Milliyet ExecutiveModanın mühendisi

Modanın mühendisi

03.03.2022 - 14:05 | Son Güncellenme:

Vakko CEO’su Jaklin Güner, mühendis kökenli... Güner, “Perakende, dinamik, ayrıntısı bol bir sektör. Mühendis kökenli bir yönetici olarak analitik yetkinliklerimin ve kadın olarak ayrıntıları önceleyen bakış açımın beni başarılı kıldığına inanıyorum” diyor.

Modanın mühendisi

Hanife Baş

Haberin Devamı

O, perakende sektörünün başarılı kadın yöneticilerinden... Mühendis kökenli bir yönetici olarak Türkiye’de lüks perakendenin yükselmesinde emeği geçen isimlerin başında geliyor... Evet, Vakko’nun CEO’su Jaklin Güner’den bahsediyoruz. Türkiye’de lüks denince akla ilk gelen markalardan Vakko’da 8 yıldır üst düzey yönetici. Güner, İTÜ Endüstri Mühendisliği’nden mezun. YKM ve Ziylan Grup’ta üst düzey görevlerde çalıştıktan sonra 2014 yılında Vakko’ya geçti. Güner, “Perakende, dinamiği yüksek, ayrıntısı bol bir sektör. Mühendis kökenli bir yönetici olarak analitik yetkinliklerimin ve kadın olarak ayrıntıları önceleyen bakış açımın beni hep güncel tuttuğuna ve başarılı kıldığına inanıyorum. İş insanlarını kadın ya da erkek olarak ayrıştırmamak gerektiğini düşünüyorum ama ne yazık ki gerçekler hiçbirimizin arzu ettiği gibi değil. Dünya Ekonomik Forumu’nun hazırladığı raporda, cinsiyet eşitsizliğine karşı yapılan çalışmalar bugünkü hızıyla devam etse bile eşitsizliğin sonlanmasının 135 yılı bulacağı öngörülüyor” diyor. Jaklin Güner’le kariyerini, Vakko’nun hedeflerini, lüks perakende sektörünü ve kadın yöneticileri konuştuk.

Haberin Devamı

Endüstri mühendisliği okudu

Önce kariyer hikâyenizi sizden dinleyebilir miyiz?

İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü’nden mezun oldum. Yurt dışında yüksek lisans yapmayı planlıyordum fakat o gün bugündür devam eden profesyonel yolculuğum, Arçelik’ten gelen iş teklifiyle hemen başlayınca, yüksek lisansı da Türkiye’de tamamladım. Gerek endüstri mühendisi olmam, gerekse o yıllarda bilgi teknolojilerinde yaşanan baş döndürücü dinamizm beni bu alana çekti. 1997 yılında ise genel müdür olarak YKM’ye geçtim. YKM’nin kârlılığını artırarak sürdürülebilir bir büyüme performansı göstermesini sağladık ki bu da Boyner Grubu ile birleşmenin önünü açtı. Mayıs 2012’de Ziylan Grubu’na CEO olarak katıldım. 1 Eylül 2014’ten bu yana ise Vakko CEO’su olarak görev yapıyorum. Çocukken her zaman çok soru soran, meraklı ve idealleri olan bir öğrenciydim. Matematik en sevdiğim derslerin başında geliyordu. Bu nedenle mühendisliği tercih ettim ve kariyerimi bu ilgi ve merakım şekillendirdi.

Haberin Devamı

Modanın mühendisi

2014 yılında Vakko’ya geçtiniz. Bu süreci değerlendirir misiniz?

90 yıldır Türkiye’de moda ve lüks Vakko ile özdeşleştirilir. Bu yüzden de Vakko’ya ilk katıldığım günün heyecanı bende hâlâ aynı ve capcanlı… Çünkü öncü bir marka yaratmak ve onu korumak, değerler inşa edip onları sürdürülebilir kılmak hiç de kolay değil. Vakko, lüks perakendede olduğu kadar, hizmette de kasları çok güçlü bir marka. Vakko L’Atelier ile yeme içme dünyasında çok özel bir alan açtık. Vakkorama Cafe, özlenen lezzetleri ve sevilen atmosferiyle yeniden hayat buldu. Bu süreçte dijital dönüşüm yatırımlarımız da hızla devam ediyor.

Lükste de dijital öne çıktı

Vakko pandemi sürecini nasıl geçirdi?

Pandemi, yaşamdan önlemlere, alışkanlıklardan tercihlere, davranışlardan beklentilere hayatımızdaki pek çok şeyi kökten değiştirdi. Vakko’da, değişimin getirdiği yeniliklere uyum sağlamak için çok çalıştık ve çalışmaya devam ediyoruz. Pandeminin ardından herkes gibi biz de yüzümüzü dijitale döndük. Fiziksel olarak sunamadığımız hizmetleri dijital platformlarda sunmak için yatırım yaptık. Dijital ve fiziksel dünyanın bir araya geldiği ‘fijital’ bir çağdayız. Ve pandemiyle birlikte artık her şey ‘hibrit!’! Biz de müşteri deneyimi ve kurumsal yatırımlarımızı buna göre şekillendiriyoruz.

Haberin Devamı

Pandemi lüks perakendeyi nasıl etkiledi?

Lüks moda, dünya çapında hiçbir zaman yok olmayacak ama sürekli boyut değiştirerek güncel kalacak. Son bir yılda lüks perakendenin değişim göstergelerine ayak uydurabilen, hızlı karar alabilen ve inovasyon yapabilen moda markalarının varlığını güçlendirerek sürdürdüğünü gördük. Bu çok doğal çünkü hayatımızdaki her şey değişiyor. Dünyada hiçbir sektörün daha önce yaşamadığı, hiçbir kriz planının karşılık bulmadığı bir dönem yaşadık ama hızlı öğrendik. Yeni iş modelleri geliştirmemiz gerektiğini, dünyanın sınırlarının kalktığını, kaliteli ve sürdürülebilir üretimin önemini, kısa dönemli planlar hayata geçirip bunlara iyi bir ekiple, hızla uyum sağlamamız gerektiğini tüm dünya gibi lüks moda markaları da öğrendi.

Haberin Devamı

Favorisi psikolojik romanlar

Boş vakitlerinizde neler yaparsınız?

Her ne kadar pandemide kesintiye uğradıysa da doğada vakit geçirmeyi ve seyahat etmeyi çok seviyorum. Seyahat etmek ve yeni yerler keşfetmek, doğada olmak ve rutinden uzaklaşıp nefes almak, insana her anlamda iyi geliyor. İlham verici ve ufuk açıcı özel deneyimler sunuyor. Pandemi döneminde uzun zamandır uzak kaldığım kitap okuma alışkanlığıma da geri döndüm. Özellikle psikolojik romanlar çok ilgimi çekiyor. Okumanın farklı bir “seyahat” deneyimi sunduğuna inanıyorum. Aile çiftliğimizde bulunan üzüm bağlarında vakit geçirmekten çok keyif alıyorum. Toprak, üretimin önemli bir parçası. Doğanın kendini yenilediğini ve size ne kadar cömert davrandığını görmek insanı yaşama bağlıyor.

Vakko oteli geliyor

2022 yılı beklentiniz ve hedefiniz nedir?

2022, son 2 yıldan gelen olumlu projeksiyonları yatırımlarla hayata geçireceğimiz bir yıl olacak. Yeni mağaza yatırımlarımızla modada, Vakko Hotel & Residence’ı hayata geçirerek turizmde, Fuudy ve Vanilla Rococo satın almaları gibi iş birlikleriyle gıda perakendesinde büyüyeceğiz. 2022’nin ilk yatırımını dijital alanda gerçekleştirdik. Online siparişte iyi yemek deneyimi arayanlar için kurulan Fuudy platformuna 10.1 milyon dolar değerleme üzerinden 3 milyon dolar yatırım yaptık. 2022’nin önemli yatırımlarından biri de Galataport İstanbul. Vakkorama, burada açıldı. 2022 yılı içinde 7 lokasyonda 15 farklı mağaza yatırımı hedefliyoruz. Vakko Hotel & Residence Nişantaşı, 2022’nin ilk yarısında açılacak.

Her kademede kadınlar

Perakende sektöründe kadın üst düzey yönetici olmak hakkında neler söylersiniz?

Perakende, dinamiği yüksek, ayrıntısı bol bir sektör. Mühendis kökenli bir yönetici olarak analitik yetkinliklerimin ve kadın olarak ayrıntıları önceleyen bakış açımın beni hep güncel tuttuğuna ve başarılı kıldığına inanıyorum. İş insanlarını kadın ya da erkek olarak ayrıştırmamak gerektiğini düşünüyorum ama ne yazık ki gerçekler hiçbirimizin arzu ettiği gibi değil. Dünya Ekonomik Forumu tarafından hazırlanan bir raporda, cinsiyet eşitsizliğine karşı yapılan çalışmaların bugünkü hızıyla devam etmesi durumunda bile eşitsizliğin sonlanmasının en az 135 yılı bulacağı, kadınların ekonomiye katılımındaki eşitlik için 267 yıla daha ihtiyaç olduğu öngörülüyor. Oysa cinsiyet eşitliğinin sağlanması, küresel gelirleri (GSYİH) 2025’e kadar 28 trilyon dolar kadar artırabilir. Bu yüzden her kişi ve kurumun bu konuda atacağı adımlar çok önemli.

Biz de Vakko olarak sadece yönetimde değil, her kademede kadın çalışanların varlığını önemsiyoruz. Yaklaşık 2.850 kişilik Vakko Ailesi’nde hem kadın çalışanların sayısı hem de kadın yöneticilerin sayısı her yıl artıyor. Yöneticiler içindeki kadın oranı yüzde 51, toplam çalışanlar içindeki kadın oranı ise yüzde 53.

‘Hayattaki düsturum merak’

İş hayatında başarınızın sırrı nedir?

Hayattaki düsturum merak. Bilim insanı Albert Einstein’ın “Merakınızın peşinden gidin. Benim özel bir yeteneğim yok. Yalnızca tutkulu bir meraklıyım” sözlerinden çok etkilendim. Bugün sahip olduğum her şeyi merak etmeye ve araştırmaya borçluyum. Çünkü merak insanın hayatını zenginleştiriyor, derinliğini artırıyor ve sorunlarla karşılaştığında mücadele etme gücü veriyor. Erken yaşta çok değerli deneyimler edindim. Bu süreçte gördüm ki bir iş ne kadar tutkuyla ele alınırsa sonuç o kadar iyi oluyor. Beni her gün motive eden duygu da bu tutku. Bu motivasyonun ekibim için de önemli bir kaynak olmasını önemsiyorum. O yüzden de iyi bir yöneticinin aynı zaman da iyi bir ekip üyesi olması gerektiğini düşünüyorum. Cesur adımlar atmaktan ve risk almaktan hiç çekinmedim. Çünkü risksiz başarı olmuyor.

Ayakkabı ve çanta merakı...

Kaç günde bir hazır giyim alışverişi yaparsınız?

Her sezon öncesinde tasarımcılarımızın sunumunu heyecanla dinler ve tasarımları yakından incelerim. “Moda Vakko”dur sözünün hissedildiği her sezon elbette alışveriş heyecanımızı da etkiliyor. Zamansız tasarımları, çoğu zaman gündüze de geceye de uygun parçaları tercih ediyorum. Günlük stilimi tamamlayan farklı tasarımlara sahip Vakko ceket ve pantolonlar, vazgeçilmezlerim arasında yer alıyor. Bunun yanı sıra, pek çok kadın gibi benim de ayakkabı ve çantalara özel bir düşkünlüğüm var.