Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Motosikletçilerin yaş ortalaması 40’ı geçti



ABD’de 1980’de motosikletçilerin yaş ortalaması 24’ken bugün çoktan 40’ı aşmış durumda. Kadın kullanıcıların oranı da artıyor

Geçenlerde TV’de bir reklam gördüm, hâlâ dönüyor. Bir kredi kartına ait reklamda dış ses “hayalleriniz gerçek olacak” mealinde bir şey söylüyor; hanım hanımcık bir kadının önünde skuter tipi bir motosiklet bitiyor. Hoşuma gitti; dış görünüşe aldanmamak lazım, insanların içinde ne fırtınalar kopuyor kim bilebilir? YÖK Başkanı Prof. Yusuf Ziya Özcan’ı Harley Davidson üzerinde görünce hangimiz şaşırmadı ki?
Her neyse, Hells Angels’ın Türkiye’de şube açtığını yazmıştım. Dünya çapında Hells Angels ile özdeşleşen motosiklet tipi cruiser veya chopper’dır. Birçok Hells Angels üyesinin de tercihi, yaşını başını almış işadamlarının veya YÖK başkanı profesörlerin de olduğu gibi Harley Davidson’dır.
İddialara göre tüm motosiklet camiası içinde yüzde 1’lik bir dilimi temsil eden Hells Angels konumuz değil. Yüzde 99-yüzde 1 sınıflandırmasının kaynağını isteyen internetten bulabilir.
Motosikletçilerin ortalama yaşı giderek yükseliyor. Yollar iki tekerlekli bilgelerle doluyor. Belki birgün “Harley’inin en üst modelini satan bilge”yi de okuruz. Amerikan Motosiklet Konseyi’nin verilerine göre 1980’lerde motosikletçilerin yaş ortalaması 24’müş. 1998’de yaş ortalamasının
38’e yükseldiği tespit edilmiş. Bu konuda son
veri 2003’e ait ve bu satır motosikletçilerin yaş ortalamasının 2003’te 42 olduğuna işaret ediyor. Tabii bunun eski motosikletçilerin artık büyümesiyle de ilgisi var!
ABD’de 1990’da motosikletçilerin yüzde 6’sı kadınken, bu oran 2003’te yüzde 10’a yükselmiş. Şu da ilginç; kazalarda ölen motosikletçilerin yalnızca yüzde 3’ü kadın. Kazada ölen motosiklet yolcularının yani pilyonlarınsa yüzde 91’i kadın.
ABD’deki sigorta poliçelerinden, motosikletçilerin motosiklet tipine göre yaş ortalaması da hesaplanmış; bakalım hangi motosikletlerin tipine göre binicilerinin yaş ortalaması kaç?


Kim hangi motosikleti kullanıyor?
Motosikletçilerin yaş ortalaması 40’ı geçti


Cruiser: Orta yaş bunalımına girenler
1930-60 yılları arasında çıkan Harley Davidson, Indian gibi Amerikan motosikletlerini taklit eden bu tip motosikletleri kullananların ABD’de yaş ortalaması 42. Kullanıcıları ya Hells Angels ya da maddi olarak refaha erişmiş, dertsiz, tasasız kesim. Orta yaş bunalımına girenlerin de ilk motosiklet için gözdesi...

Supersport: Gençler ve hız meraklıları
Pist yarışı motosikletlerinin tüketici versiyonu olan SS makineler, güç, tork, yüksek hız gibi özelliklere sahip. Binicilerinin yaş ortalaması 29. Gençler ve hız meraklılarının tercihi. Kaza oranı en yüksek makineler de SS’ler. Kontrolsüz güç, güç değildir!

Çıplak Spor: Bu da benim tercihim
Tasarım ve performans açısından SS ve spor makinelerle aynı familyadan olan çıplak motosikletlerde plastik kaplamalar, karenaj bulunmaz. Yaş ortalaması 34. Bu da benim tercihim. Saf motosiklet, saf makine.

Sport Touring: Refaha ermiş olanlar
Ağır ve konforlu makinelerdir. Uzun yolculuklar için uygun olan bu makineler en büyük spor motorlara sahiptir. Yaş ortalaması 44. Konforlu ve performanslı bir seyahatin dolu bir cüzdan gibi bir bedeli var...

Touring: 45-50 arası uzun yolcular
Büyük motorlara ve yakıt tanklarına sahip bu tip motosikletlerde geri vites, ses sistemi gibi lüksler, geniş bagaj gibi unsurlar da bulunur. 45-50 yaş arasında popüler bir araç.

Skuter: Yeni başlayan 20’likler
Son zamanlarda büyük tekerlekli, hatta Piaggio MP3 gibi üç tekerlekli skuterler de yaygınlaşmaya başladı. Bu tip motosikletleri kullananların ABD’de yaş ortalaması 45’miş. Türkiye’de, aşağı yukarı 20 olduğunu düşünüyorum.

Spor: Kontrollü gücü tercih edenlerSS makinelerin akrabası olan spor motosikletler yüksek hızlara erişebilir ancak SS gibi kavrama, ani hızlanma, denge unsurlarından yoksundur. Yaş ortalaması 34. Bu tip motosikletler “kontrolsüz güç, güç değildir” deyimini özümsemiş bünyelerin tercihidir.



İki tekerleklilerin cumhuriyeti
Motosikletçilerin yaş ortalaması 40’ı geçti

Tayvan yollarında 8,8 milyon motosiklet, 4,8 milyon otomobil bulunuyor. Bu rakamlar Tayvan trafiğinde motosikletin hakimiyetini ortaya koyuyor.

İstinye’de kullanılmış motor fuarı
Motosikletçilerin yaş ortalaması 40’ı geçti

Borusan Oto’nun İstinye’deki tesisinde 2005’ten bu yana her yıl düzenlediği Kullanılmış Motosiklet Fuarı bugün başladı, yarın son gün! Silindir hacmi 500 cc’nin üzerindeki motosikletinizi sergilemek ve satmak istiyorsanız www.bmw-motosiklet.com/3147.aspx adresinden kayıt yaptırmanız gerekiyor. İkinci el motosiklet almak istiyorsanız rotanızı İstinye’ye çevirmeniz yeterli. Fuarda çeşitli kulüpler ve sponsorlar da hazır bulunacak. Bugün ben de oradayım.