CHP’nin MHP’yle “çatı adayı” Ekmeleddin İhsanoğlu için bazı itiraz sesleri:
“Sosyal demokrat CHP muhafazakâr mahalleden transfer yaptı, tabanın bir kesimi bunu içselleştirmez!”
Neden?
“İslam’la sol bir araya gelemez mi?”
Türkiye Marksistlerinin en babaları arasında sayılabilecek Hikmet Kıvılcımlı zamanında hangi suçlamayla yargılanmıştı dersiniz?
“Dini, politikaya alet etmekten!”
Eyüp Sultan’dan çıkan “cami cemaatine sosyalizm ile İslam’ın ortak noktalarını” anlatmıştı da ondan.
Bir başka Marksist Sabiha Sertel örneğini vereyim:
Sabiha Sertel gazeteciydi, Zekeriya Sertel ile evlendi.
Halide Edip bu çiftin başına bir şey gelmemesi için onlara Columbia Üniversitesi’nde burs sağladı.
Serteller ABD’ye gittiler.
Orada birkaç arkadaşlarıyla “Türk Teavün Cemiyeti’ni (Turkısh Welfare Association)” kurdular.
“Yardımlaşma” anlamına gelen bu Teavüncülerin ilk işlerinden biri neydi dersiniz?
New York’ta “Müslüman Mezarlığı” kurdular.
ABD tarihinin ilk Müslüman mezarlığını açarak, Müslümanların buraya defnedilmesini sağlayan kişi “solcu Sabihe Sertel’di.”
Mezar taşlarına birer “hilal” işleten de oydu.
Roger Garaudy’nin “Sosyalizm ve İslamiyet” kitabını Türkçeye de sosyalist/komünist Mihri Belli ve Doğan Avcıoğlu ikilisiydi.
...............................
Marksist Abidin Nesimi “Yılların İçinden” adlı anı kitabında “Melamiler” ile ilgili şöyle yazıyor:
‘Balkanlarda ya sosyalist bir federasyon ya da İslami bir sosyalist Melami federasyonunun kurulması gerekliydi.
Sosyalist federasyonu (Alaman Sosyalist) Parvus Efendi önermişti. Sosyalist Melami federasyonu Romen, Makedon, Sırp, Ulah, Rum, Yahudi kısaca Rus Çarlığı’na karşı olan unsurlara dayandırmayı istiyordu.
İslami Sosyalist Melami Federasyonu’nun temsilcisi Üsküp’te yerleşmiş olan Muhammed Nur’un Arabi idi.
Miralay (Albay) Sadık Bey, Yüzbaşı Şabanağa, Şeyhülislam, Cemalettin Efendi’nin çabaları “İslami Sosyalist Melami Federasyonu” kurmak isteğinin sonuçlarıdır.
TKP’nin kuruluş aşamasında “Melami” etkilerinin olması da şaşırtıcıydı.
Melami’lerin İstanbul’daki şeyhi Terlikçi Salih Sinop’a sürülmüştü.
Sinop’ta geleceğin TKP lideri Mustafa Suhi ile konuşmuştu.
Onu etkilemişti.’
“Melamilik ve Melamiler” araştırmasını yapan ilk kişi, tasavvuf dünyasını en iyi bilen tarihçi Abdülbaki Gölpınarlı’ydı.
Gölpınarlı, polis raporuna göre TKP’ye katılan ilk öğretim üyesiydi; dolayısıyla 1944 “komünist tevkifatı”nda cezaevine atıldı.
Duruşmalarda “Müslüman Sosyalist” olduğunu hiç saklamadı.
............................
Ekmeleddin İhsanoğlu için “sosyal demokratlar tarafından, muhafazakâr ve İslami kanattan olduğu için yadırganır” görüşlerine sanıyorum bu anlattıklarım farklı görüntülere açılan penceredir.
Ekmeleddin İhsanoğlu elbette “Marksist/Sosyalist” değil.
Ama...
Cumhuriyet’in değerleriyle örtüşen kişiliğinin yanı sıra çağdaş sosyal demokrat zihniyet coğrafyası dışında olmayan uygar insandır.
İKÖ (İslam Konferansı Örgütü) Genel Sekreteri olarak insani değerleri ve insan haklarını öne çıkaran uygulamalara imza atmıştır.
Örneğin...
“İslam ülkelerinde kadın-erkek eşitliği” ve “insan hakları” komisyonları kurmuştur.
“Kadınların sünnet edilmesi gibi çağın anlayışları için çok geri pratiklere karşı” ciddi hareketi başlatmıştır.
Böyle başka uygulamalarını daha okuyacaksınız.
..........................
“İslam” ve “Sol” konusundaki bu satırlarımı Soner Yalçın’ın son kitabı “Kayıp Sicil- Erdoğan’ın Çalınan Dosyası”ndan aktardım.
Hapisten çıktıktan sonra yazdığı bu kitapta özellikle felsefe, tarih, sosyolojik araştırmalar dikkat çekici.