Lobster türü tekneler, sürati ve sert havalarda yüksek manevra yeteneği ile sadece avcı teknesi olmaktan çıkıp keyifli gezi teknesi haline döndü. Önce Amerika’da başlayan bu akım hızla Akdeniz’in İspanya, Fransa ve İtalya sahillerine yayıldı. Ardından da başta İstanbul Boğazı olmak üzere Türkiye kıyılarında boy göstermeye başladı. İşin güzel tarafı da, son yıllarda hızla gelişen Türk yat imalat sektörü, lobster üretiminde de büyük bir atılım yaptı. Türkiye’de çok sayıda irili ufaklı firmanın ürettiği lobster türü motor yatlar, İtalya, Yunanistan, Fransa kıyılarında dolaşıyor. İstanbul Boğazı’nda da hem gezi teknesi hem de işadamları için ulaşım aracı olarak kullanılıyor.
Bir trawler türü teknenin ağır deplasman güvenliği ile off shore türü teknelerin süratini birleştiren lobster’ler için “Boğaz’ın çılgın kızları” tanımlaması yapılıyor.
Marka Yat’ın ürettiği Comovai 35 model lobster tipi motor yat, 30 knot sürate ulaşıyor. 10 metre boyundaki teknede iki kişilik kamara, mutfak, oturma grubu, banyo ve tuvalet bulunuyor.
Antalya’da üretilen Larus 42 model lobster tekne 13 metre boyunda ve 16 knot sürat yapıyor. 2 kamara, geniş bir salon ve mutfağı bulunan teknenin kıç havuzluğunda da rahat bir oturma grubu yer alıyor.
Türkiye eğitim gemisini seçti
Geçen hafta gündeme getirmiştik. İngiltere, Hollanda, Fransa, İtalya gibi hem ekonomisi gelişmiş hem de denizci ruhu olan ülkelerin donanma ve ticaret bahriyesi eğitiminde en az üç direkli, klasik yelken arması olan büyük yelkenli gemiler kullanılır. Sadece gelişmiş ekonomisi olan ülkeler değil, Türkiye ile aynı ekonomi liginde olan Brezilya, Arjantin gibi denizci ülkelerde klasik yelkenli eğitim gemileri vardır. Hem denize kıyısı Türkiye ile kıyaslandığında yok denecek kadar az olan, hem de ekonomisinin büyüklüğü Türkiye’nin çok gerisinde olan ama denizci ülke ruhu olan Romanya ve Bulgaristan’ın bile klasik yelkenli eğitim gemileri vardır.
Ülkemizde ise denizcilik eğitimi, bırakın yelkenli gemileri, hurdaya ayrılmak üzere olan gemilerde verilir. Bu açığı kapatmak için kurulan Yelkenli Gemide Eğitim Derneği, hafta içinde İstanbul’da denizcilik camiasının önde gelen isimleriyle bir araya geldi. Başkanlığını Kaptan Ferit Biren, ikinci başkanlığını da Emekli Koramiral Ekmel Totrakan’ın üstlendiği derneğin toplantısında, bağış yoluyla yaptırılacak yelkenli geminin modeli tanıtıldı.
İngilizlerin ünlü Lord Nelson gemisinden esinlenerek çizilen gemi, üç direkli ve 52 metre boyunda olacak. Gemi bir vakıf tarafından işletilecek ve Deniz Harp Okulu öğrencileri ile denizcilik fakültelerinin öğrencilerine, dünyanın tüm denizlerinde Türk bayrağı dolaştırarak eğitim verecek.