Gündem‘Türkiye’ye özel algoritmamız yok’

‘Türkiye’ye özel algoritmamız yok’

07.06.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

“Türkiye’ye özgür bir algoritmamız yok” diyen Google, milletvekillerinin “muhalif görüşler ve muhalif sitelere öncelik veriliyor” eleştirisini ise “Sistemlerimiz siyasi eğilimleri analiz etmiyoruz. Bu bize de zarar verir” açıklaması yaptı.

‘Türkiye’ye özel algoritmamız yok’

Önder Yılmaz - Google, TBMM Dijital Mecralar Komisyonu’na sunduğu raporda, “Türkiye’ye özgür bir algoritmamız yok” bilgisini verdi. Google, milletvekillerinin “muhalif görüşler ve muhalif sitelere öncelik veriliyor” eleştirisini ise “Sistemlerimiz ilgi düzeyini değerlendirmek için bu tarz ölçülebilir sinyaller ararken, bir sayfa içeriğinin bakış açısı veya siyasi eğilimi gibi öznel kavramları analiz etmek için tasarlanmamıştır. Ürünlerimizi oluşturmak ve politikalarımızı siyasi eğilimleri göz önünde bulundurmayan şekillerde uygulamak için büyük çaba harcıyoruz. Sonuçları siyasi amaçlarla saptırmak faaliyetlerimize zarar verir ve tüm kullanıcılarımıza faydalı içerik sağlama misyonumuza aykırılık teşkil eder” diye yanıtladı. Google, ürün ve hizmetlerinde “dezenformasyonla mücadeleye” yaklaşımlarının üç strateji üzerine kurulu olduğunu belirtirken, platformdaki yanlış bilgileri ise “4R” ilkesi temelinde ele aldıklarını kaydetti.

Haberin Devamı

Google, raporunda, milletvekillerinin veri algoritmalarının nasıl işlediği ve nelerin nasıl elendiğine ilişkin sorularını yanıtladı. İnternetin toplumlar için bir lütuf olmakla birlikte organize propaganda ve kötü niyetli unsurlara karşı savunmasız olabileceğini belirten Google, “Hizmetlerimiz yanlış veya yanıltıcı bilgiyi yaymak için kullanıldığında, misyonumuz zarar görür. Algoritmalar özelinde süreçlerimizin nasıl çalıştığına dair detaylar, kötü aktörlerin bu bilgilerden istifade etmelerine imkan tanıdığından hassas dengeler içerir” dedi.

Üç strateji

Google, ürün ve hizmetlerinde “dezenformasyonla mücadele” yaklaşımlarının üç strateji üzerine kurulu olduğunu belirtirken bunları, “sıralama sisteminde kaliteyi esas alma”, “kötü amaçlı aktörleri etkisiz hale getirme” ve “kullanıcılara daha fazla bağlam sunma” olarak sıraladı. Kaliteyi esas alma stratejisi konusunda “Bu özellikle rivayet ve yanlış bilginin yayılması eğilimi olan durumlarda kaliteli bilgi ve güvenilir mesajlar sunmak anlamına gelmektedir. Her bir ürün ve hizmetimiz bunu farklı şekilde uygularken, ortak noktaları algoritmalarımızın internet siteleri ve içerik üreticilerine adil ve eşit davranmasını sağlayan önemli prensip; ‘bilgi sıralama algoritmaları’ düzenlemesidir. Bu algoritmalar, hizmetlerimizi oluşturan veya denetleyen kişilerin ideolojik bakış açılarını teşvik ederek değil, kullanıcı testlerine göre ölçülmektedir ve hizmetlerimizin kullanışlılığını sağlamak üzere tasarlanmıştır” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

‘Niyeti değerlendiremez’

Algoritmaların güncel olaylara ilişkin bir içeriğin doğru veya yanlış olup olmadığını belirleyemeyeceğine dikkat çeken Google, “Sadece bir sayfada ne olduğunu okuyarak çalışır, içerik üreticisinin niyetini değerlendiremez. Ancak, birçok içerik üreticisi daha fazla görüntüleme elde edebilmek için bir tür ‘spam’ olarak gördüğümüz ve tespit etmek için önemli kaynaklar yatırdığımız bir dizi uygulama ile sıralama algoritmamızı yanıltmayı denemiştir” ifadelerini kullandı. Google, kuralları ihlal etmesi sebebiyle 6.2 milyondan fazla içeriğin sadece YouTube’dan kaldırıldığını kaydetti.

Haberin Devamı

4R ilkesi

Google, platformdaki yanlış bilgileri “4R” ilkesi temelinde ele aldıklarına işaret ederek bunları, “Politikalarımızı ihlal eden içeriği kaldırır (remove), ihlale yakın içeriklerin önerilerini azaltır (reduce), haber ve bilgi için yetkili kaynakları öne çıkarır (raise) ve güvenilir içerik oluşturucularını ödüllendirir (reward)” şeklinde sıraladı. Google, milletvekillerinin “Türkiye’ye özgür bir algoritmanız var mı?” sorusu üzerine ise “Google’ın Türkiye’ye özel bir algoritmaya sahip olmadığını teyit ederiz. Türkiye’ye özgü bir algoritma işletmemektedir” karşılığını verdi.

Siyasi analiz yok

Arama hizmetini tercih eden insanlara en ilgili ve nitelikli sonuçların gösterildiğinden emin olmak için her yıl yüz binlerce test yaptıklarını açıklayan Google, “muhalif görüşler ve muhalif sitelere öncelik veriliyor” eleştirisini şöyle yanıtladı:”

Her gün yapılan aramaların yüzde 15’inin daha önce karşılaşılmamış aramalar olması, arama motorunun vazifesinin ne kadar karmaşık olduğunu da gözler önüne sermektedir. Arama sonuçlarının sorgularla ilgili olup olmadığını değerlendirmek için toplu ve anonimleştirilmiş etkileşim verileri kullanılır. Bu veriler, yapay zeka sistemlerimizin alaka düzeyini daha iyi tahmin etmesine yardımcı olan sinyallere dönüştürülür. Sistemlerimiz ilgi düzeyini değerlendirmek için bu tarz ölçülebilir sinyaller ararken, bir sayfa içeriğinin bakış açısı veya siyasi eğilimi gibi öznel kavramları analiz etmek için tasarlanmamıştır. Ürünlerimizi oluşturmak ve politikalarımızı siyasi eğilimleri göz önünde bulundurmayan şekillerde uygulamak için büyük çaba harcıyoruz.

Haberin Devamı

Siyasi spektrum içerisindeki temsilciler tarafından haber sıralamaları ve siyasi önyargıyla ilgili gelen sorular, algoritmaların öznel kavramları analiz etmek için tasarlanmadığı gerçeğinin altını çizmektedir. Sonuçları siyasi amaçlarla saptırmak faaliyetlerimize zarar verir ve tüm kullanıcılarımıza faydalı içerik sağlama misyonumuza aykırılık teşkil eder.”

Haberin Devamı

Rekabet kurumu reklam etkisini bulamadı

Google, arama sonucu sıralamalarının reklamlardan etkilendiğine ilişkin iddialar konusunda ise “Herhangi bir manipülasyon, Google’ın arama sonuçlarının kalitesini ve güvenilirliğini baltalayacak, böylece kullanıcı güvenini sarsacak ve Google’ın onlar nezdindeki popülaritesini tehlikeye atacaktır. Yakın bir zamanda Türk Rekabet Kurumu, iki yıllık kapsamlı bir incelemenin ardından Google’ın arama sonuçlarının metin reklamlarından etkilendiğini gösteren hiçbir bulgu bulunmadığına karar vermiştir” ifadelerini kullandı.

Belli medya ile işbirliğimiz yok

Google, “Belli bir gazeteyle veya medya internet sitesiyle reklam işbirliğiniz var mı? Reklam gelirinin medyanın belli bir kesimine yönlendirmeniz hakkındaki eleştirilere yanıtınız nedir?” sorusuna da şu karşılığı verdi:

“Google’ın sıralama mekanizmasının temel ilkelerinden biri, arama sonucu sıralamalarının reklamlardan etkilenmemesidir. Google, indeksine dahil edilmek veya arama sonuçlarında belirli bir sıralama elde etmek için internet sitelerinden ödeme almaz. Bu tür bir manipülasyon, Google’ın güvenilirliğini baltalayacak, böylece kullanıcı güvenini sarsacak ve Google’ın onlar nezdindeki popülaritesini tehlikeye atacaktır.

Benzer şekilde, Google, haber sayfalarına veya belirli bir internet sayfasına öncelik vermemektedir. Google, aramaların büyük çoğunluğunda reklam göstermez veya bunların üzerinden para kazanmaz. Google Haberler’de veya Google Arama’daki haber sonuçları sekmesinde reklam yayınlamaz. İnternet siteleri, Google’a yapacakları bir ödeme karşılığında Google’ın arama sonuçları sayfasına metin reklamları yerleştirebilir. Ancak, bunun Google’ın organik arama sonuçlarının sıralamasında herhangi bir etkisi yoktur.”

Algoritmalar kandırılabilir

Google karşılaştıkları zorluklara değinirken, “Bunlardan biri, sayfa metni veya bağlantı ilişkileri gibi algoritmalarının dayandığı sinyallerin çoğunun, Google’ın değerlendirmek istediği internet siteleri tarafından manipüle edilebilmesidir” vurgulamasını yaptı. Google, “İnternet siteleri, Google’ın hangi sinyalleri kullandığını tahmin etmeye çalışabilir ve ardından sayfalarını bu sinyallere göre tasarlayarak gerçekte olduğundan daha alakalı veya kullanışlı görünmelerini sağlamak için algoritmaları ‘kandırmaya’ çalışabilir. Bu tür aşırı optimizasyonlar, mevcut sinyalleri zaman içinde daha gürültülü ve daha az güvenilir hale getirir. Bu nedenle Google, düşük kaliteli siteleri tespit etmeye hizmet eden veya bir sitenin olduğundan daha alakalı görünmesine neden olabilecek belirli uygulamaları tespit etmeye çalışan sinyalleri dikkate alan algoritmalar geliştirmektedir” açıklamasını yaptı.

YARIN: GOOGLE VERİ GÜVENLİĞİNİ NASIL SAĞLIYOR? TAVSİYELERİ NE? TÜRKİYE’NİN VERİLERİ NEREDE SAKLANIYOR?