23.01.2022 - 06:54 | Son Güncellenme:
Oğuzcan Atış / Milliyet.com.tr – İklim değişikliği ve fosil yakıtlarda yaşanan maliyet artışı, tüketicileri elektrikli otomobillere yönlendiriyor. Ülkemizde de bu araçların pazar payı her geçen gün artmaya devam ediyor. 2021 yılında 2 bin 849 adet elektrikli otomobil satılırken, 20 bin 915 adet hibrit model satıldığı kaydedildi. Bu veriler elektrikli ve hibrit araçların pazar payını bir yıl önceye oranla artırdığını gösteriyor. 2020 yılında 17 bin 780 hibrit ve elektrikli araç satılmıştı.
ELEKTRİKLİ ARAÇLARIN SAYISI ARTTI
TEHAD verilerine göre, 2021 yılında Türkiye otomotiv pazarında 772 bin araç satış gerçekleşti. Bir önceki yıla göre otomotiv pazarında yüzde 2,54'lük düşüş yaşandı. Tüketicilerin elektrikli ve hibrit otomobilleri tercih etme oranı ise her yıl giderek artıyor. Türkiye’de 2021 yılında 2 bin 849 adet elektrikli otomobil satıldı. Bu rakam 2020 yılında 844 adetti. Hibrit otomobil sınıfında ise 20 bin 915 adet satış gerçekleşti. Elektrikli otomobil satışları ise yüzde 325,2 artış gösterdi.
Berkan Bayram buna benzer çalışmaların Türkiye’de de yapılması gerektiğinin önemli olduğunu vurguladı ve “2020 yılında Avrupa'da satılan 1,4 milyon elektrikli araç rakamına ciddi vergi teşvikleriyle ulaşılabildi. Bu konuda Türkiye de vergi düzenlemesi başta olmak üzere çeşitli düzenlemeler yapmalı” şeklinde konuştu.
Hali hazırda elektrikli araçlara teşvik yönünde bazı düzenlemeler yapılmaya çalışıldığını söyleyen Köprülü, Glasgow İklim Zirvesi kararlarını hatırlattı. Levent Köprülü, “Glasgow’da attığımız imza nedeniyle çevre için hızlıca aksiyon almamız gerekiyor ve bunların başında da elektrikli araçlara geçiş geliyor" yorumunu yaptı.
ALTYAPI ÇALIŞMALARI SÜRÜYOR
Türkiye genelinde elektrikli araçların kullanımını kolaylaştırmak için altyapı çalışmaları da tüm hızıyla sürüyor. Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından hazırlanan "Elektrikli Araç Şarj Üniteleri ve İstasyonları-Kurulum ve Güvenlik Gerekleri Standardı" yönetmeliği doğrultusunda şarj istasyonlarının kurulacağı alanlara yönelik belirleme çalışmaları sürüyor.
Levent Köprülü ise çalışmaları umut verici bulduğunu söyledi. Köprülü, “Şu an elektrikli araçların fiyatlarındaki yükseklik ve şarj noktalarının azlığı, tüketicilerin bir miktar soğuk bakmasına neden oluyor. Son dönemde Türkiye’de faaliyet gösteren bazı büyük şirket ve holdinglerin elektrikli araç şarj alt yapısı konusundaki hamleleri cesaret verici. Büyük elektrik firmaları, kurdukları şirketlerle şarj istasyonu atağı başlatırken, son dönemde önemli markalara ait özellikle de şehirlerarası yollarda bulunan benzin istasyonlarında şarj noktaları oluşturulması bence güzel bir çaba. Bu çalışmalar bir süre sonra araç fiyatlarını da uygun hale getirecektir ve tüketiciler bu araçlara yönelecektir" detaylarını paylaştı.
'TOGG ÖNEMLİ BİR BASAMAK OLACAK'
Yerli ve milli imkanlarla geliştirilen TOGG otomobillerinin Türk otomotiv sanayisine önemli katkılar kazandıracağının altını çizen Bayram, “TOGG çok kapsamlı bir proje. Bu yıl fabrikası faaliyete geçecek. TOGG, Türk otomotiv sektörüne birçok yeni yetenek kazandıracak. İlk seri üretim araçların 2023’ün başında yollarda olmasını bekliyoruz. Bu süreye kadar şarj istasyonları ve bakım merkezleri gibi çalışmalarda çoktan başladı diye tahmin ediyorum" diye konuştu.
Elektrikli otomobillerin gelişmeye devam ettiğini ve geçiş sürecinin henüz tamamlanmadığını belirten Levent Köprülü, “Satışlar artmış olsa da henüz istenilen seviyede değil. Yani bu dönüşümün çok yavaş ilerlediğini söylemek mümkün. Hemen her marka, tamamen elektrikli otomobiller konusunda çalışma yürütüyor. Hatta bazıları, elini çabuk tutmak için birkaç markayla iş birliği yaparak geliştirme ve üretime hazırlama sürecini kısaltmaya çalışıyor. Dolayısıyla bu ortamda TOGG’un yeri, aslında tüm bu gelişmelerin tam da merkezi. Zira bu dönem, elektrikli araçların ve araç içi teknolojilerinin halen geliştirilme aşamasında olduğu bir dönem. TOGG, yıllar önce yapılmış ve tamamlanmış değil, henüz daha gelişmekte olan bir yapıya doğuyor. Hem de dünyadaki benzer rakipleri gibi. Bununla birlikte aynı zamanda teknoloji geliştiren bir marka olduğundan sadece elektrikli otomobil değil, teknoloji satan bir marka olarak da bilinecek" şeklinde konuştu.