30.10.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
AYŞEGÜL KAHVECİOĞLU Ankara - TBMM’den ilk olarak 2007 yılında Irak’a asker göndermek amacıyla bir tezkere kararı çıkarılmış; bu tezkere 6 yıl üst üste birer yıl süreyle uzatılmıştı. 2011’de başlayan Suriye iç savaşından bir sene sonra ise ilk kez Suriye’ye asker gönderilmesine yönelik bir tezkere Meclis’ten geçirilmiş; bu tezkere de bir defa bir yıllığına uzatılmıştı. 2014 yılında kabul edilen ve hem Suriye hem de Irak’a asker gönderme iznini içeren tezkere ise o tarihten bugüne her sene birer yıllığına uzatılmıştı. Bu yıl ilk kez tezkerenin süresi iki yıl olarak belirlendi ve Cumhurbaşkanının asker gönderme yetkisi 30 Ekim 2023’e kadar uzatıldı. Böylece 2023 yılı haziran ayında yapılması planlanan seçimler öncesinde Irak ve Suriye için Meclis’te yeniden bir tezkere görüşmesi yapılmasına gerek kalmadı. Bu nedenle özellikle muhalefet kanadı, tezkerenin neden teamüllere uygun şekilde 1 yıl değil de 2 yıl uzatıldığı tartışmasını başlattı.
‘Dünyaya mesaj’
Meclis kulislerinde, Irak ve Suriye tezkeresi üzerinden uluslararası camiaya mesaj verildiği belirtilirken, “Tezkerenin 2 yıl uzatılması, Türkiye’nin Irak ve Suriye’deki varlığı ve mücadelesinin devamlılığı noktasında bir kararlılık beyanıdır. Rusya’nın bölgede son dönemde attığı adımların dikkatle takip edilmesi lazım. Suriye üzerinde bir takım ters gelişmelerin ortaya çıkabileceği bir süreçten geçiyoruz. Bölgede hareketlenmeler var. Bu noktada Türkiye’nin kendi varlığını masada hakim kılabilme ihtimali yok. Zaten ‘masa’ diye de bir şey yok. Dolayısıyla Türkiye buradaki varlığını askeri gücüyle göstermek zorunda” yorumları yapılıyor.
AK Parti kulislerinde dillendirilen bir başka görüş de, “Türkiye’nin seçim atmosferine girdiğinde yeniden Meclis’in gündemini meşgul etmesinin önüne geçmek ve böylece Suriye ve Irak’ta görev yapan güvenlik gücünün yeni soru işaretleriyle karşı karşıya kalmasını önlemek” amacıyla iki yıllık uzatmaya gidildiği yönünde.