İZMİR 2. Asliye Ceza Mahkemesi’nin, ESHOT Genel Müdürü Zeliha Gül Şener tarafından, yapılan Kentkart ihalesindeki iddialarım üzerine açtığı ceza davasında verdiği “beraat” kararı, bu ihalenin yeniden gözden geçirilmesini gerektirecek kadar ciddi.
Çünkü, mahkeme iddia makamının (Cumhuriyet Savcısı) verdiği mütalâa, Gül Hanım’ın ihalede yaptığı tercihin, ESHOT’u zarara uğrattığının bir anlamda “tescili” niteliğinde.
Savcı, iddia makamı;
“Davanın açılmasından sonra dosyaya ibraz edilen belgelere, özellikle Sayıştay Denetçileri tarafından yapılan incelemede, İzmir ESHOT Genel Müdürlüğü 2009 yılı hesaplarının incelenmesi sonucu, toplu ulaşım hizmetlerinin yürütülmesinde imtiyaz devir işleminin hatalı yapılması nedeniyle ESHOT Genel Müdürlüğü’nün zarara uğratıldığının tesbit edildiğinin belirtilmiş olması” diyor...
Bunun anlamı şu:
ESHOT Genel Müdürü Zeliha Gül Şener ve Kentkart ihalesini yapan komisyon yanlış davranmıştır. Bu nedenle de Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı bir kamu kuruluşu olan ESHOT zarara uğratılmıştır.
Şimdi açık ve net olarak tekrar soruyorum:
Türkiye’de toplu ulaşımda benzer kart sistemini kullanan Kayseri Büyükşehir Belediyesi’nde, ihaleyi kazanan şirkete kontör başına 0.048, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nde “sıfır” komisyon verilirken, İzmir’de ihaleyi kazanan özel şirkete niçin yolcu başına yüzde 2.6 komisyon veriliyor?
Yazık, günah değil mi?
Çünkü ESHOT’un verdiği bu yüksek komisyon nedeniyle Büyükşehir Belediyemizin kasasına neredeyse 10 trilyon liraya yakın bir para eksik olarak giriyor.
Ve bu para, İzmir Büyükşehir Belediyesi ESHOT Genel Müdürlüğü tarafından ihaleyi kazanan firmanın cebine konuluyor.
Neden ve niçin?
* * *
Bu ihalenin yapıldığı 2009 yılında, Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Uzakdoğu gezisindeydi.
İzmir ulaşımı için son derece önemli ve böylesine maddi değer olarak çok büyük bir ihalenin yapımı için niçin Aziz Başkan’ın dönüşü beklenmedi?
İçişleri Bakanlığı’nın en ciddi denetleme kurullarından biri olan Sayıştay Raporu tamamlandıktan sonra, Büyükşehir Belediyesi niçin Kentkart ihalesi için bir soruşturma açma gereği duymadı?
Devlet memuriyetinde, kurumunuzu hatalı davranış ve kararlarınızdan dolayı zarara uğratıyorsanız, hesap vermek zorundasınızdır.
ESHOT Genel Müdürü Zeliha Gül Şener için Belediye Başkanlığı’nın suç duyurusunda bulunması ve olayı yargıya taşıması şarttır.
Aksi; görev ihmali, ESHOT’un zararına fiilen iştirak etmek, suç ortağı olmaktır.
* * *
“Canım ne yapalım? ESHOT, yüksek komisyonla ihaleyi vermiş, kazıklanmış, ne var bunda?” diyemezsiniz.
Çünkü toplu taşımacılıkta yolcu maliyeti belirlenirken kuruşların önemi vardır.
Nitekim ESHOT, İzmir’de zam üstüne zam yapmak zorunda kalmış, sivil toplum örgütleriyle mahkemelik olmuş, 60 Yaş Kartları’nda sınırsız ulaşım hakkını 750 kontörle sınırlamak zorunda kalmış ve engellilerin seyahat haklarını kısıtlayıcı kararlar almıştır.
Nedeni, ESHOT yönetimi ve başındaki yöneticinin aldığı hatalı kararlardır.
Olay bu kadar açık ve net.
Ve ben, Aziz Bey’in alacağı kararı inanın çok merak ediyorum.