İki Oscar sahibi Ashgar Fahradi kodlarını çözmek için aile içine bakmak yeterli oluyor. Aile örtüsü altında biriken onca sır, ufak bir darbeyle ortalığa saçılır. İran’ın geleneksel aile yapısının altında yeşeren iletişimsizlik, ihtiras, çıkarcılık ve yalan, onun filmlerinin en büyük ilham kaynağı. Esasında bunlar İran toplumunun özelinde değil, tüm toplumlar için geçerli yüzleşmeler. ‘Herkes Biliyor’da öyküsünü bu kez İspanya’nın küçük bir köyüne taşıyor. Burada, bildik insani zayıflıkların teker teker ortaya çıkmasına yardımcı oluyor. Entrikaların içindeki olay örgüsünü, kişisel açılımlara, gerçekle yüzleşmeye, bu kez polisiye sularda gezinen bir hikâye üzerinden varıyor.
İrene adlı 16 yaşında, kaçırılan kızın öyküsünün altında, kötülüğün yine en yakından geleceğinin sinyallerini, Fahradi’nin sinemasını tanıyan herkes alabilir. Önemli filmleri ‘Geçmiş’ ve ‘Elly Hakkında’ki gibi aile bireylerinin kavuşmasıyla başlıyor öykü. Paola (Penelope Cruz), evli olduğu Arjantin’den kalkarak İspanya’da doğduğu köye, küçük kız kardeşinin evlilik töreni için gelir. Kızı İrene ve küçük oğluyla özlem giderici, mutlu bir aile karşılaması olur. Aile kurumunun aldatıcı, mutlu portresi, düğün eğlencesinde de devam eder. Yağmurlu, elektriklerin kesildiği düğün gecesinde, kızı İrene aniden ortadan kaybolur ve kaçırıldığı haberi telefon mesajıyla ulaşır. Laura’nın eski sevgilisi Paco (Javier Bardem), çevrede şaraplık üzüm yetiştiriciliği yapmaktadır. Laura’dan sonra Bea ile evlenmiş, mutlu bir birliktelik kurmuştur. Paco, çok etkilenir ve olayın peşine düşer. İstenen fidye 300 bin euro’dur. Paco’nun zamanında toprakları Laura’dan ucuza satın aldığı köy, çevresinde hâlâ konuşulan bir konudur.
Gerçeklerle yüzleşme
Fahradi’nin sinema dili, evrensel kodlara daha fazla açılmaya başladı. Kilisenin çan kulesinden şiirsel çekimlerle açılan film, Fahradi’nin görsel kodlarına da yeni bir sayfa açıyor. Çalan çanlar, kanat çırpan güvercinler, gri duvarlara kazınmış âşık isimleri, saatin mekanizmasının zamanı yakalamaya çalışması... ‘Geçmiş’te olduğu gibi, doğu-batı karşılaştırması yerine, İspanya’nın küçük bir köyünde saklı kalmış insan karakterlerine yoğunlaşıyor. Geçmişi bugüne taşıyamayan, geçmişi de saklayarak yaşanmamış kabul etmeye çalışan insanlar... Hepsinin birbirinden sakladığı, ardına sığındığı bir sırrı var. Bir genç kızın kaçırılmasıyla sırlar gün ışığına çıkıyor. İlişkiler arasındaki gerilimi finale dek sürdürmesi kusursuz. Finalin beklenen patlamayı yapmamış olması, Fahradi senaryoları için sürpriz değil. Sonuçta, onun öykülerinde Agatha Christie’vari bir ters köşeden çok, gerçeklerle yüzleşme mevzubahis olan. Psikolojik gerilim yaratmayı her zaman başardı Fahradi.
Oyuncu kadrosu, İspanyolca konuşulan sınırların tanınmış isimlerinden oluşuyor. İspanya’dan Javier Bardem ve Penelope Cruz, yanında Arjantin sinemasının en bilinen oyuncusu Ricardo Darin, yine İspanyol Barbara Lennie (Bea), Eduard Fernandez (Fernando) derin kadronun oyuncuları.
İlk bölümde Penelope Cruz öne çıkıyor; ikinci bölüm ise Javier Bardem’e ait. Karşılıklı diyaloglara verdiği duygu, seyirciye geçiyor. Fahradi filmlerini sevenlerin nasıl değerlendireceğini merak ediyorum. İzlenmesi gereken filmlerden...
Ashgar Fahradi Filmleri Haftası
‘Bir Ayrılık’ ve ‘Satıcı’ ile Yabancı Dilde En İyi Film Oscarı’nı iki kez kazanan İranlı yönetmen Ashgar Fahradi’nin sinematografisinin önemli filmlerinin gösterimi Karaca Sineması’nda günde tek seans üzerinden bir hafta boyunca sizleri bekliyor. Vizyona giren son filmi ‘Herkes Biliyor’ ise üç seans üzerinden gösterilecek:
Elly Hakkında: 8 ve 12 Mart-20.00
Bir Ayrılık: 9 ve 14 Mart-20.00
Geçmiş: 10 Mart-20.00
Satıcı: 13 Mart-20.00
Herkes Biliyor: Her gün-11.45/16.00/20.30