M. Night Shyamalan’ın yeni filmi, bir baba oğul ilişkisi hikayesini bilim kurgu türünde anlatıyor. Will Smith, oğlu Jaden ile başrolde
Will Smith filmde “iyi asker-kötü baba” rolünde, oğlu Jaden ise zor bir misyonu üstlenen bir karakteri canlandırıyor.
Dünya Yeni Bir Başlangıç / After Earth” hakkında çok şey duyduk: Will Smith ve kamera karşısına birlikte geçmeyi sevdiği oğlu Jaden Smith’in baba-oğlu canlandırması; yönetmenlik kariyeri yokuş aşağı sürüklenen “Altıncı
His / Sixth Sense”in yönetmeni M. Night Shyamalan’a şüpheyle yaklaşılması;
film Amerika’da gösterime girdikten sonra her şeyin önüne geçen Scientology tarikatı propagandası olup olmadığı tartışması... İşin Scientology kısmına tarikatın uzmanı olmadan yorum yapmak zor diyerek filmin konusuna geçelim.
Dünyayı, mahvettikleri için terk edip başka bir gezegene yerleşmek zorunda kalan insanlar bu yeni gezegende yaşayan canavarlar tarafından telef edilir. Ta ki kahraman komutan Cypher, korkmayınca, canavarların insanları göremediğini keşfedene kadar... İyi bir asker, kötü bir baba olan Cypher, oğlu Kitai ile ilgilenmek için bir görev yolculuğunda onu yanına alır. Uzay gemisi Dünya’ya düşünce Cypher yaralanır. Kitai, vahşi doğada uzun bir yol gidip yardım sinyali göndermek zorundadır.
Atmosfer tatmin edici değil
Filmin “korkunu yenmelisin” gibi ‘derin’ bir mesajı ve binlerce kez işlenen baba-oğul bağ kurma hikayesini ‘dünyayı yeniden keşfetme’ ciddiyetiyle aktarmasından herhalde filmin ana hikayesini yazan Will Smith sorumlu. Filme verdiği tek zarar bu başarısız hikaye de değil. Hem kendisi hem de evladı özensiz, zaman zaman komedi etkisi yapan performanslarıyla kötü oyunculuğun tanımını yeniden yapıyorlar. Shyamalan’a gelirsek, oyuncuları, diyalogları kontrol edememek bir yana, kurduğu
1000 yıldır el değmemiş Dünya ve bilim kurgu atmosferiyle izleyiciyi filmin kusurlarını unutturamıyor. “Dünya-Yeni Bir Başlangıç”ın Shyamalan için yeni bir başlangıç olamayacağı ortada.
“Dünya-Yeni Bir Başlangıç / After Earth”
Yön.: M. Night Shyamalan
Oyn.: Jaden Smith (Kitai Raige), Will Smith (Cypher Raige), Sophie Okonedo (Faia Raige), Zoe Kravitz (Senshi Raige),
Glenn Morshower (Velan)
Sen.: Gary Whitta, M. Night Shyamalan, Will Smith
Gör.: Peter Suschitzky
Müz.: James Newton Howard
HAYALET ÖĞRENCİLER
Paranormal komedi
İspanyol komedi filmi “Hayalet Öğrenciler / Promocion fantasma”, paranormal yetenekleri olan ve hayaletleri görebilen bir öğretmeni ana karakter olarak seçiyor. Öğretmen işe başladığı okulda hayalet öğrencilerle karşılaşınca onları mezun etmeyi görev edinir. Javier Ruiz Caldera’nın yönettiği filmin oyuncu kadrosunda Raul Arevalo ve Alexandra Jimenez var.
DEHŞET KASETİ
Kasetler korkutuyor
ABD-Endonezya-Kanada ortak yapımı çok yönetmenli korku projesi “Dehşet Kaseti/V/H/S/2”de kayıp bir öğrenciyi bulmaya çalışan dedektifler, öğrencilerin evinde VHS kasetler bulurlar. Bu kasetlerde dehşet verici görüntüler vardır.
Tehlike çanları çalıyor
32. İstanbul Film Festivali’nde gösterilen belgesel “Acı Bal / More Than Honey”, dünyanın ekolojik dengesi açısından bir felaket haberi anlamına gelen bal arılarının neslinin tükenmek üzere olduğunu gösteriyor. Tarım ilaçları ve arıcılık yöntemleri nedeniyle tehdit altında olan bal arılarının peşine düşen isim Markus Imhoof, yılın
dikkat çeken belgesellerinden birine imza attı.
AŞK TAKTİKLERİ
Baba pozu
Clement MIchel’in yönettiği romantik komedi “Aşk Taktikleri / La strategie de la Poussette”de çocuk adam diye tanımlanabilecek Thomas (Raphael Personnaz), aile yaşantısına ve sorumluluğa uygun olmadığı için çok sevdiği kız arkadaşı Marie (Charlotte Lebon) tarafından terk edilir. Derken kendisini bir bebeğin sorumluluğunu almış bulunca, bu bebeği kendi çocuğu olarak göstererek olgunlaştığını Marie’ye kanıtlamaya karar verir.
ÖLÜM?KAPANI
Güney Kore’den korku
Güney Kore yapımı korku filmi “Ölüm Kapanı / Mi-hwak-in-dong-yeong-sang”in ana karakteri Jeong-mi, ablasıyla birlikte yaşıyor. İnternetten amatör videolar indirmeye meraklı olan Jeong-mi, yasal olmayan dosyalara da ulaşıyor. Bir videoyu indirince, bir lanetin hedefi olan Jeong-mi’yi ablası kurtarmaya çalışıyor. Filmi Kim Tae-kyeong yönetirken, oyuncu kadrosunda Eum Lee Malg, Heon Choi Ji ve Joo Lee Yoo var.
KAYIP UMUTLAR
İyi niyete tam not ama...
Amerikan bağımsız sinemasının takip edilmeyi her zaman hak eden yönetmenlerinden Gus Van Sant ile “Good Will Hunting”de birlikte çalışan Matt Damon “Kayıp Umutlar/ Promised Land”de yine bir ekip olmuşlar. Damon sadece başrolde değil; senaryo da Damon ile aktör John Krasinski’nin imzasını taşıyor.
Nahif bir değişim
Bir doğalgaz şirketinde çalışan Steve Butler (Matt Damon) Pennsylvania’da bir kasabaya gelir. İşleri, buradaki halkı topraklarını doğalgaz şirketine satmaya ikna etmektir ve eğer bu kasabada başarılı olursa Butler kariyer basamaklarında yükselecektir. Ama halktan çevreye büyük zarar verecek bu satışa karşı çıkan sesler yükselir. Zamanla Steve de yaptığı işin etik tarafını sorgulamaya başlayacaktır.
Van Sant, hem “Good Will Hunting” gibi ana akım işlere hem de “Fil / Elephant” gibi yan yollara sapabilen filmler çekebilen bir yönetmen. Özellikle Macar sinemacı Bela Tarr’ın sinemasını keşfettikten sonra ana akıma hiç yüz vermemeye başladı. Ancak “Milk” gibi politik mesajı olan işlerde sinemasını geniş kitlelere hitap edecek şekilde kullanıyor. “Promised Land” de çevreci misyonuyla onu etkilemiş olmalı. Ancak bu yıl Berlin Film Festivali’nde yarışan “Promised Land”, ana karakterin değişimini içeren nahif, tahmin edilebilir senaryosuyla sinemasal açıdan yeni bir şey vaat etmiyor. İyi niyetinin altını “Milk”teki gibi güçlü bir sinemasal anlatımla dolduramıyor.