ABD’de Başkan adayları, televizyona çıkıp, medyanın sorularını cevaplarlar. Bu gelenek, bizde de vardı. Son zamanlarda yok oldu. ABD’de ilk adaylar arası münazara, Kennedy ve Nixon arasında, 1960’da yapıldı. Televizyon seyredenler, Nixon’un görünümüne göre karar verdiler ve Kennedy’yi desteklediler. Oysa, aynı münazarayı radyoda dinleyenlerin hepsi, Kennedy’yi başarısız bulmuşlardı. Seçimi, Kennedy kazandı.
Televizyonun bu başarısı, medyanın ve özellikle de televizyon kanallarının kontrol edilme gereğini ortaya çıkarttı. ABD’de medyanın yüzde 82’sini Musevi’ler kontrol ediyor. Ancak, bunların sadece yüzde 10’u siyonist, gerisi liberal sayılıyor.
Demokrasi fikri, Eski Yunan’da ortaya atılmış olsa da, “ilk halk oylaması”nın, M.Ö. 2600 yıllarında Sümerler tarafından yapıldığı, Sümer yazıtlarından anlaşılıyor. Gelişmiş ülkelerdeki politikacıların, Meclis’te konuşacakları kürsünün aynını evlerinde bulundurduğunu, biliyor muydunuz?
Seçim kampanyaları
Otoritelere göre, seçim kazanabilmek için, aşağıdaki 7 yönlendiriciye ihtiyacınız var:
1- Baş Strateji uzmanı, adayın en yakın çalışması gereken şahıstır. Uzun zamandır tanıdığınız ve güvendiğiniz kişidir; ama eşiniz değildir. Ekibinize, tanınmış kişileri dahil edecektir. Araştırmalar, tanınmış kişilerin iyi oy getirdiğini göstermiştir.
2- Reklamcınız, sizin “insan yüzünüz”ü göstermek isteyecektir. Toplum kesimlerini tespit edecek; bu kesimlerin her birine ulaşacak; onları mutlu edecek sloganlar ve reklam biçimleri üretecektir. Rakibiniz aleyhinde, gerekirse kirli veya aleyhte reklam araçlarını kullanarak, onu korkutacak ve moralini bozacaktır. Paranızın çoğunu reklam için harcayacaksınız.
3- İletişim uzmanınız, genellikle kadındır. Hakkınızdaki kötü görünebilecek şeyleri, öyle manevralarla düzeltecektir ki, siz bile şaşıracaksınız. Sizi, topluma kusursuz bir ikon olarak tanıtacaktır. Sosyal iletişiminizi planlayacak; tüm internet sitelerinde yer almanızı sağlayacak ve gerekirse, sizin yerinize iletişimde bulunacaktır.
4- Genç idealist arkadaşınız, sizi babasından fazla sevecek ve yerine göre, aşırıya kaçan söylemlerde bulunacaktır. “Yeni Türkiye”, “Liderimiz için gerekirse, ölürüm”, gibi sloganlar üretecektir. Ayrıca, söylemleriniz sırasında yanınızda bulunacak ve not tutacaktır.
Leke at izi kalsın
5- Oy avcısı ve seçim yöneticisi uzmanınız, sizin arkanızdaki görünmeyen destekçinizdir. Nerelerde ve nasıl oy kazanacağınızı hesaplar; ayarlar. Bir karar almadan ve program yapmadan önce, ilk ona danışmalısınız. Seçimlerde görev alacak partililer, seçim sandıklarının korunması, küçük yörelerdeki seçimlerin şeyhlerle v.s. yönlendirilmesi işi ona aittir.
6- Politika analizciniz, muhtemelen kadın ve toplumun farklı bir kesiminden olmalıdır. “Herkese birer ev”, “bedava sağlık hizmeti”, “köprüden parasız geçiş”, “hafta tatilinin Cuma dahil 3 güne çıkarılması”, “herkese bedava üniversite”, “iş bulamayana devlet desteği” gibi çok popülist söylemler dile getirecektir. Ancak, siz seçimleri kazandıktan sonra, dediklerini yapmayacağınız için sizinle danışıklı olarak, istifa edecektir.
7- Rakipleri araştırma uzmanınız, rakiplerinizin ve özellikle de liderlerinin açıklarını bulup çıkaracaktır. Gerçeğe ulaşması için zaman zaman hayali hikâyeler uydurabilecektir. “Leke at izi kalsın”, “Herkesin bir açığı vardır” gibi ata sözleri tam olarak onu anlatmaktadır.