11.12.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:
DİDEM SEYMEN - Gençlik ve güzellik takıntısı artık sadece orta yaşın sorunu değil. 7’den 70’e artık herkes genç ve güzel olma peşinde. Bu durum birçok sektör için kadınları hedef kitle haline getiriyor. Sosyal medyada kadınlar ya makyaj ya da bakım yaparken ürünler paylaşıyor. Kozmetikten estetiğe, diyet ürünlerden yaşlanma karşıtı kremlere kadar birçok sektör kadınların güzellik takıntısından para kazanıyor. Estetik yaşı 15-16’lara düşerken, kozmetik sektöründe milyon dolarlar harcanırken bu takıntının nedenlerini uzmanlara sorduk.
DEPRESYON VE KAYGI BOZUKLUĞU
Biruni Üniversite Hastanesi’nden Uzman Klinik Psikolog Melisa Kılıç Mutlu: “Kişinin kendi değerini sadece fiziksel görünüşüne dayandırması, sürekli estetik operasyonlara başvurması, sağlıksız diyetler, aşırı spor yapma gibi davranışlar, başkalarının algısını merkeze koyarak kendi görünüşünü sürekli eleştirme ve onay alma ihtiyacı, bunlara bağlı depresyon, kaygı bozuklukları ve beden dismorfik bozukluğu gibi durumların tetiklenmesi sonucu artmaktadır. Beden dismorfik bozukluğu, kişinin dış görünüşündeki hayali kusurlara takıntılı hale gelmesidir.”
ESTETİK BAĞIMLILIĞI ZARAR VEREBİLİR
Cerrahpaşa Tıp Fakültesi’nden Prof. Dr. Zekayi Kutlubay: “Sürekli estetik yaptırmanın mali yükü de fazla. Bu sebeple ‘indirim’ adı altında uzman olmayan kişilere yaptırılıyor. Sağlığın indirimi olmaz. Merdiven altında, güzellik merkezlerinde estetik yapılmaz. Uzman olmayanlara cilt, vücut emanet edilmez. Ehil olmayanlar tarafından yapılan estetikler sizi öldürebilir, kör edebilir, kangren yapabilir. 40’lı yaşlardan sonra cildinizin gerçekten ihtiyacı olan işlemlerle estetiğe adım adım başlayın.”
MEDYA OKURYAZARLIĞI ÖNEMLİ
Uzman Klinik Psikolog Melisa Kılıç Mutlu, güzellik saplantısına karşı neler yapılabileceğini şöyle anlattı:
■ Gençlik ve güzellik ideallerinin, manipülatif birer kurgudan ibaret olduğunun farkında olmak, medya okuryazarlığı geliştirmek önemli.
■ Özsaygı ve beden algısını güçlendirmek için terapiye başvurmak düşünülmeli.
■ Pozitif rol modeller önemli; farklı yaş gruplarından ve beden tiplerinden kadınları yücelten içeriklerin yaygınlaşması önemli koruyucu faktörler arasında.
■ Kadınların değerini, görünümlerinin ötesinde tanımlayan kültürel yaklaşımlar şart.