07.01.2012 - 00:22 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü
Yaklaşık 2.5 yıl önce otomotivin anavatanı Amerika’ya başlattığı ihracatla Türkiye otomotiv sektöründe önemli bir başarıya imza atan Ford Otosan, bu süre içinde 100 bin adetlik rakama ulaştı. Kuzey Amerika’ya 90 bin Transit Connect, Güney Amerika’ya ise 10 bin adet Transit satan Ford Otosan, şimdilerde Amerikan taksi piyasasının da güçlü oyuncusu olmaya hazırlanıyor.
Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay, 2.5 yıllık sürede büyük başarıya imza attıklarının altını çizerken, Amerikan halkının da aldığı araçların ‘Made in Turkey’ olduğunu gururla söyler hale geldiğini kaydetti. 2001 yılında Gölcük fabrikası kurulduğunda, ihraç ettikleri araçların “Made in Turkey” olduğunu vurgulayamadıklarını hatırlatan Otay, “Hem biz hem Ford, Türk yapımı olduğunu söylemeye çekiyorduk. Bugün ise bu araçların ‘Made in Turkey’ olduğunu göğsümüzü gere gere söylüyoruz. Amerikalılar bile araçların Türk yapımı olduğunu gururla söyler hale geldi” diye konuştu.
Satışta ABD Türkiye’ye yaklaştı
New York’ta Transit Connect’lerin taksi olarak boy göstermesinin önemine değinen Otay, Transit Connect ihracatının her yıl katlanarak arttığını dile getirdi. Otay, “ABD, ilk kez bu sınıfta bir araç satmaya başladı. Hedefimiz yılda 20-25 bin ihracattı. Ama Connect’le hedeflerimizi aştık. 25 binlik hedef bugün tüm Amerika kıtasında 40 bine yaklaştı” dedi. Otay, “2011’de ABD’ye Transit Connect ihracatı yüzde 60 artışla 20 bin adetten 32 bine adede ulaştı. Kanada ve Porto Riko’yla birlikte bu rakam 37 bini aştı” ifadesini kullandı.
Amerika’nın Türkiye’den sonra Connect’in en büyük pazarı haline geldiğini kaydeden Otay, Connect’in en çok satıldığı ülkenin Türkiye olduğunu ancak 2012’de durumun değişebileceğini belirtti. Otay, “Geçen yıl Türkiye’de 38 bin Connect sattık. Bu yıl, ekonomideki küçülme ve ÖTV dolayısıyla hafif ticari pazarının yüzde 10 daralacağını öngörüyoruz. 2012’de 35 bin adet Connect satışına ulaşırız. ABD’ye ise bu yıl 40 bin Connect ihraç etmeyi planlıyoruz” vurgusunu yaptı.
Ford Otosan’ın 1 milyar dolar yatırımla üreteceği yeni modellerin ilki olan yeni Transit, 2012’nin son çeyreği Türkiye’de satışa sunulacak. Otay, 630 milyon dolar yatırımla üretiminde son aşamaya gelinen yeni Transit’in 2013’te ABD için Ford Kansas tesisinde de üretileceğini söyledi.
‘Taksideki liderliğimiz artık Connect’le sürecek’
Transit Connect’in kısa sürede büyük beğeni kazandığını ve satışlarının giderek arttığını söyleyen Ford Motor Company’nin Filo Satışlarından Sorumlu Pazarlama Müdürü Gerry Koss, ABD’deki taksi pazarında da bundan böyle sadece Transit Connect’le boy göstereceklerini kaydetti. Üretimleri sona eren Crown Victoria ve Escape Hybrid’in de katkısıyla taksi pazarının yüzde 80’ine hitap ettiklerini anlatan Koss, şöyle devam etti: “Şu an Transit Connect taksiye büyük talep var. Diğer iki aracın stoklarını satıyoruz. 50 plakalı Connect taksi New York’ta dolaşıyor ancak siparişler artıyor. 2012’de sadece New York’ta dolaşan Transit Connect taksi sayısı 550’yi bulacak. 2013’te ABD’de toplam 2 bine yakın Connect taksi yollarda olacak.” Karsan New York Belediyesi’nin “Geleceğin Taksisi” projesini Nissan’ın kazanmasının kendileri açısından bir anlam ifade etmediğini de kaydeden Koss, “New York’ta yarın ne olacağını bilemezsiniz. Sonuçta o yarının taksi projesi. Biz, bugünün taksilerini üretiyoruz. ABD çapında yaşlanan bir filo var” dedi.
Tek sorun bahşiş!
Transit Connect kullanıcılarının araçlarından çok memnun olduğunu, şimdiye kadar tek bir şikâyet aldıklarını söyleyen Koss, “Las Vegas’taki bayimiz, Connect kullanan şoföre şikâyeti olup olmadığını sormuş. O da ‘Çok valizi olanlar, geniş olduğundan benim araca hücum ediyor. Çok bavul taşıyanlar bahşiş vermez’ demiş” ifadesini kullandı.
New York taksilerinin Amerikan filmlerinin vazgeçilmez temalarından biri olduğunu hatırlatan Gerry Koss, önümüzdeki dönemde Transit Connect’in Hollywood filmlerinde daha çok yer alacağını da sözlerine ekledi.
Karsan önce İstanbul’dan başlamalıydı
New York’ta “Geleceğin Taksisi” ihalesinde, Ford ile birlikte finalde elenen Karsan hakkında ilk kez değerlendirme yapan Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay, Karsan’ın en büyük hatasının ortada olmayan bir aracı pazarlamak olduğunu belirtti.
Otay “Siz önce Türkiye’de aracı üretin ve İstanbul’da satın ki, dünyanın en büyük metropolüne girme şansınız olsun. Ortada üretilen ve satılan bir araç olmaması büyük etken oldu. Yoksa geliştirilen araç hakkında kimsenin bir şey söylediği yok. Örneğin Wall Street Journal’a başvurursanız size önce hangi gazetede çalıştığınızı sorup, referans isterler. Nasıl ki Türkiye’de hiçbir gazetede çalışmadan WSJ’da çalışma şansınız yoksa, Karsan’ın NY’ta taksi olma şansı da o kadar yoktu. Düşünün, biz ortağımız Ford olmasına rağmen Amerika pazarına çok zor girdik” ifadesini kullandı.