Her şeyden vaz-geçeriz. Otomobilden asla!
Ekonomideki dalgalanmalar nedeniyle konuta, beyaz eşyaya, kahverengi eşyaya, giyime kuşama talep belli ölçülerde daraldı.
Ama piyasadaki yavaşlamadan en az etkilenen otomobil pazarı.
Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD) verilerine göre, yılın ilk 4 ayında (ocak-nisan döneminde);
- Geçen yıl 172 bin otomobil satılmıştı. Bu yıl 177 bin otomobil satıldı. Toplam ilk el, yeni otomobil satışlarında ilk 4 ayda gerileme olmadı.
- Geçen yıl ilk 4 ayda satılan otomobilin 120 bini ithal otomobildi. Bu yıl 118 bin ithal otomobil satıldı. İthal otomobil satışlarında çok az azalma var.
- Geçen yıl ilk 4 ayda 52 bin yerli otomobil satılmıştı. Bu yıl ilk 4 ayda 58 bin otomobil satıldı. Yerli otomobil satışları arttı.
Fiyat artsa da satılıyor
Döviz fiyatındaki artışa bağlı olarak, yerli otomobil fiyatlarında sınırlı ölçüde, lüks ithal otomobillerde yüksek ölçüde fiyat artışı olmasına rağmen talebin canlılığı dikkati çekiyor.
Örneğin, bu yılın ilk 4 ayında ithal otomobillerin lüks sınıfında bulunan Mercedes Benz otomobil satışları canlılığını korudu. İlk 4 ayda 5.868 Mercedes Benz otomobil satıldı. Mercedes Benz otomobillerin en fazla ilgi gören C 200, D serisi otomobillerin geçen yıl 230 bin TL olan fiyatlarının bu yıl 280 bin TL’ye yükselmesine rağmen talebin canlı olması dikkati çekiyor.
İkinci ele talep arttı
Otomobil pazarında 2’nci el otomobil satışları geçen yılın çok üzerinde.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, yılın ilk 3 ayında;
- Geçen yıl 2’nci el pazarında 1 milyon 201 bin otomobil devrolmuştu. Bu yıl 3 ayda 1 milyon 343 bin otomobil devroldu.
- Yılın ilk 3 ayında yerli ve yabancı yeni otomobil satışları sayısı 123 bin iken, yeni otomobil satışının10 katı dolayında otomobilin 2’nci el pazarında el değiştirmesi, devir işleminin yapılması, 2’nci el pazarının canlılığını gösteriyor.
Eskiden halkımızın tercihinin “Önce ev, sonra otomobil” olduğu söylenirdi. Konut satışlarındaki yavaşlamaya karşı, otomobil satışlarının canlılığı koruması, halkın önceliğinin değiştiğini gösteriyor.
Gücü olan yeni otomobil satın alıyor. Ama gücü olmayanlar (ki bunların sayıları fazla) ikinci el pazarının büyümesine imkân veriyor.