Mehmet Tez

Mehmet Tez

mehmet.tez@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Adele albümüyle ilgili neredeyse her şeyi biliyorken Ajda Pekkan albümünün arka planını pek bilemiyoruz. Çünkü düzgün bir iletişimcilik 2021 itibarıyla maalesef hâlâ mümkün değil Türkiye’de...

Ayda en az bir kez internete yeni bir şarkı koymayan müzisyenin kariyerine devam etmesi mucizelere bağlı. Ayda iki kabul edilebilir. Haftada bir hem zor, hem de bıktırıcı. Ama bunu yapanlar var. Her hafta yeni şarkı. Kalite konusuna girmeyeyim. Çünkü kalite öncelikli konu değil. Öncelikli olan, sosyal medyadan üzerimize boşalan şekil şekil fotoğraf, video, anlamlı cümle, atarlı saptama, “anlayana” çemkirmeleri ve elbette mizah ve zekâ şovlar arasında (çünkü hepimiz çok zeki ve komiğiz) unutulmamak, fark edilmek.

Haberin Devamı

Çok değil 10 yıl kadar önce, iki yılda üç yılda bir albüm yayınlayan ve bunu izleyen turnenin ardından içlerine kapanan grupların ve sanatçıların dünyasında yaşıyorduk.

Evde oturup düşüneyim, biraz kafamı dağıtayım, iç yolculuklara çıkayım bir süre falan gibi şeyler bugünün müzik piyasasında fena halde unutulmakla sonuçlanıyor.

Zaten kimsenin derin yolculuk dinlemeye de iştahı yok. Her ay Tik Tok arkasına koymalık uygun bir şeyler verilmesi günümüz müzik dinleyicisinin genel beklentisi. Şarkılar standartlara uygunsa zaten çarklar dönüyor. Intro kısa olacak, şarkı hemen sadede gelecek, tür ne olursa olsun trap (şimdilerde drill) ya da EDM altyapılar olacak, vesaire vesaire…

Kaldığı yerden devam

Bu tabloda iki ya da üç ayda bir şarkı, ancak tanınmış büyük isimler için mümkün olabilir. Tanınırlık sermayeleri olanlar, geçmiş yıllarda isim yapanlar için mümkün olabilecek bir lüks. Yılda bir şarkı? Güldürmeyin. İki yılda bir? İmkânsız. Üç? Dört? Beş? Altı? Yedi?

Dün Adele’in yeni şarkısı “Easy On Me” yayınladı. Adele’in bir önceki albümü “25”, 2015’te yayınlanmıştı. O gün 10 yaşında olan biri bugün neredeyse yetişkin. Ve ergenliğinde Adele diye biri yoktu. Ama başta da bahsettiğim gibi ancak Adele gibi çok büyük isimlere mahsus bir durum söz konusu. Adele kaldığı yerden devam edebiliyor.

Haberin Devamı

“Easy On Me”, piyano ve Adele’in vokaliyle son derece sade, sürprizler barındırmayan klasik bir Adele şarkısı. Duygu yüklü, içinde bol dram olan, Adele’in insanların kalbine doğrudan girdiği şarkılardan. Tik Tok’lık değil pek. Bu da hoşuma gitti elbette.

Yeni albüm “30”, 19 Kasım’da yayınlanacak. Albüm isimleri Adele’in albüm hazırlanırkenki yaşını gösteriyor: 19, 21, 24, 25. Gelenek değişmemiş. Ama Adele son albümünden bu yana değişmiş. Değiştiğini söylüyor. Kocasından boşandı, çocuğunu büyüttü (9 yaşında bir oğulları var). Yapığı kısa açıklamada belirttiği üzere duygusal açıdan çalkantılı bir dönem geçirdi.

Bu ay Vogue’un kapağında kilo vermiş haliyle, güzel, kendinde güvenli ve güçlü bir genç kadın görünümünde. Gerçekten de güçlü. Bugün müzik dünyasında Taylor Swift ve Adele’den daha büyük isim yok. Bir not; Taylor Swift yeni albümünün yayın tarihini, aynı hafta çakışma olmasın diye bir hafta öne aldı. Bunu ona herhalde sadece Adele yaptırabilirdi. Her ikisi de çok sadık bir dinleyici kitlesine, dünya çapında albüm satışına sahip. (Adele 120 milyon albüm sattı). Adele’in 120 konserlik son turnesi “Adele Live 2016”, 180 milyon dolar hasılata ulaştı. Yeni albüm ardından gelecek turnenin 2022’de ve devamında 600 milyon dolar çevirmesi bekleniyor.

Haberin Devamı

Albümün klasik, duygusal, romantik, bol mesajlı şarkılardan oluşacağını tahmin ediyorum. Önceki albümlerinde Danger Mouse’dan Mark Ronson’a farklı renklerde ve tarzlarda pordüktörlerle çalışılmıştı. Bu albümde sadece Max Martin, Shellbeck ve Greg Kurstin isimlerini görüyorum. Hepsi de piyasanın en büyük hit şarkılarına imza atan, sadece hit yazan formülü şaşmaz prodüktörler. Adele işi şansa bırakmamış diye yorumladım. Bu albüm ayrıca sadece Columbia etiketi taşıyan ilk albüm olacak. XL ile sanırım anlaşması sona erdi.

“Bi’Tık yaklaşsan”

Bütün bunlar olurken geçen haftalarda parça pinçik haberlerini aldığımız ve sonunda bu hafta yayınlanan bir diğer önemli albüm / geri dönüş, Ajda Pekkan’ınki. Adele albümüyle ilgili neredeyse her şeyi biliyorken Ajda Pekkan albümünün arka planını pek bilemiyoruz. Çünkü düzgün bir iletişimcilik 2021 itibarıyla maalesef hâlâ mümkün değil Türkiye’de. Havalı bültenler, iddialı cümleler e-mail kutumu dolduruyor her hafta ama iş gerçekten iyi bir iletişim stratejisine gelince maalesef herkes sınıfta kalıyor. Oysa bu hafta tıpkı Adele gibi Ajda’nın da albümüne dair bilgilerin, arka planın, her yerde yayınlanıyor olması, sanatçının bir açıklama yapması gerekirdi.

Biz gene de bilgi vermeye çalışayım. Ajda adını taşıyan albüm bu hafta “Bi’Tık” adlı şarkıyla çıkıyor. Albümün açılış şarkısı bu aynı zamanda. Sözleri Şehrazat’a ait bu parçanın iki farkı versiyonu var. Bir tanesi sunrise, diğeri midnight versiyon. Midnight verisyonu trap altyapılara sahip. Diğeri chill out formunda. Ajda’nın bir hızlı dans şarkısıyla çıkmasını bekleyenler şaşırabilir. Şarkının iki versiyonu da düşük enerjili. “Bi’Tık yaklaşsan” şeklindeki sözler bana “şu logoyu bi’tık büyütebilir miyiz” diyen ajans müşteri temsilcisi klişesini hatırlattı.

Şarkı bi’tık hızlı olabilir miydi diye düşünmeden de edemedim. Ama neticede Ajda’dır ve Ozan Çolakoğlu’dur hatta Adele’dir, bir bildikleri vardır mutlaka. Bu hafta biri yerli biri yabancı iki büyük sanatçının dönüşleri bir yavaş, bir de daha yavaş şarkıyla oldu.

Adele ve Ajda dışındaki favorilerim bu hafta BENEE’nin “Somebody That I Used To Know” cover’ı, DJ Artz’ın “Yallah Habibti” adlı parçası (yerli beatmaker’larımızdan DJ Artz’ı takip lütfen), Snail Mail’in “Ben Franklin”i, Farazi’nin “İnisyatif”i, Bade Nosa’nın “İçimizdeki” adlı parçasının Az Danslı Rework versiyonu, Mavi Gri’nin klasik rock gormundaki “Çok Özledim”i.

Hafta sonu bol bol müzik dinleyin, plak alın, konsere gidin. Sevdiğiniz müziğe destek olun.