24.07.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:
Duygu Erdoğan / İSTANBUL - Türkiye iç turizmde bu yıl ‘komşu problemi’ ile karşı karşıya. Özellikle sosyal medyada Türkiye kıyıları ve Yunan adalarına yönelik pek çok fiyat karşılaştırması yapılıyor. Buna karşılık pek çok turizm bölgesinde tesis dolulukları yüksek. Ancak bu doluluklardan esnaf beklediği payı alamıyor. Yapılan karşılaştırmaların ‘faturasının kendilerine çıktığını’ ifade eden esnaf odaları, turistlerin ‘bu karşılaştırmalarla oluşturulan algılar’ nedeniyle dışarda yemek yeme ve alışveriş yapmayı tercih etmediğini belirtiyor. Bodrum Esnaf Sanayici ve İş İnsanları Derneği (Bodrum BESİAD) Başkanı Neslihan Nazlıoğlu, “5 yıldız ve lüks segment tesislerin dolulukları yüzde 95 seviyesinde ama 3 yıldız ve altı, apart tesislerde doluluk yüzde 60. Bu karşılaştırmalar ve oluşturulan algı lüks işletme için sorun oluşturmuyor. Ancak küçük ve orta ölçekli esnafı zor durumda bırakıyor” dedi.
2024 yaz sezonu yerli turist için artan tesis konaklama fiyatları ile başladı. Turizmciler yüksek enfyasyon ortamında artan maliyetlerin etkisine işaret ediyor. Nisanda başlayan kapıda vize uygulamasıyla Yunan adalarına geçişin artması ve iki ülke için yapılan fiyat karşılaştırmalarının esnafa yönelik olumsuz bakış oluşmasına neden olduğu ifade ediliyor.
‘Sokakta para harcanmıyor’
Geçen yıl ile karşılaştırıldığında Marmaris’te yerli turistte yüzde 10, yabancı turist sayısında ise yüzde 15’e yakın artış olduğunu belirten Marmaris Esnaf ve Sanatkarlar Odası (MESO) Başkanı Mehmet Ayyıldız, “Otellerde yer bulmak çok zor ancak buna karşılık esnafımız zor günler geçiriyor. Turist yemek yemek ve alışveriş için dışarı çıktığında iki kere düşünüyor. Sosyal medya üzerinden yapılan Yunan adaları karşılaştırmasından etkilenen vatandaşlarımız bu algı ile bizlere önyargılı bakıyor. İnsanların sokakta para harcaması kısıtlandı” diye konuştu. Yapılan restoran fiyat karşılaştırmaları özelinde örnekler veren Ayyıldız, “Çok takipçili sosyal medya hesapları mesela ‘5 çeşit mezeyi 65 euro’ya yedik’ diyor. Sanki 65 TL gibi anlatıyor. 2 bin 500 lira yapar. Marmariste bir meze 200 lira. Konaklama Marmaris’te kahvaltı dahil 2 bin liradan başlar. Turgut koyunda 3 çeşit yemeği 150 liraya satan denize yakınlığı arabayla iki dk olan işletme de var, deniz kıyısında sahiliyle bunu daha yüksek fiyata satan da var. Tesis ve hizmet detayları fiyatı belirliyor ancak her keseye göre güzel seçenekler var. Yanı sıra Yunan adası hatta herhangi bir yurt dışı lokasyonda alınan hizmetin kalitesi Türk bir işletmeden daha zayıftır. İşletmelerimiz hizmet kalitesi, güler yüzleri, ikramlarıyla farkını ortaya koymaktadır” dedi.
‘Fırsatçılar bulunmalı’
Pahalılık ve karşılaştırma ifadelerinin orta ve küçük ölçekli işletmeleri, esnafı zor durumda bıraktığını anlatan Bodrum Esnaf Sanayici ve İş İnsanları Derneği (Bodrum BESİAD) Başkanı Neslihan Nazlıoğlu, “Bodrum’un ucuz olduğuna iddia etmiyoruz ancak tüm Türkiye’de olduğu gibi artan maliyetlerle fiyatlar yükseldi. Bunun arkasında Bodrum esnafı yok. Birkaç aylığına para vurkaçı yapmaya dışardan gelen esnaf görünümlü kimseler var. Serbest piyasa rekabet koşulları açısından denetlenmeli. İncelemeler kamuoyu ile paylaşılarak fırsatçı işletmelere büyük yaptırımlar uygulanmalı” diye konuştu.
Bodrum’un ‘pahalılık algısının’ nedenlerine ilişkin tespitler yapan Nazlıoğlu, şu bilgileri de paylaştı:
“Enflasyonist bir ortamda maliyetler çok yüksek. İkinci olarak buradaki işletmeci, esnaf; tedarikçisinden toptancısından ürünü başka bir yere göre yüzde 20-30 daha pahalıya alabiliyor. Ordu’da bir markette 198 lira olan 5 litre yağ burada 368 lira. İzmir Bodrum arası nakliye 4 bin 500 lira; İnegöl-Diyarbakır arası üç kat fazla mesafe 3 bin 500 lira. Dikili pazarda 60 lira fasulye, burada 150 lira. Bu da esnafın faturasına yansıyor.”