilgisayarını mutlaka dışarı da götürmek istiyor. Uzaktan çalışma çok yaygınlaştı. Ayrıca oyun ayrı bir segment oldu. Genç nüfus var ve son teknolojiyi istiyorlar. Ürünlerimizin fiyatı 15 bin TL’den başlayıp 100 bin TL’ye kadar uzanıyor. Türkiye’de her segmente ilgi var. Bizim ürünlerimizin yüze 50’si orta ve üzeri segmentte satıyor. Genel olarak pazarda yüzde 20-30 üst segmentte satış var. Yüzde 70 ise orta ve giriş segmentinde. Türkiye’de bilgisayar fiyatları dolara endeksli ve dolar enflasyonun altında arttı. O nedenle bilgisayar ürünleri çok zamlanmadı. Hatta süte bile bizim ürünlerimizden daha fazla zam geldi.”
Oled ekranlı notebook’larının sayısını artıracaklarından bahsediyor, Özge Kılıç Güler ve ekliyor: “Şu anda pazarda Oled ekranlı notebook oranı en çok bizde. Ayrıca yeni bir bilgisayar teknolojisi üzerinde çalışıyoruz. Bunu şu anda açıklayamıyorum ama ABD’deki tüketici elektroniği fuarı CES’de açıklanacak. Çığır açan yepyeni bir teknoloji olacak. Çok farklı bir şey.”
Güler’in 2023 yılından beklentisi yüksek, bireysel tarafta pazar liderliklerini sürdüreceklerini vurguluyor.
‘Sürdürülebilir aksiyon alıyoruz’
Asus’un üretimde sürdürülebilirliği yıllardır uyguladığını da anlatan Güler, şunları söylüyor: “Biz bu konuda aksiyonları 2000’lerden beri alıyoruz. Karbon salımı düşük, bambu notebook’lar yaptık. Hepsi de çok iyi sattı. Çok az atık oluşturan ürünlerimiz var. Üretimi de yüzde 60 daha az enerji kullanarak yapıyoruz. Bu oran 2025 yılına kadar da daha azaltılacak.”
Çip krizi yaşamadık
Özge Kılıç Güler, çip kriziyle ilgili de, “Bilgisayar sektörü çok fazla çip krizi yaşamadı. Biz önceden daha çok panel ve adaptörde sıkıntı yaşıyorduk. Şu anda hepsi geçti. Bu krizi daha çok otomotiv sektörü yaşadı. Bizim aldığımız çipler 100 dolarlık, otomotiv sektörü 3 dolarlık çip alıyordu” diyor.