Özellikle ele almak gerekirse swot analizi, bir şirketin içsel ve dışsal, çevresel fırsatları, tehditleri, güçlü ve zayıf yönlerini görmesini sağlar. Ana özellik olarak şirketinizin resmini çekmenize yarar. Matris’in 4 temel bölümü vardır. Bunlar Güçlü Yanlar, Zayıf Yanlar, Fırsatlar ve Tehditler’dir. Zayıf yanlardan kasıt geliştirilmesi gereken yanlardır. Şirket Analizi yaparken Performans Trendlerini, Kaynaklar ve Yetkinlikleri Güçlü ve Zayıf yönlerde inceleyebiliriz. Misyon ve Amaçlar ile Çevre Değerlendirmesi (rakipler v.b.) Fırsatlar ve Tehditleri de inceleyebiliriz.
SWOT analizi sonucunda işletme çeşitli kazanımlar elde edebilir.
Bunlardan bazıları şunlardır:
Kişisel olarak bir SWOT yapmak isterseniz, aşağıda sizin için güzel bir örnek var.
SWOT Analizini yaparken;
İçsel Unsurlarda, Güçlü ve Zayıf yönleri analiz ederiz.
Güçlü Yönler Nedir?
Kuvvetli yönlerinizi ortaya çıkarırken sormanız gereken 4 Temel Soru vardır.
Zayıf Yönler Nelerdir? (Geliştirilmesi Gereken Yönler)
Zayıf yönlerinizi ortaya çıkarırken sormanız gereken 4 Temel Soru vardır.
Dışsal unsurlarda ise fırsatlar ve tehditleri analiz ederiz.
Fırsatlar Nelerdir?
Fırsatları algılamaya çalışırken başlıca 2 temel soruyu sormalısınız;
Tehditleri algılamaya çalışırken başlıca 3 temel soruyu sormalısınız;
Buraya Dikkat! Analizi yaparken Güçlü ve Zayıf yönler için gerçekçi olmak önemlidir. Mevcut durum ile olması istenilen durumu ayırt etmek gerekir, gri alanlardan kaçınmak önemlidir, rakipsizim dememek rekabet edilebilirliği ön planda tutmak gerekir. Her başarılı kişi ve her başarılı şirket bu başarılarını sürdürülebilir ve disiplinli çalışmalarına bağlarlar. Çünkü başarı, bir nebze durup dinlenmeyi kabul etse de asla rehaveti kabul etmez. Başarılı insanlar sanıldığının aksine durmaksızın çalışmazlar, ne zaman çalışacaklarını iyi bilirler ve ne zaman dinlenmeleri gerektiğini de. Bu nedenle kendinin farkında olmak ya da şirketinizin kabiliyetlerinin farkında olmak iyi ve planlı bir çalışma ve iyi yapılmış bir analiz ile mümkün olabilir. Birçok başarılı analiz metodolojisi var olsa da en bilineni ve yaygın olanı, halen geçerli SWOT Analizidir. Geçmişte yapmış olabileceğini SWOT Analizinizi, değişen dünya, gündem, ekonomik ve teknolojik gelişmeler ışığında belirli aralıklarla yeniden yapmanız faydanıza olacaktır.
Başarı dolu günler…
Ümit ÜNKER
TEDi Eğitim Kurucu – Genel Müdür
Eğitmen & Yazar umitunker@tediegitim.com