Hatırlar mısınız? Eskiden bayramlar gelmeden neredeyse 1 ay evvel içimizi tarifsiz bir mutluluk kaplardı. Bayramda neler yapacağımız, neler alacağımız ve kimlere gideceğimizi planlamaya öncesinden başlardık. En güzeli de bu duygusal hazırlık aşamasıydı sanırım. İnsanda garip bir serotonin salgılanmasını sağlardı. Çoğunlukla planlar şu şekildeydi, ilk gün erkenden büyüklere gidilir, elleri öpülür, geleceğimizi bildikleri için de o harika yemekleri, börekleri hazırlarlardı. İçine sevgi ve mutluluk katılmış yemekler yenildikten sonra bir süre sohbet edilir daha sonra da ailece yapmak için hazırladığımız şeyleri yapardık. Ne güzel zamanlardı sizce de, öyle değil mi?
Yakın zamanlarda yavaş yavaş gidemediğimiz, göremediğimiz sevdiklerimizi görüntülü görüşme sayesinde görmeye ve hasret gidermeye başladık. Bu çoğu zaman whatsapp ya da facebook üzerinden gerçekleştirilebildi bazılarımız ise bunu skype aracılığı ile yaptık. Aslında yavaş yavaşda olsa biz online görüşmelere alışmıştık.
İçinde bulunduğumuz pandemi eskiden yaptığımız ziyaretleri şu an elimizden aldı belki ama öncesinde deneyimlediğimiz online görüşmeler ile iletişimimize devam ettik çünkü insan doğası gereği karşı taraf ile yüz yüze ya da onu görebileceği şekilde iletişim kurma eğilimindedir. Bu kadim iletişim bir süre bu şekilde devam etse de post corona ile yeni normalde yerini hibrit iletişime bırakacak. Yani yine eskiden yaptığımız gibi olacak fakat online tarafı biraz daha baskın olacak. Her ne yapıyorsanız yapın ister bir hekim ile, ister bir yöneticiniz ya da müşteriniz veya sevdikleriniz ile görüşün online görüntülü görüşmenin yüz yüze görüşmeye göre önemli 3 unsuru var.
Şimdi, gelin bu 3 adımı birlikte inceleyelim.
Dijitalde iletişim kurarken;
En fazla 5 ya da 10 dakikanız var. Bunun için metafor ya da hikayenizi veya kendi tarzınız ile etkileyici bir girişinizi önceden planlayarak başlamalıyız.
Aristo’nun ikna formülü;
Aristo’nun modernleştirilmiş hali;
Sorun (soruna odaklanın) – Acı verici olmaması için yoğun kullanmamaya dikkat edin.
Vaat (birinci adımda söz edilen sorunu nasıl çözdüğünüzü açıklayın)
Kanıt (garanti, referans ya da insanları dürüst olduğunuza ikna edecek herhangi bir şey)
Final (istediğiniz şeyi talep edin; toplantıya katılmaları mı, randevu vermeleri mi)
Dijital etki yaratacak sunumlar için;
Ekrana 50-60 cm kadar bir uzaklıkta durun. Sizin için en ideal mesafeyi bulun. Ekranın tam ortasında ve göz teması kurabilecek şekilde konumlanın. Arka planınıza uygun olacak şekilde açık ya da koyu renk kıyafet tercih edin. Oyun kulaklığı ya da buna benzer bir kulaklık kullanmayın. Ekranın bitiş noktası ile başınız arasında mutlaka boşluk olsun.
Güçlü Kelimeler, güçlü etkiler;
Neyi, nerede ve ne zaman söyleyeceksiniz bunu bir kez planlamanız yeterli olacaktır.
‘’Öncelik Etkisi’’ karşı tarafın algısı üzerinde sihirli bir ikna edici etkiye sahiptir. Kelimelerinizi pozitif içselli kelimeler ile değiştirin ve kelimelerinizi ‘’Yüksek Titreşimli’’ kelimeler olarak yapılandırın.
Yüksek Titreşimli Kelimeler:
Dijital İletişim
Etkili sunumun sırrı;
Etkili sunumun temeli, ikna edici iletişime dayanır. İkna edici iletişim ise Retorik’tir.
Olgular, Rakamlar ve İstatistikler içeriğin %25’ini oluşturmalı (Logos) İnandırıcılığı güçlendirme amaçlı bilgiler %10 (Ethos) kalan %65’lik kısım anlatım aracılığı ile duyguları tetiklemesini sağlamalıdır. (Pathos)
Duyduğunuz ilk bilgi beynimizin dikkatini çektiğinde ondan sonra gelen tüm bilgilerin üzerini boyar. Buna öncelik etkisi denir. Canlı, Heyecanlı, Pozitif, Sevindirici, Çalışkan, İlginç gibi kelimeler öncelikli pozitif enerji yüklü kelemelerdir ve bu kelimeler diğerlerine göre daha değerlidir.
Beynimiz aynı anda iki iş yapamaz ancak aynı anda 7 ile 9 arasında farklı şey düşünebilir. Bu da herhangi bir anda kafanızın içinde yapabileceğiniz en fazla altı şey olduğunu bize gösterir.
Bunlar;
Burada ilgilendiğimiz ilk dört tanesi yani görüntüler, sesler, hisler ve kendi kendine konuşma.
Bunlar kültürümüzde en baskın olan dört temsili sistemdir. Hepimiz dördünü de kullanabiliriz ama genelde insanlar bir temsil sistemini diğerlerinden daha fazla kullanırlar. Bizim için kullanımı en kolay olana tercih ettiğimiz temsil sistemi denir. Bazı insanlar resimler yoluyla düşünürken bazıları sesleri, kimileri duyguları ve bir kısmı da kendi kendine konuşmayı diğer bir değişle mantıksal analizi tercih ederler. Bize sunulan bilgiyi, tercih ettiğimiz temsili sisteme uyan özel bir formda almaya yatkınızdır. Her insanda genelde bu dört tercihin bir karşımı vardır.
En güçlü sorular;
Akıllı Soru sorma tekniğini kullanmalıyız. Temelinde S.C.S. (Soru-Cevap-Soru) kullanılır. Yani soru soruldukça alınan cevabın ardından daha derine inmek için yeniden soru sorulur.
Dijitalde interaktiviteyi sağlamak;
Diyalog oluşturmalıyız bunu çoğu zaman ‘’Tetikleyici Soru’’ kullanarak başlatabiliriz.
Unutmayın! Yetişkinlerin algıları her 3 dakika da bir kopar…
Dijital iletişim kapanışı
Dijitalde etkili kapanış;
Etkili bir kapanışın önemli yanı açılış ile benzer olması ya da açılışa atıfta bulunularak mini bir özet şeklinde tekrar ile sonuçlandırılmasıdır.
Açılışınızda kullandığınız metafor, analoji, hikayenizin bağlamsal tutarlılığı açısından oraya kanca atmanız, bağlantı kurmanız önemlidir. Biliyoruz ki eski beynimiz ‘’Başlangıç ve Son’’ kısımlarını takip eder. Bu nedenle giriş ve son kısımları karar alan eski beynimiz için kritik öneme sahiptir.
Öyleyse, kreşendo (sesin yükselmesi) ve yüksek enerji ile bu çoğu kez sıcak bir gülümseme ile olabilir kapanışı yapmanız önemlidir.
İşinize çok yarayacak İpuçları:
Metafor, Bir ilgi veya benzetme sonucu gerçek anlamından başka anlamda kullanılan sözlere veya kavramlara denmektedir. İnsan doğası gereği iletişimde kendine kısa yollar seçer ve algı sistemleri de benzeşen, kolay bağ kurulabilen ve anlamlandırılabilen verileri daha kolay işleme ve anlama üzerine evrimleşmiştir. Bu nedenle anlatmak istediğiniz bir konu, bilgi ya da veriyi metaforlar kullanarak çok daha etkili hale getirebilirsiniz.
Örneğin; Analiz ve Sentezi iki türlü anlatma şansımız varken bakın metafor kullanıldığında nasıl da daha kısa ve akılda kalıcı oluyor.
İlk olarak kitabi tabirle anlatabiliriz ki insanların çoğu bu şekilde anlatırlar. Analiz; karmaşık bir konuyu veya maddeyi daha iyi anlamak için daha küçük parçalara bölme işlemidir. Sentez ise, birden fazla maddenin bir olayda kendi özelliklerini kaybedip yeni özellikte bir madde meydana getirmeleri olayına denmektedir.
İkinci olarak metafor kullanarak anlatmak istersek. Bir omlet yapmak için kaç tane yumurta kullanacağınız, ne kadar yağ koyacağınız gibi detaylar analizken, kendi omletinizi yapmanız bir sentezdir.
Analoji ise, benzeşim demektir. İki şey arasındaki benzerliğe dayanarak biri hakkında verilen yargıyı diğeri hakkında da vermektir. Bugün yapay zeka teknolojisinin de bir anlamda kullandığı yöntemdir.
Örneğin; Vücuttaki kan dolaşımının şehrin trafiğine benzetilmesi, kanın bir nehre benzetilmesi, Kalbin bir pompaya benzetilmesi gibi benzerlikleri anlamlandırarak iletişim kurmak anlaşılırlığı artırarak daha etkili bir iletişim yönetimi yapmamızı sağlamaktadır.
Ümit ÜNKER
TEDi Eğitim ve Danışmanlık
Kurucu | Genel Müdür
Kıdemli Eğitmen ve Yazar