Maviliklerde salınmak, dilediğiniz rotaya gönül rahatlığı ile dümen tutmak, koylarda keyifle dinlenmek istiyorsanız teknenizin bakımına özen göstermeniz gerekir. Sonbahar ve kış ayları bu iş için biçilmiş kaftandır
Acısıyla, tatlısıyla bir yaz daha bitti. Ancak maviliklerin sezonu olmuyor. Çünkü denizciler uygun havayı ve rüzgârı bulunca lacivert sulara ilk günkü gibi heyecanla koşuyor. Bu nedenle teknelerin her an seyir için hazır olması gerekiyor. Bunun yolu da düzenli bakımdan geçiyor.
Bakım ve onarım konusunun inceliklerini Deniz Kıdemli Albay, uzak yol ve 3000 gt (groston) yat kaptanı, eğitmen ve yıllardır survey olarak düzinelerce tekneyi maviliklere hazırlayan Ufuk Timur’la konuştum. Masal Yatçılık ve Danışmanlık şirketinin kurucusu olan Timur, kış bakımı deyince aklımıza sadece karina (teknelerin su altında kalan ıslak dış kısmı) gelmemesini söylüyor ve dikkat edilmesi gereken konuları şöyle sıralıyor: “Tuzlu su her türlü sistem ve cihazı ciddi olarak yıpratır. Bu nedenle kullanmasak bile teknedeki cihaz ve sistemleri her hafta ‘tornaçark’ adı verilen kontrolden geçirmek gerekir. Ayrıca cihaz ve sistemler iyi tanınmalıdır. Aksi halde bakımları için profesyonel yardım alınmalıdır. Bu cihaz ve sistemler şöyle sıralanabilir; tatlı su, deniz suyu, pis su ve yakıt devreleri. Bunlara ait pompalar, tanklar, konforumuza yönelik buzdolabı, TV, su yapıcı gibi cihazlar. Elektrik sistem ve bağlantıları. Seyir elektronikleri, teknedeki ana ve yardımcı makineler. Arma ve selviçe. Ayrıca güvenliğe yönelik cankurtaran salı, özellikle yangın tüpleri veya yangın sistemlerinin test geçerlilik tarihlerine göre kontrolleri kesinlikle yapılmalıdır. Özellikle patlayıcı nitelik taşıyan ‘payroteknik malzemelerin’ örneğin, el maytabı, filika durum acil kiti, yüzer duman kandili vb gibi raf ömrü geçti ise kesinlikle imha edilmelidir.”
Kara etabı
Konu bakım olunca teknelerin karaya alındığında yapılacak belli başlı işlere değinmemek olmaz. Ufuk Timur’a göre, sürecin bu evresi de dikkat gerektiriyor. Tutyanın (deniz suyunun içinde kalan metalleri korumak için kullanılan ve zamanla eriyen metalik anot) tekne çalışmamış bile olsa mutlaka değiştirilmesi gerektiğini belirten deneyimli isim sözlerini şöyle tamamlıyor: “Karinadaki metal aksamlar zamanla korozyona uğrayacaktır. Kinistinler (tekneye denizden su almak için su kesiminden aşağıya konmuş olan, gerektiğinde açılıp kapatılabilen valf) iyi temizlenmelidir. Pervane, palalardaki boşluklar, braket yatakları dikkatle kontrol edilmelidir. Aynı marka model zehirli boya kullanılacaksa, teknede hasar yoksa zımparaya müteakip zehirli boya atılabilir. Eğer daha önce atılan zehirli boya marka modeli bilinmiyorsa mutlaka kullanılacak markanın astar boyasını da uygulanmalıdır. Bakım maliyetleri tekne boyu, kullanılan malzeme, bakımın ne kadarının tekne sahibi tarafından yapılabildiğine bağlı olarak ciddi farklılıklar göstermektedir.”
Maviliklerde üzülmek istemiyorsanız bu süreci ciddiye almanızı tavsiye ederim. Bir sonraki yazıya kadar pruvanız neta, rüzgâr kolayınıza olsun. Tüm denizcilerimize güven ve keyif dolu seyirler diliyorum. Esen kalın.
Bosphorus Boat Show için geri sayım
Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği’nin (GİSBİR) ana sponsorluğunda 21-29 Ekim 2023 tarihlerinde düzenlenecek Bosphorus Boat Show için geri sayım başladı. Pendik’te bulunan Marinturk İstanbul City Port Marina’da gerçekleştirilecek fuarda sektörün önemli firmaları denizcilerle buluşacak. Bir başka deyişle yedi tepeli şehirde mavi coşku rüzgarı esecek.