Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Otuz yıllık berberim Mehmet Demirkol saçımı keserken, yan koltukta oturanı tanıttı. “Hikmet Bey, Dosso Dossi’nin sahibi” dedi. Dosso Dossi nedir diye meraklandım ama berber salonu ortamında sorgu sual eyleyemedim.

Bir süre sonra gazetelerde çıkan haberler dikkatimi çekti. “İş ve tatili birleştiren Dosso Dossi Fashion Show’a 32 ülkeden 6 bin dolayında alıcı katıldı. Ek siparişlerle 60 milyon dolarlık ihracat bağlantısı yapıldı. Bu büyük moda organizasyonu için Antalya’ya davet edilen Andriana Lima, Isabeli Fontana, Ana Beatriz Barros, Izabel Goulart, Viki Odintcova gibi ünlü modeller Türk giyim sanayicilerinin özgün tasarımlarını yabancı alıcılara tanıtmak için podyuma çıktılar.”

Haberin Devamı

Haberi okuyunca Hikmet Eraslan’ı arayarak, “Nedir bu Dosso Dossi?” diye sordum.

‘Bavul turizmi’ ile başlamış

Hikmet Eraslan, Doğu Bayazıtlı varlıklı bir aileye mensup. Babası yıllar önce İstanbul’a göç etmiş. Laleli’de oteller açmış. Meteor firması olarak hudut kapılarındaki vergisiz mağazaları işletmiş. Oğlunu da yurt dışına eğitime göndermiş. Hikmet Eraslan İngiltere’de okumuş. Sonra İtalya’ya geçmiş. İtalya’da da bir İtalyan ile evlenmiş. 25 yıldır evli. 2 çocuğu var.

İstanbul’a döndüğünde Laleli’de 7 katlı bir büyük binada “Bavul Turizmi”ne gelenlere mal satmak için mağaza açmış. İtalyan karısı, İtalyan ressam Dosso Dossi’nin hayranı olduğu için, mağazaya da bu ismi koymuş. (Dosso Dossi, 1490-1542. Esas ismi Giovanni di Niccolo de Luteri)

Bavul ticaretine ilgi azalmaya başlayınca, Hikmet Eraslan yabancı alıcılara mal satmak için farklı bir model geliştirmiş.

Kendi mağazasından alım yapan yabancıların isim listeleri ile bavul ticareti için gelen, giyim sanayicilerinin satış yaptıkları yabancıların isim listelerini birleştirmiş. 30-40 bin kişilik bir alıcı listesi oluşturmuş.

Her yıl, ilkbahar ve kış modası için sipariş almak amacıyla haziran ve aralık aylarında Antalya’da düzenlediği Dosso Dossi Show’lar için ortalama 5 bin yabancı alıcıya davetiye gönderiyor.

Hem ziyaret, hem ticaret

En aşağı 15 bin dolarlık alım yapacak yabancı alıcı, bir refakatçisiyle Antalya’ya geliyor. Bir hafta Dosso Dossi’nin misafiri oluyor. Bu bir hafta boyunca giyim sanayicileri ve giyim eşyası ihracatçıları otelde yeni sezon ürünlerini sergiliyor. Ünlü modeller yeni sezon giyim eşyalarını podyumda tanıtıyor.

Haberin Devamı

Alıcılar siparişlerini Dosso Dossi’ye veriyor. Dosso Dossi, siparişlerin en fazla 45 gün içinde adrese teslim edilmesini garanti ediyor. Alıcı ödemeyi Dosso Dossi hesabına yapıyor. Dosso Dosssi % 20 komisyon payı kestikten sonra ihracat bedelini satıcı firmalara gönderiyor. Alıcının da satıcının da muhatabı ve garantisi Dosso Dossi.

Dosso Dossi’nin Antalya’daki bir haftalık organizasyonunun maliyeti 8 milyon dolar dolayında oluyormuş. Organizasyonun en büyük harcaması ünlü mankenlere yapılan ödemelermiş. Adriana Lima gibi ünlü mankenler 1 gün için 300-500 bin dolara, daha az ünlüler en aşağı 100 bin dolara Antalya’ya gelirlermiş.

Geçtiğimiz günlerde gene bir gazete haberinden öğrendim. ”Dosso Dossi Fashion Show, Dünya İş Konseyi Federasyonu (WORLDCOB - World Confederation of Businesses) tarafından “En ilham verici proje ödülü”ne layık görülmüş.

Haberin Devamı

Dosso Dossi, giyim sanayicilerimizin ve ihracatçılarımızın 2018 yaz modası için hazırladıkları koleksiyonları tanıtmak için aralık ayında gene 6 bin yabancıyı davet edecek.