Genelkurmay Askeri Savcılığı, düşürülen F-4 uçağımızla ilgili Kaza Kırım İnceleme Raporu’nu açıkladı.
Askeri Savcılık, F-4 uçağımızın uluslararası hava sahasında uçarken, Suriye tarafından atılan bir füzenin, uçağın sol arka tarafında patlamasının yarattığı etkiyle, irtifa kaybederek düştüğü bilgisini verdi.
Böylece F-4’ü Suriye’nin hiçbir uyarı yapmadan füzeyle düşürdüğü ortaya çıktı.
Aydınlanan noktalar
Kaza Kırım Heyeti’nin yaptığı inceleme sonucunda ulaşılan bulgular daha önce kamuoyunda oluşan soru işaretlerini de yanıtlıyor.
Uçağın Suriye füzesiyle düşürüldüğü tahmin ediliyor ancak uçağın deniz üstünde ve dibindeki parçalarında füze izine rastlanmadığı belirtiliyordu.
Deniz dibindeki görüntülerde uçağın motoru bütün ve sağlam biçimde görülüyordu. Füzeyle vurulan bir uçağın motorunun sağlam kalmayacağı düşüncesiyle bu görüntü çelişiyordu.
Genelkurmay Askeri Savcılığı’nın dün yaptığı açıklamada yer alan Kaza Kırım İnceleme Raporu’ndaki bilgiler bu çelişkiyi ortadan kaldırdı.
Rapora göre füze uçağı vurmamış, sol arka tarafında patlamıştı. Uçak patlamanın yarattığı şok etkisiyle aniden sola dönerek, burnu yukarıda olmak üzere hızla yükseklik kaybetmiş ve denize düşmüştü.
Suriye’nin çöken iddiaları
Genelkurmay Askeri Savcılığı’nın teknik rapora dayanarak yaptığı bu açıklama Suriye’nin F-4 uçağımızın düşürülmesiyle ilgili iddialarını da çürüttü.
Suriye, uçağımızın füzeyle değil, uçaksavarla düşürüldüğünü, uçaksavar mermilerinin izlerini taşıyan kuyruk parçalarının Türkiye’ye teslim edildiğini iddia ediyordu. Kaza Kırım Heyeti’nin incelemesinde, uçaksavar izi bulunamadı, uçağın yakınında patlayan füzenin etkisiyle düştüğü saptandı.
Ayrıca uçağın radar ikaz alıcısının füze sinyali aldığının da belirlendiği açıklandı.
Suriye, Türk keşif uçağı F-4’ün çok alçaktan ve kıyıya çok yakın uçtuğunu (200 feet), karadan açılan uçaksavar ateşiyle düşürüldüğünü iddia etti.
Oysa Kaza Kırım Raporu, uçağımızın daha önce Genelkurmay Başkanlığı’nın açıkladığı gibi 7.400 feet yükseklikte ve uluslararası hava sahasında uçarken, füzenin patlamasının etkisiyle sola yatarak düşmeye başladığını belirledi.
Net bir açıklama
Genelkurmay Askeri Savcılığı’nın Kaza Kırım İnceleme Raporu’nda ulaşılan bulguları net biçimde kamuoyuna açıklaması, bu konudaki spekülasyonları da ortadan kaldırdı.
Bazı ülkelerin uçağımızın nasıl düşürüldüğüne ilişkin bilgiler bulunduğu, açıklamak istemedikleri gibi beyanlarla Türkiye’ye yönelik imalarda bulunmaları da havada kaldı.
Genelkurmay Askeri Savcılığı gerçekleştirilen teknik analizlere dayandırarak yaptığı açıklamayla, Türkiye aleyhine ortaya atılan senaryoları da çürütmüş oldu.
Suriye’nin sorumluluğu
Ortaya çıkan teknik bilgiler sonucunda, Suriye, silah taşımadığı, keşif uçağı olduğu belli olan ve bir tehdit oluşturmayan uçağımızı, uluslararası hava sahasında füzeyle düşürdü.
Uçağımızın kısa bir süre Suriye hava sahasını ihlal ettiği, Türk radarının uyarısı üzerine ihlali hemen sonlandırdığı biliniyor. Tehdit oluşturacak bir hareket yapmadan Suriye hava sahasını terk etmiş olmasına rağmen uçağımızın 7.400 feet yükseklikte, uluslararası hava sahasında düşürülmesi Suriye’nin art niyetinden başka bir niyetle açıklanamaz.
Teknik rapor Suriye’nin sorumluluğunu açık biçimde ortaya çıkarmış oldu.
Ankara uluslararası hukuktan doğan haklarını kullanmak üzere girişimlerde bulunacaktır.