09.06.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
ÖNDER YILMAZ - Google, TBMM Dijital Mecralar Komisyonu’na sunduğu raporunda “nefret söylemine” geniş yer ayırdı. Milletvekillerinin “Nefret söylemi konularında Türkiye’de ne kadar dikkatlisiniz?” sorusu üzerine Google, “Topluluk Kuralları”nın; çocuk istismarı, müstehcen içerik, spam, nefret söylemi, taciz ve şiddete teşvik dahil olmak üzere belirli kategorideki içerikleri yasakladığını” kaydetti. “Özgür ifade ile zararlı içeriği önlemek arasında denge kurmayı hedefleriz” diyen Google, global bir platform için böyle bir dengeyi kurmanın kolay olmadığını belirtti.
‘EKİBİMİZ 7/24 ÇALIŞIYOR’
YouTube gibi dakikada yüzlerce saatlik içerik yüklenen bir platformda, art niyetli kullanımı en aza indirgemek için insan ve teknolojinin karışımına ihtiyaç duyulduğuna dikkat çeken Google, YouTube politikalarını ihlal edebilecek içeriklerin değerlendirilmesi için binlerce kişiden oluşan ve ihtiyaçlar doğrultusunda bir ekibin sürekli, işaretlenen videoların dil ve kültürel nüansları gözeterek yorumlanması için 7/24 çalıştığını kaydetti. “YouTube’un nefret ve tacize karşı açık politikaları mevcuttur” diyen Google, nefret söylemine yönelik yaptırımları şöyle sıraladı:
“Nefret veya taciz politikalarımıza uymayan kullanıcılar kaldırılır; ek önlemler değerlendirilir. Bir içeriğin Topluluk Kuralları’nı ihlal etmesi durumunda kanal ihtar alır; içerik sağlayıcı e-posta yoluyla neden ihtar verildiği, ihlal edilen politikalar, kanala etkileri ve sonraki adımlar konusunda bilgilendirilir. İçeriğin, Topluluk Kuralları’na uymadığının ikinci kez tespit edilmesi durumunda verilen ihtar, bir hafta boyunca video, canlı yayın veya hikaye yükleme dahil çok faaliyete yasak getirir. Bu sürenin sonunda yasaklanan faaliyetler otomatik olarak geri verilir, ancak ihtar 90 gün boyunca kanalda etkin kalır.
İlk ihtardan itibaren başlayan 90 günlük dönemde ikinci bir ihtar alınırsa 2 hafta boyunca içerik yayınlanamaz. Başka bir sorun yoksa 2 haftalık dönemden sonra tüm ayrıcalıklar otomatik olarak yeniden etkinleştirilir. Her ihtarın geçerliliği, alındıktan 90 gün sonra sona erer. Aynı 90 günlük dönemde üç ihtar alınırsa kanal YouTube’dan kalıcı olarak kaldırılır.”
ÇOCUKLAR NASIL KORUNUYOR?
Milletvekillerinin “çevrimiçi ortamda çocukları nasıl kuruyorsunuz? Zararlı içerikleri nasıl tespit edip engelliyorsunuz?” sorusunu “YouTube’un hedef kitlesi 13 yaş altındaki çocuklara yönelik değildir ve bu bağlamda 13 yaş altındaki kullanıcılar tarafından kontrol edildiği anlaşılan hesaplar kapatılmaktadır” şeklinde yanıtlayan Google, 23 Nisan 2021’de Türkiye’de faaliyete başlayan YouTube Kids’in çocukların sınırlı ve yaşlarına uygun bir deneyim içinde ilgi alanlarını güvenli bir şekilde keşfedebilmelerini ve ebeveynlerin daha fazla kontrol sahibi olmalarını sağlayacak şekilde tasarlandığını belirtti. Google çocuğun güvenliği politikasını ihlal eden içeriklerin 10 görüntülenmeye ulaşmadan kaldırıldığını, sadece 2021 yılının üçüncü çeyreğinde iki milyon ihlal videosunun kaldırıldığını bildirdi.
Google, kullanıcılarına karşı, yanlış bilgi yaymayı amaçlayanları engelleme sorumlulukları bulunduğunu belirtirken, “Aynı zamanda, kullanıcılarımızın temel insan haklarına (ifade özgürlüğü gibi) saygı göstermek ve çalışmalarımızda adil, açık ve öngörülebilir olmak da yükümlülüklerimiz arasında. Elbette, algoritma ve süreçlerimizin nasıl çalıştığına dair çok fazla somut detay paylaşmak, kötü niyetli aktörlerin bu bilgileri suistimal etmelerine imkan tanıdığı için hassasiyet gösterdiğimiz bir konu” değerlendirmesini yaptı.
DÜNYA ÇAPINDA İHLAL İNCELEME EKİBİ VAR
Google, gerçek kişiler ve makine öğreniminden oluşan kombinasyondan yararlanarak Topluluk Kurallarını içerik sağlayıcılarının eğitimi, siyasi görüşü, konumu veya bağlantılarını dikkate almaksızın herkese eşit şekilde uyguladığını söyledi.
Dünya çapında ihlalleri inceleyen ekiplerinin olduğunu işaret eden Google, “İçerik kaldırma talepleri Google’ın hukuk takımları tarafından manuel olarak incelenir” ifadelerini kullandı.
Google, unutulma hakkı bakımından Türkiye’de öncü pozisyona sahip olduğunu vurgularken, “Google, Kişisel Veriler Koruma Kurumu’nun (KVKK) unutulma hakkı talepleriyle ilgili kararının hemen ardından Türk kullanıcıların unutulma hakkı taleplerine yönelik yeni bir Türkçe çevrimiçi form oluşturmuştur. Google, Google Arama ile ilgili unutulma hakkı taleplerini Türkiye’de yürürlükte olan Anayasa Mahkemesi ve KVKK tarafından belirlenen kriterlere göre başarıyla değerlendirmektedir” dedi.
TANINMIŞ KİŞİLER DAHA HOŞGÖRÜLÜ OLMALIDIR
Bireylerin bilgi alma hakkını korurken mahremiyeti muhafaza etmenin hassas bir denge olduğuna değinen Google, “Unutulma hakkı bu dengeleme testinde önemli bir yere sahip. Google unutulma hakkı taleplerini değerlendirirken kamu yararı hususunu, veri koruma yasası uyarınca ilgili kişinin sahip olduğu haklara karşı dengelerken, yürürlükteki kanun ve düzenlemeleri de göz önünde bulundurur” diyerek, şunları kaydetti:
“Ayrıca, Google’ın unutulma hakkı değerlendirmelerinde kişinin kamuya mal olmuş kişi mi yoksa sivil vatandaş mı olduğu da göz önünde bulundurulur. AİHM, Türk Anayasa Mahkemesi ve Türk temyiz mahkemelerinin içtihatları doğrultusunda, Google tanınmış kamu figürlerinin kendilerine karşı olan ifadeler bakımından daha hoşgörülü olmaları gerektiğini göz önünde bulundurur.”
UNUTULMADA MUTABIK KALINDI
KVKK gibi veri koruma kurumlarının Google ile doğrudan iletişime geçebilmeleri için özel bir e-posta adresi oluşturulduğunu da belirten Google, “Google sıklıkla KVKK’dan bireylerin Kurum’a yönlendirdikleri unutulma hakkı taleplerine ilişkin bilgi talepleri almaktadır. Bu talepler dikkatli şekilde ve süresi içinde cevaplanmaktadır. Gururla belirtebiliriz ki, bugüne kadar sonuçlanan dosyalarda KVKK Google’ın tüm unutulma hakkı değerlendirmelerine mutabık kalmıştır” dedi.
Google, “açık rıza” kavramının pratikte uygulanıp uygulanmadığı, aydınlatma metinlerinin işlevini tam yerine getirip getirmediği konusunda ise, şu ifadeleri kullandı:
“Google yasaların izin verdiği veya gerektirdiği ölçüde uygulamalarında bilgilendirmeye dayalı açık rıza kavramını kabul etmekte ve benimsemektedir. Kullanıcılara gerektiği şekilde açık gizlilik bildirimleri, politikaları ve yardım merkezi makaleleri sunarak, kullanıcıların veri işleme faaliyetlerine ilişkin tercihleri hakkında bilinçli kararlar vermelerini sağlamak için gerekli önlemleri alır” ifadelerini kullandı.