Yaza canlı piyasayla giriyoruz. Canlılık giderek artacak.
1) Normal olarak yaza girerken piyasa canlanır. Öğrencilerin mezuniyet harcamaları, yaz giysisi alımları, tatil hazırlıklarıyla canlılık başlar. Yerleşiklerin ve yurt dışında yaşayanların tatil harcamaları ülke genelinde piyasaya hareket getirir.
2) Önümüzde ramazan var. Ramazan ayı ve Ramazan Bayramı ailelerde ek harcamalara yol açar. Aileler gelirleri ölçüsünde harcamayı artırır.
3) Önümüzde bir seçim dönemi var. Seçim döneminde partiler ve adaylar büyük harcamalar yaparlar. Her yıl yapılmayan bu harcamalar piyasada ek bir talep ortaya çıkarır.
4) Hükümet çok kişiyi ilgilendiren bir “Teşvik Paketi” açıkladı. Özellikle emeklilere bayram öncesi yapılacak bin lira ek ödeme ile 65 yaş üstü aylığının 500 TL’ye yükseltilmesi kısa sürede piyasada talep artışına imkân verecek.
İstihdam artışı önemli
Piyasanın canlanması demek harcama artışına dayalı olarak mala ve hizmete olan talebin artması demek.
- Mala olan talep sonunda üretim artışına yol açacak.
- Hizmete olan talep doğrudan istihdam artışına imkân verecek.
Üretim artışı da, istihdam artışı da bakılınca önemli ama hizmet sektörlerindeki canlılığın istihdama daha büyük etkisi oluyor.
- Bu yıl yabancı turist girişlerinde artış bekleniyor. Yabancı turist girişleri hızlanmadan yazın ilk aylarında “Erken Rezervasyon” sistemi içinde yurt içi yerleşiklerin tatil harcamaları başlayacak.
Turizm sektörü hizmetler kesiminin en önemli sektörüdür.
- Turizm işletmesi, yatak yorgan üreticisinden et yumurta üreticisine, 55 sektörde talep yaratıyor. İstihdama imkân veriyor.
- Her turizm işletmesi “istihdam” kapısıdır.
Gıda ve yazlık giyim
Piyasa denilince, gıda, dayanıksız tüketim, dayanıklı tüketim sektörleri bütünüyle gündeme gelir. Son zamanlar konut ve otomotiv satışları bu geleneksel sektörler yanında öne çıktı.
Yaza girerken piyasadaki genel canlanmadan, konut ve otomotiv sektörünün büyük ölçüde yararlanamayacağı tahmin ediliyor.
Konut ve otomotiv alacakların yaz dönemini “Dur bakalım ne olacak?” bekleyişiyle geçirecekleri anlaşılıyor.
Dayanıklı tüketim malları piyasası, buzdolabı, çamaşır makinesi, teknoloji ürünleri piyasasında yaz sonuna kadar yavaşlama görülecek.
Hareketlenecek, canlanacak piyasanın lokomotifleri, öncelikle gıda, sonra yazlık giyim kuşam, daha sonra diğer dayanıksız tüketim malları olacak.
Seçim ve yaz dönemi trafiği ulaştırma kesiminde canlılık yaratacak.
Yaza girerken piyasa canlanacak. Bu iyi de... Yaza girerken enflasyonun kontrol edilememesi kötü. Döviz fiyatının etkisinde “maliyet enflasyonu”, piyasanın canlanmasının etkisinde “talep enflasyonu” tüketicileri üzecek.