İstanbul’da trafik karmaşası sürüyor. Bu karmaşa da, bu kentte yaşayanlar için bir çeşit terör; ama bu terör kimseyi ilgilendirmiyor. Ak Parti hükümetleri her şeyi halletti; ama bu sorunu halledemiyor. Sayın Davutoğlu bir yıl önce Başbakanlığı’nın ilk aylarında, geçen yılbaşından itibaren servis araçlarını kaldıracağını söylemişti. Ümitlenmiştik; beceremedi. Sayın Cumhurbaşkanımız ve Sayın Başbakanımız İstanbul’da bir yerden bir yere giderken, bir saat öncesinden yollar trafiğe kapatılıyor; geçiş güzergâhında araba park edilmesine izin verilmiyor; onlar da İstanbul’da trafik iyi işliyor sanıyorlar. Zenginler de yanlarına birer koruma alıp, geçiş üstünlüğünden faydalanıyor ve trafik karmaşasını hissetmiyorlar. Hayat böylece akıp, gidiyor.
İstanbul’da gökdelenler yapılıyor; yolları yok. Her isteyen, istediği yerde park ediyor. Öncelik kimin, belli değil. Motosikletler, moto-kuryeler ölüm saçıyor. Otomobillerin sağından, solundan motosiklet çıkabiliyor; göremeyip, yol vermezsen, aynanı kırıyor. Minibüsler, taksiler, kavşakların ortası dahil, canlarının istediği her yerden müşteri alıyorlar. Otobüsler birbirleriyle yarışıyor. Kamyonlar en sol şeritte fink atıyor. Hafriyat kamyonları, topraklarını döke döke, birbirleriyle yarışıyorlar. Belediye otobüs ve kamyonları dahil, kamyonların egzoz gazından göz gözü görmüyor. Sigara yasak, egzoz gazı serbest. Otomobiller için park yerleri yetersiz. Trafiğe açık olması gereken yollar mecburi park nedeniyle tek şeride düşüyor. Lokantalar dükkân önlerine kazıklar çakıp, buralara park edilmesini önlemeye çalışıyorlar; ama bu kez kazıkların önüne park edilip, yol daha fena kapatılıyor.
Köprü geçişi 156 dolar
İstanbul’dan üç misli fazla trafik yoğunluğu olan New York’ta, TIR kamyonları için köprü geçişleri geçen hafta 150 dolardan 156 dolara (yaklaşık 450 TL) çıkartıldı. Bu fiyat, trafik yoğunluğunun olmadığı saatlerde, 100 dolara (yaklaşık 300 TL) kadar düşüyor. Otomobiller için geçiş ücreti 12.5 dolar (yaklaşık 35 TL). Bu ücret, trafik yoğunluğunun az olduğu saatlerde 10 dolara düşüyor. Bazı köprüler daha da pahalı. Bu köprülerde, otomobiller için bile geçişler 18 dolara çıkabiliyor. Bu fiyatlamaların tümü, tek geçiş için; dönüş yolunda para alınmıyor.
Üçüncü köprünün bitişiyle birlikte, Avrupa’dan Asya’ya geçiş ücretleri, özellikle TIR kamyonları ve kamyonlar için mutlaka yükseltilmeli. Otomobiller için de en az ikiye katlanmalı.
İstanbul’da en önemli trafik sorunu otopark bulmakta yaşanıyor. Özel sektörün otopark inşa etmesi özendirilmeli ve bu otoparkın çevresine park edilmesinin önlenme işi, bu otoparkların sahiplerine verilmeli. Otopark sahipleri, bu konuda yetkilendirilmeli. Otopark ücretleri çok yüksek tutulmalı. Örneğin, New York’ta sıradan bir otomobilin 3 saat için parkı 40 doları (yaklaşık 110 TL) buluyor. Minibüsler ve servis aracı büyüklüğündeki arabalar, üç saat için 80 dolardan (yaklaşık 210 TL) az ödemiyorlar. İşyerlerinin servis kullanmaları, çok yüksek bedeller nedeniyle, neredeyse olanaksız.
SORUN ÇÖZÜLEBİLİR