17.11.2013 - 22:57 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ
Dünya çapındaki 175 Fiat - Chrysler Grubu fabrikası içinde bu seviyeye yükselen Tofaş Bursa fabrikası, böylelikle Fiat dünyasında “örnek alınması gereken tesis” konumunu pekiştirdi.
2005’te finansal zorlukları aşmak ve tesisleri daha verimli kılmak amacıyla Fiat Başkanı Sergio Marchionne önderliğinde ve Japon uzmanların desteğiyle başlatılan Dünya Klasında Üretim felsefesi, o tarihten bu yana tüm grup fabrikalarında uygulanıyor. Programın ilk yıllarında “En Hızlı İlerleyen Fabrika” ödülünü alan ve “bronz” seviyeye gelen Tofaş, 2009’da ise Fiat dünyasında “Gümüş” seviyeye ulaşan tek tesis olmuştu.
‘Örnek alınacak tesis’
Dünya çapındaki 175 Fiat ve Chrysler fabrikasının yanı sıra grubun 350 tedarikçisinde uygulanan WCM programı kapsamında denetime giren Tofaş, “altın” seviyeye ulaşırken, söz konusu programla 2006’dan bu yana iş kazalarını yüzde 97, dış kalite göstergesini yüzde 68, üretkenliğini yüzde 35, makine arızalarını ise yüzde 75 oranında iyileştirdi.
Bu başarısıyla “örnek alınması gereken” tesis konumunu pekiştiren Tofaş, diğer Fiat ve Chrysler tesislerinden gelen çalışanlara eğitimler düzenliyor, yeni kurulan tesislere danışmanlık yapıyor. Nitekim Fiat 500L’yi üreten Sırbistan fabrikası, bire bir Tofaş örnek alınarak kurulmuş, tesisin üst düzey yetkilileri de Bursa’da eğitilmişti.
‘Sıfırdan bir araç yapıyoruz’
Tofaş CEO’su Kamil Başaran, 520 milyon dolarlık yeni projenin sıfırdan geliştirilen yepyeni bir araç olacağına dikkat çekti. “Platformu da kendimiz geliştireceğiz. Üstelik bu platform, Fiat Grubu’nun başka ülkelerde üreteceği araçlarda da kullanılabilecek” diyen Başaran, fikri mülkiyet haklarının Tofaş’ta olacağını ifade etti. Başaran, daha önce yaptığı iki yeni model olacağı yönündeki açıklamalarının hatırlatılmasına da “Şu an için bir ya da birden fazla araç olduğunun önemi yok. Sözlerimizin arkasındayız” yanıtını verdi. 2015’in ikinci yarısında banttan inecek yeni modelden, 2015-2023 arasında 580 bin adet üretilmesi hedefleniyor.
Başaran, ABD’ye gönderilecek Ram Doblo’nun çalışmalarının da sürdüğünü aktardı.
Ticari için acil olarak bir şeyler yapılmalı
Fiat Marka Direktörü Okan Baş, hafif ticari araçlardaki düşüşün ciddi hale geldiğini belirterek, “Ticaride bu noktaya gelineceğini kimse tahmin etmedi. Artık bir şeyler yapılması, hızlı önlem alınması gerekiyor. Olaya Türkiye’nin otomotiv sanayisine verdiği önem açısından bakmalı” dedi.
Ticari araç satışlarının ocak-ekim döneminde yüzde 14, ekimdeyse yüzde 33 düştüğünü anımsatan Baş, “Türkiye otomotiv üretiminin 450 bini hafif ticari araçlar. Bu rakam, neredeyse yarıya yaklaşıyor. Şayet pazarı büyütemezseniz, yeni yatırım şansı da azalır” diye konuştu. Hafif ticari araç üretimindeki gelişim ve bugün gelinen noktanın önemli olduğunun altını çizen Baş, “Bu gelişmeyi kaybetmek çok kolay” ifadesini kullandı.