Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın, 10 bakan ve 350 iş adamıyla yaptığı Mısır gezisi Gazze olayının gölgesi altında geçti.
Gezi boyunca Başbakan Erdoğan, Mısır Cumhurbaşkanı Muhammed Mursi ve Mısır Başbakanı Hişam Kandil’in mesajlarındaki ortak dil, iki ülkenin dayanışma içinde hareket ettiğini ve edeceğini gösteriyordu.
İki ülke liderleri, her alanda bir işbirliğine yönelecekleri mesajlarını verdiler. Kahire, Türkiye ile Mısır arasında Yüksek Düzeyli Stratejik İşbirliği Konseyi toplantısına ev sahipliği yaptı.
Türkiye ile Mısır arasındaki yakınlaşmanın askeri alanı da kapsayacağı yine bu gezi sırasında ortaya çıktı.
ANKA’ya yoğun ilgi
Kahire ziyareti sırasında Milli Savunma Bakanı İsmet Yılmaz, Mısır’ın TAİ’nin ürettiği insansız hava aracı ANKA’larla ilgilendiklerini ve 10 adet istediklerini belirtmişti.
Mısır’ın, İsrail’in HERON’larına karşı Türkiye’nin ANKA’larına yönelmesi, Ankara-Kahire arasında askeri alanda da önemli adımlar atılacağını gösteriyor.
Mısır’da yönetim değişikliğinden sonra Kahire-Ankara arasındaki yakınlaşmanın savunma sanayini de kapsaması bölge açısından önemli bir mesaj da taşıyor.
Mısır ilk değil
Konuyla ilgili olarak görüştüğüm TUSAŞ yetkilileri, ANKA’yla ilgili talepte bulunan ilk ülkenin Mısır olmadığını belirttiler. Yetkililer, isim zikretmemekle birlikte bölgemizdeki hemen hemen tüm ülkelerin ANKA’yla yakından ilgilendiğini ve satın alma isteklerini ilettiklerini kaydettiler. ANKA’ya ilginin, bölge ülkeleriyle sınırlı olmadığı bilgisini de verdiler.
Türkiye üçüncü ülke
Türkiye, İsrail’in ürettiği HERON ve ABD’nin ürettiği Predator’lerle aynı sınıfta insansız hava aracı üretebilen dünyadaki üçüncü ülke oldu.
HERON, Predator ve ANKA’lar, “MALE sınıfı” insansız hava aracı olarak adlandırılıyor. MALE, (Medium Altitude Long Endurance-Orta İrtifa Uzun Menzilli İnsansız Hava Aracı) anlamına geliyor.
Test uçuşları sürüyor
Türk mühendisleri tarafından tasarlanan ANKA, 2004 yılında başlamış bir projeydi. Test ve kabul işlemleri için üretilen 5 adet ANKA, 2010 yılında test uçuşlarına başladı. Test uçuşları devam ediyor.
Üretilen 5 adet ANKA uçağının ilki eylül ayında Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinde askeri havaalanının yakınlarında düşmüştü. Test uçuşu sırasında 10 bin feet (yaklaşık 3.300 metre) yükseklikte kontrolden çıkan ANKA’nın, askeri havaalanının 4 kilometre uzağında boş bir araziye düştüğü belirtilmişti. TAİ yetkilileri, test uçuşlarında bu tür kazaların normal olduğunu ve test uçuşlarına diğer 4 uçakla devam edeceğini, ayrıca düşen ANKA yerine de bir prototip daha üretileceğini açıklamışlardı.
Yılsonuna kadar hazır
ANKA’ların testlerinin büyük ölçüde başarılı geçtiği, ancak bazen iniş sırasında aksaklıklar yaşandığı belirtildi. Yetkililer, bu aksaklıkların yılsonuna kadar giderileceğini ve test ve kabul işlemlerinin tamamlanacağını kaydettiler.
Geçtiğimiz eylül ayında düşen ANKA için yapılan incelemelerde görülen eksikliklerin giderilmesi için çalışmaların sürdürüldüğünü belirten yetkililere göre, saptanan aksaklıkların düzeltilmesi çalışmalarının yanı sıra seri üretim için de hazırlık ve temaslar da sürdürülüyor.
ANKA’lar, ASELSAN tarafından üretilmiş kamera taşıyorlar. Şu anda 23 bin feet yüksekliğe kadar çıkabilen ANKA’lar, bir süre sonra 30 bin feete kadar çıkabilecekler.
ANKA’lar, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin terörle mücadelede yoğun şekilde kullandığı HERON’ların yerini alacağı gibi diğer ülkelere de satılacak.
Test ve kabul işlemleri tamamlandıktan sonra ANKA’nın seri üretimine geçilecek ve HERON’ların işlevini görecek.