18.10.2017 - 02:30 | Son Güncellenme:
Aslı İzmirli
Netflix ve benzeri online streaming platformları sayesinde, izleyiciler dizileri istedikleri şekilde ve hızda izleyebildiğinde, yeni bir ‘dizi hayranı’ türü ortaya çıktı. Koca bir sezonu, çıkar çıkmaz, 24 saat içinde bitirenler, yani ‘binge racer’lar. Biz de bu tüketim alışkanlığıyla ilgili merak ettiklerimizi öğrenmek amacıyla, dizi sektörünü, Netflix’i ve ‘binge racing’ davranışının tüm detaylarını, Netflix’in global direktörü Brian Wright ile konuştuk. Netflix araştırmasının bu tarihte kalkmasıyla beraber, dizi sektörüyle ilgili enteresan bilgilere ulaştık.
İlk olmak için
- ‘Netflix’in ortaya attığı ‘binge racer’ kimdir? Dizileri bu şeklinde izlemenin arkasında nasıl bir gerekçe yatıyor?
‘Binge race’, yani bir dizinin sezonu yayınlanır yayınlanmaz tüm bölümleri aynı gün içinde bitirme alışkanlığı, bana ‘Star Wars’ filmine bilet almak için bir gece önceden sıraya giren ya da son çıkan ‘Harry Potter’ kitabını ilk okuyan olmak için çabalayan kişileri hatırlatıyor.
- Dünyada en çok ‘binge race’ edilen diziler listesine baktığınızda bu tabloda sosyolojik olarak neler görüyorsunuz?
Ülkelerde en çok ‘binge race’ edilen içeriklerin sıralaması neye göre değişiyor, bunu bilmiyoruz. Ancak her ülkede hangi içeriklerin öne çıktığını gözlemlemek bizim için de ilginç oldu. Ben de farklı ülkelerdeki kullanıcıların neye göre en çok hangi dizileri çıktığı gün 24 saat içinde bitirme güdüsü duyduğunu öğrenmek isterdim ancak elimizde böyle bir veri yok.
Dizilere baktığımızda ise daha önce de belirttiğim gibi drama türü yapımların dünya genelinde öne çıktığını görüyoruz. Ama komedi yapımları da benzer şekilde merak uyandıran son sahneleri ile izleyiciyi, bir sonraki bölümü hemen izlemeye teşvik edebiliyor. Bunu her ülkede farklılaşan top ‘binge race’ içerikler listesinde görebiliyoruz.
ÜÇ MADDEDE BINGE RACER’LAR
1- Netflix’te ‘binge racer’ların sayısı 2013’ten 2017’e kadar 20 kattan fazla artışla, 200 binden 5 milyon’a ulaştı. Toplamda bir dizi yayınlandıktan sonra 24 saat içinde sezonun tümünü izleyenlerin sayısı dünya genelinde 8 milyon oldu.
2- Genelde ‘binge racer’ların çoğu, bu şekilde dizi izlemeyi yılda bir kere yapıyor. Ancak bazıları var ki, örneğin ABD’deki bir kullanıcı bu şekilde bir yıl içinde 36 dizi izlemiş!
3- Dünyada en çok ‘binge race’ edilen dizilerden biri ‘Stranger Things’, ikinci sezonuyla 27 Ekim’de Netflix’e geliyor. Diğer yandan ‘binge racer’ların favori dizileri çok farklı içeriklerden oluştuğunu görebiliyoruz. ‘Gilmore Girls’, ‘Fuller House’, ‘Marvel’s The Defenders’, ‘Santa Clarita Diet’ ve ‘Orange is the New Black’ gibi diziler global sıralamada üstlerde yer alıyor.
‘Türkiye’de TV kültürü çok güçlü’
- Netflix Türkiye olarak planlarınız neler?
Türkiye’de çok güçlü bir TV kültürü var ve Türk dizileri dünyanın genelinde çok ciddi bir izleyici kitlesine erişiyor. Biz de Türk orijinal dizisi için imza attığımızı duyurduk, Çağatay Ulusoy’un başrolünde oynadığı dizi için heyecanımızı paylaştık. ‘binge race araştırma sonuçlarına bakarak, Türkiye’deki kullanıcılarımızın özellikle ‘Marvel’s The Defenders’, ‘Santa Clarita Diet’ ve ‘Friends from College’ gibi yapımları çok sevdiğini biliyoruz. Sezonu bir gün içinde izlenen ilk üç dizi bunlardı çünkü. Ayrıca bu listede ‘Atypical’, ‘Gilmore Girls: A Year in the Life’, ‘Black Mirror’, ‘The OA’ ve ‘GLOW’ gibi yapımların da öne çıktığını belirtebilirim.
Kanadalılar birinci sırada
Brian Wright dünya çapındaki etkinlik hakkında “Dünyanın dört bir yanındaki Netflix kullanıcıları ‘binge race’e katılırken, Türkler bir günde dizi izleme yarışında ilk 20’de yer almadı. Bu müsabakanın galibi Kanadalılar oldu. Peki Kanadalıların 24 saatte bitirdikleri dizi hangisiydi dersiniz? Tabii ki Kanada yapımı Netflix orijinal dizisi ‘Trailer Park Boys’. Türkiye’de kullanıcılar tarafından bir sezonu 24 saat içinde en fazla izlenen dizi ise ‘Marvel’s The Defenders’ oldu” diyor.
‘İçerik üretimine 7 milyar dolar ayıracağız’
- Dizi sektörü bugün zirvesini yaşıyor. Sektör sizce nereye gidecek?
Her zaman yeni ve çekici içerikler bulunabilir. Netflix olarak hedefimiz insanların seveceği ve birbirlerine anlatmak isteyeceği içerik üretimine devam etmek. 2016’da tüm içeriklere 5 milyar dolar ayırdık. Bu rakam 2017’de 6 milyar dolara yükseldi, gelecek yıl ise 7 milyar dolara çıkması planlanıyor.