01.11.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:
EBRU SUNGUR - Pandemi, bütün dünyada aileleri bir araya getirirken gençlerin de aile şirketlerine bağlılıklarının ve bu şirketleri yönetme heveslerinin artmasına vesile oldu. PwC’nin Küresel NextGen Araştırması’nın 2022 sonuçlarına göre, yeni nesil liderlerin yüzde 43’ü 2020 yılına kıyasla işlere daha fazla müdahil oluyor, yüzde 36’sı pandeminin mevcut nesille daha sıkı bağlar kurmalarını sağladığını ifade ediyor. Araştırma pandemide aile şirketlerinde farklı nesillerin bir araya geldiğini, aile içerisinde uyumun güçlendiğini, halefiyet planlamasının hızlandırıldığını ve işletmeyi büyütmek için birlikte hareket ettiğini gösteriyor. Yeni nesil liderlerin işlere dahil olması ve nesiller arası iletişimin güçlenmesi de ölçümlendi.
Anahtar, diyalog
Araştırmada, Northwestern Üniversitesi John L. Ward Aile Şirketleri Merkezi Direktörü Prof. Jennifer Myatt Pendergast’in şu saptamasına vurgu yapılıyor: “Kovid gibi kriz zamanlarında aileler ortak bir amaç etrafında bir araya gelmektedirler. Ortak geçmiş ve miraslarından daha fazla yararlanırlar ve bu durum aile şirketlerine bağlılıklarını artırır. Bu amacın mevcut ve gelecek nesiller için anlamlı olmasını sağlamak için nesiller arası diyaloğu artırmak başarının anahtarıdır.”
Halefiyet planları
Araştırmada şu ifadelere yer veriliyor:
“Kontrolü yeni nesle devretme kararı çok büyük bir karar ve hayatta bir defa yaşanan bir gerçek. Yeni nesillerin işletmeyi koruyup büyütmek için yeterli donanıma sahip olduğunu garanti etmesi gerekiyor. İyi haber ise pandeminin aile şirketlerinin halefiyet planlarına odaklanmasını sağlamış olması. PwC’nin Global Aile Şirketi Anketi 2021’de, mevcut neslin yüzde 30’u bir güçlendirme planından bahsetmekte. PwC Global Gelecek Nesil Anketi 2022’de ise yeni nesil liderlerin yüzde 61’i aile şirketlerinin şu anda bir halefiyet planına sahip olduğunu söylüyor.”
‘Nesiller ortak hedefte birleşti’
PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, araştırmayla ilgili şu değerlendirmeyi yaptı:
“Türkiye ekonomisi içerisinde milli gelirin büyük çoğunluğunu aile şirketleri üretiyor. Son yıllarda aile şirketlerinin, çok hızlı bir dönüşüm içinde olduğunu görüyoruz. Özellikle dijitalleşme konusuna çok açıklar. Aile şirketlerinin yıllar içinde kurduğu ilişkiler, şirketlerinin gücünde büyük bir rol oynuyor. Pandemi ile birlikte değişen dünyada yeni neslin gündeminde özellikle sürdürülebilirliğin ön planda olduğunu görüyoruz. Gelecek nesil yöneticiler, gelecek dönem için işletmelerinin sürdürülebilirliğe yönelik yatırımlarını artırmayı ve bu çalışmalara kişisel olarak dahil olmayı planlıyor. Küresel Gelecek Nesil Araştırmasına göre bugün yüzde 28’i aktif olarak bu yöndeki çalışmalarını sürdürüyor dememiz yanlış olmaz. Bu dönem, çalışanların konumlarının güçlenmesi ve yetenekli çalışanlar için güç dengesinin çalışanlar lehine döndüğü bir dönem. Aile şirketleri, rekabetçi ücret politikaları önererek, hibrit çalışma düzeninden yararlanarak, açık ve şeffaf bir iş yeri kültürü oluşturarak yetenek savaşlarında öne geçmeyi hedeflemeli. Öte yandan küresel zorluklar karşısında nesillerin işin ve ailenin istikrarını güvence altına almak için büyümeyi teşvik etmeye dayalı ortak bir hedef etrafında birleştiğini görüyoruz. PwC olarak hem yerel tecrübemiz hem küresel ağımız aracılığı ile edindiğimiz bilgi ve deneyimlerimizi aile şirketleriyle paylaşarak sürdürülebilirliklerine katkıda bulunuyoruz.”
Kapsamlı araştırma
PwC’nin Küresel NextGen 2022 Araştırması, The Family Business Network (FBN) ile iş birliği içerisinde çevrimiçi olarak gerçekleştirildi. 8 Ekim ve 12 Aralık 2021 arasında 68 bölgede 1036 görüşme yapıldı. Araştırma aile şirketlerindeki yeni nesil üyeler için uluslararası kapsamda gerçekleştirildi.