Menderes Özel

Menderes Özel

menderes.ozel@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Motosiklet kullanmak  bir sanattır



Motosiklet tehlikeli bir araç değildir, tehlike insanın kendisidir


Son günlerde sansasyonel motosiklet kazaları yine manşetlerde: Üç adam bir motosiklete binmiş,
kızlara hava atıyor, el kol sallıyor, sonra direğe çarpıyor. Üç-beş kişi yarış için otobana çıkıyor, birinin kadranında gördüğü 280 km/s, hayatında gördüğü son şey oluyor.
Ama motosiklet tehlikeli bir araç değildir! Motosikletin yaşam ritminin bir parçası olduğu Karaçi, Yeni Delhi gibi kentlerden bahsetmiyorum, Milano, Roma, Londra’dan istatistikler en düşük kaza/ölüm oranının iki tekerleklilere ait olduğunu gösteriyor; yazmıştım.
Motosiklet eğitmeni Uğur Ertekin’in “Motosiklet kullanmak bir sanattır” cümlesinin cazibesine kapıldım; işte bu sanatın incelikleri:
-Kazalar kuralsızlıktan, basit hatalardan ve eğitimsizlikten kaynaklanıyor.
-Otomobil ve diğer araçlar için kursa giden sürücüler, eğitimin daha gerekli olduğu motosiklet için eğitim almayı düşünmüyor.
-Kazaların yüzde 80’i sürücüden, yüzde 20’si ise bozuk ve mucurlu yollar, hava koşulları, aniden yola köpek veya başka hayvanın çıkması, yollara yağ, mazot gibi kaydırıcı maddelerin dökülmesi ve diğer araçlar gibi etkenlerden kaynaklanıyor.
-Kilometre katetmek çok önemli değil, önemli olan ileri ve güvenli sürüş eğitimi almak ve kurallı davranmaktır.
-Bir motosikletli düz yolda düştüğünde 30-60 metre arasında sürüklenebilir. Rüzgara, ateşe, yağmura dayanıklı tulum, olası doku kayıplarını önler. Ayrıca kask, eldiven, bot veya çizme giymek şarttır. Bu giysiler motosiklet yolcuları için de gereklidir.
-Motosikletin bakımı, lastikleri, fren sistemi her yola çıkmadan kontrol edilmeli.
-Uzun yol yapan motosikletçi mutlaka “kulak tıkacı” kullanmalı; 85 desibelden sonra kulak aşırı motor gürültüsü ve rüzgardan olumsuz etkilenir. Bu da ileri zamanlarda duyma kayıplarına neden olur. n

Jaguar diye buna denir
Motosiklet kullanmak  bir sanattır

Jaguar logosundan esinlenen Barond Massow Hemmes, bir adet 1200 cc Buell 97 S3 Thunderbolt motosiklet alarak fotoğraftaki şekle sokmuş, güzel de olmuş. Essen Motor Show’da sergilenen Night Shadow isimli motosikletin ağırlığı 360 kilo ve fiyatı 320 bin sterlin (800 bin TL).


Mahşerin 2 tekerleklisi
Motosiklet kullanmak  bir sanattır

Daha önce de canavar motosikletlerden bahsetmiştim. Onları boş verin çünkü bu başka, çünkü bu muazzam bir performans potansiyeliyle dengeli bir tasarımın uyumlu birlikteliği, çünkü bu aynı zamanda bir anıt!
İlk kez 2007’de fısıldanan Gunbus 410 artık kamuya mal oldu. Trafikte binilebilir bir ergonomiye sahip 3,47 metre uzunluğundaki Gunbus’ın bünyesinde iki silindirli, 6728 cc’lik bir motor var. Trafikte binilebilir dediysek, İstanbul trafiğini kastetmedik. El yapımı motosikletin ağırlığı tam 650 kilo.



Pot kırdım, özür dilerim
Geçenlerde “Hangi yaş grubu hangi tip motosikletlere meyilli” konulu yazıya mizah katabilmek adına chopper / cruiser tarzı motosikletleri tercih edenler arasında “orta yaş bunalımına girenler” olduğunu geveledim. Bu komik görüşe esin kaynağım Türkiye’de “Çılgın Motorcular” gibi saçma bir isimle giren “Wild Hogs“ filmiydi.
Tepkiler aldım. Ama en çok koyan, okuyucu bir arkadaşımınki oldu; kısaltarak aktarıyorum: “Cruiser kullananları orta yaş bunalımına girmiş bir nevi hasta kişiler gibi göstermenizi esefle kınıyorum. Bu ne biçim bir önyargı pompalamasıdır, 40 yaşı geçen herkes orta yaş bunalımına girmek zorunda mıdır? Bir cruiser almayı düşünüyordum ama tüm tadımı kaçırdınız, insanların heveslerini kırmaya hakkınız yok, umarım bu yanlışı düzeltirsiniz.”
İşin doğrusu motosiklete başlamadan önce benim de hayalim bir cruiser’dı; Tanrı beni bir çıplakla birleştirdi.
Düzeltir, özür dilerim.
Born to be wild!


Motorcunun çöpçatan sitesi
Bir arayışta değilim ama internette dolanırken bekar motosikletçileri buluşturan bir çöpçatanlık sitesine denk düştüm. “Türkiye’den üye var mı?” bakmadım ama bekar meraklılara duyurulur: MotorcyclePersonals.com!