Mehmet Tez

Mehmet Tez

mehmet.tez@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Coca Cola’nın cannabis özlü içecek piyasasıyla ilgilendiğine dair haberler ekonomi basında yer almaya başladığından bu yana bu bitkiyi, yani cannabis’i üreten firmaların değerlendiği konuşuluyor. Haberleri biraz takip eden herkesin dikkatini çekmiştir. Özetlemeye çalışayım. Ama önce bir bilgi vermem lazım. Söz konusu içeceklerde bitkinin insanı etkileyen psikoaktif kısmı değil, tedavi edici diğer aktif maddesinin kullanılacağı belirtiliyor. Yani bu içeceklerin psikoaktif bir etkisi olmayacak. Bu tedavi edici, iyileştirici bir tür sağlık içeceği olacakmış. Bu şekilde bir kategori ve pazar oluşacağı söyleniyor. Çok uzak bir gelecekten de söz etmiyoruz.

Haberin Devamı

Coca Cola’nın Kanadalı Aurora Cannabis adlı firmayla görüşmelere başladığı biliniyor. İki taraftan da net açıklama gelmedi ama sözcüler bu haberi destekleyen açıklamalar yaptı. Coca Cola sözcüsü Kent Lander, Bloomberg’e iyileştirici içecekler pazarının çok hızlı gelişeceği açıklamasını yapmış. Aurora Cannabis’in sözcüsü de firmasının içecek sektörüne girmekle ilgilendiğini söylemiş. Bu elbette tek örnek değil. Rakipleri de var.

Bu bitkiyle ilgilenen bir diğer firma da bira üreticisi Corona. Bu firma 3.8 milyar dolar harcayarak cannabis üreticisi Kanadalı Canopy Growth şirketinde sahip olduğu hisse miktarını artırmış.

Diageo’nun Kanadalı üretici firmalarla görüştüğü haberlerde yer alıyor. Heineken’e bağlı butik bira üreticisi Lagunitas alkolsüz içecekler üretecek bir birimi kurduğu gene ilgili haberlerde yer alan bilgiler arasında. Bu marka altında yeni oluşacak pazarda rekabet edecek ürünler planlandığı basında yer alan bilgiler arasında.

Kanada senatosu geçen 20 Haziran’da yetişkinler için cannabis kullanımı ve ticaretini düzenleyen bir yasayı onaylamıştı. Bu ülkede kullanım yasal olunca üretim de yasallaştı. Üretim yasallaşınca cannabis özlü içeceklerin de kapısının aralandığı düşünülüyor. Kanada’da pek çok firma bu bitkinin tarımını yapmaya başladığından üreticiler de bu ülkedeki firmalarla anlaşmalar yapma yoluna gidiyor.

Haberin Devamı

Peki, neler oluyor, bu gelişmeler ne anlama geliyor? Bana kalırsa, bir içecek devrimi kapıda. Cannabis’li ya da değil. Şu anda Avrupa televizyonlarında sıkça alkolsüz bira reklamlarına rastlıyorum. Kampanyalar hayli rekabetçi. Dünyaca tanınmış pek çok köklü bira markası hiç alkol içermeyen ürünlerinin tanıtımına hız vermiş durumda. Bir sonraki adım da tedavi edici içecekler pazarı mı acaba? Neden olmasın?

Yeni bir kuşak için yeni nesil içecekler hazırlanıyor. Dünya siyasi olarak çalkalanır, değişirken, kültürel olarak da büyük kırılmaların eşiğinde. İçecek deyip geçmemek lazım. İçecek kendi kültürü, müziğini, edebiyatını, yaşam tarzını ve felsefesini yaratır. Aynı zamanda mevcut gençlik kültürüne eklemlenir. Yani var olmayan bir şeyi size dayatmaz. Şartlardan doğar. Dünyayı sadece internet, yapay zekâ ve sanal gerçeklik değiştirmeyecek. Anlaşılan o ki içecekler de büyük bir değişim getirmeye hazırlanıyor. Merakla takip ettiğim
bir konu bu.