Yaman Törüner

Yaman Törüner

yaman.toruner@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Müşteri bilgisi, bankacı-lığın temel kazanç merkezi haline geliyor. Capital One ve Citibank’ın öncülüğünü yaptığı bu girişim, toplanan müşteri bilgilerinin analizi sonucunda, her bir müşterinin harcama eğilimlerini tespit edip, müşteriye uygun önerilerde bulunuyor. Böylece müşteri, en ucuz mal ve servis alım olanağına kavuşurken, bankalar da kendi yatırım yelpazelerini müşterilerine sunabiliyorlar. Bankalar, bu yaklaşım sayesinde müşteri için üretilmiş özel teklifleri, (gerekirse özel indirimler yaparak) gerçek zamanlı (real-time) olarak sunabiliyorlar.

Haberin Devamı

TransferWise’ın uyguladığı para transfer platformu, ulusal veya uluslararası para transferlerinin şeffaf biçimde ve anında yapılmasını sağlıyor. Bu sisteme katılan bankalar müşterilerine diğer bankalarda olmayan olanaklar sunmuş oluyorlar. Bunların başında bir paradan diğerine geçişte, kurların ortalamadan (mid rate) belirleniyor olması geliyor.

Fiziksel bankacılık uygulamalarının yerini uzaktan bankacılık uygulamaları alıyor. Böylece, geleneksel şube bankacılığı giderek yok oluyor ve yerini internet bankacılığına bırakıyor. Şube bankacılığının neden olduğu bina, kira, iş gücü gibi harcamalar azalıyor. Bankaların kârlılıkları artıyor. Halen Standard Bank ve Fidor Bank yoğun biçimde bu uygulamalara geçmeye hazırlanıyor.

Değişim kaçınılmaz

Capital One Bank, müşterilerinin gittikçe artan ölçüde dijital uygulamalara geçmek istediklerini gördü. Banka şubelerine ulaşım zorluğu, sıra bekleme ve zaman kaybı müşterileri yıldırıyor. Mevcut bankacılık sistemi, çok şubeli bankaları, ulaşım kolaylığı nedeniyle daha kârlı hale getirirken küçük ve verimli bankaların hızlı büyümelerini engelliyor. Dijital değişim, hem en verimli biçimde çalışacak bankaları öne çıkarıyor hem de bankalar arası rekabeti arttırıyor. Dijitalleşme bir çeşit bankalar arası rekabet piyasası oluşturuyor.

Dijitalleşme, bankaların yeni müşteri bulmalarını da kolaylaştırıyor. Capital One, dijital bankacılık sayesinde müşteri sayısını 3 yılda yüzde 83 arttırabildi.

Cafe bankacılığı

Haberin Devamı

ABD bankacılığı, kahvehane (cafe) bankacılığına dönüşüyor. Bu uygulamada banka şubeleri birer cafe gibi hizmet veriyor. Müşteriler kahvelerini yudumlarken, uzaktan dijital ulaşıma sahip banka çalışanları müşterilerin yanlarına gidip, onların isteklerini yerine getiriyorlar.

Citibank’ın GPS aracılığı ile müşterilerinin yerini belirleyip onlara kendilerine yakın mekanlardaki olanakları sunan yazılımı sonucu birinci yıl 32 milyar dolar, üçüncü yıl 115 milyar dolar tutarında işlem Citibank uygulamaları üzerinden gerçekleşti.

Fidor Bank, Almanya’da 2009 yılında kurulan bir dijital banka. Fiziksel şubesi yok. Bitcoin (yeni uluslararası para) ile de işlem yapıyor. Bankanın şu andaki piyasa değeri 47.1 euro’ya ulaşmış durumda. Müşterilerinden sürekli yenilikler için öneriler alıyor ve uygulanan yenilikler karşılığında ödüller veriyor.