03.09.2024 - 07:01 | Son Güncellenme:
EBRU SUNGUR - Küçük Ev Aletleri Sanayici ve İhracatçıları Derneği (KESİD) Başkanı Senur Akın Biçer, sektörün yan sanayisi konumundaki küçük ve orta boy işletmelere (KOBİ), içinde bulunulan ekonomik konjonktürde hesaplarını ‘haftalık’ kontrol ederek çalışmalarını önerdi. Aynı zamanda Arnica Yönetim Kurulu Başkanı da olan Senur Akın Biçer, Arnica’nın yıllık sanat etkinliği Arnica Artland sırasında sorularımızı yanıtladı.
Senur Akın Biçer, küçük ev aletleri sektörüyle ilgili şu değerlendirmelerde bulundu:
“Küçük ev aletleri sektöründeki markalar olarak yıl planladığımız gibi geçiyor. Ekonomide bir miktar soğuma bekliyorduk ve bu gerçekleşti. Buna bağlı olarak da üretim adetlerinde bazı kısılmalar oldu. Dediğim gibi bu, markaların beklentisi dahilindeydi ancak sektör adet kısınca yan sanayii konumundaki KOBİ’ler bundan etkileniyor. Bu dönemde büyük firmaların, yan sanayisi olan KOBİ’leri kollaması gerektiğini düşünüyorum. Zira işlerimiz eski temposuna dönecek ama yan sanayiimizi kaybedersek biz bu tempoya ayak uyduramayız.”
Sipariş uyarısı
Senur Akın Biçer, sektörün yan sanayisi konumunda çalışan KOBİ’lere önerilerini de şöyle sıraladı:
“İşletmeler rutin dönemsel hesaplarını tutmanın yanı sıra finansal durumlarını haftalık bazda da takip etmeli. Haftalık nakit akışı ve finansman analizleri yapılmalı. Siparişler alınırken çok iyi düşünülmeli. Her sipariş iyi kazandırmayabilir.”
Teknoloji avantajı
İçinden geçilen ve öngörü yapmayı güçleştiren konjonktüre rağmen Türkiye’deki küçük ev aletleri sektörünün, civar ülkelerdeki rakiplerine göre avantajlarının bulunduğunu vurgulayan Senur Akın Biçer şunları söyledi:
“Sektörümüz, pek çok sektöre göre ileri teknolojiyi daha erken kullanmaya başladı, makineler büyük oranda robotlaştı. Şu anda Polonya ve Romanya ile yarışıyoruz.”
Çin faktörü
Çin’in her alanda olduğu gibi küçük ev aletleri sektörü için de olumlu ve olumsuz etkilerinin bulunduğunu anlatan Senur Akın Biçer, “Fiyatları düşürmesi, bizi olumsuz etkiliyor. Bizim zaten kur kaynaklı dezavantajımız var” dedi. Bununla birlikte Batı’nın son dönemde Çin’i kendi ülkesi dışında yatırıma zorlayacak politikalar üretmesinin, Türkiye’de küçük ev aletleri sektörü için avantajlar doğurabileceğini dile getiren Senur Akın Biçer, “Mesela Çin, Türkiye’de batarya üretmeye gelse ne mutlu bize” diye konuştu.
Sektörde süpürgeler başta olmak üzere şarjlı ürünlere yönelimin arttığını vurgulayan Senur Akın Biçer, bataryaların bu süreçte önem kazandığını sözlerine ekledi.
GES’le maliyeti düşürecek
Güneş enerjisi santralı (GES) kurmak için arazi baktıklarını belirten Arnica Yönetim Kurulu Başkanı Senur Akın Biçer, “Böylece hem enerji maliyetimizi düşüreceğiz hem de Yeşil Mutabakat’la çevreyi önceleyen Avrupa’ya ihracatta rekabet avantajı elde edeceğiz” dedi.
İşler yavaşlasa da kalıp yatırımlarının devam ettiğini anlatan Senur Akın Biçer, bu dönemde önem verdikleri bir diğer konunun da yetişmiş elemanları kaybetmemek olduğunu vurguladı.
Sanata yatırım çoklu fayda sağlıyor
Arnica, her yıl farklı şehirlerde sanatçıları bir araya getirerek Arnica Artland adıyla sanat çalıştayı düzenliyor. Bu çalıştayda meydana getirilen eserler etkinlik sonunda bir sergiyle sanatseverlere açılıyor. Arnica Artland’ın üçüncüsü, bu yıl Bayburt’taki Kenan Yavuz Etnografya Müzesi’nde gerçekleştirildi. Fırat Neziroğlu küratörlüğündeki çalıştayda sanatçılar Senur Akın Biçer, Bilal Hakan Karakaya, İrem Sena Özen, Melike Kara, Prof. Dr. Mustafa Genç, Özlem Ketenci Çolakoğlu, Pınar Kuseyri, Pınar Tuba Biçmen, Doç. Dr. Şehnaz Biçer ve Tuğçe Diri farklı disiplinlerde eserler meydana getirdiler. 11-18 Ağustos tarihleri arasında “Doğduğu toprağa akan sanat” sloganıyla gerçekleştirilen çalıştayda ortaya çıkan eserler, İstanbul ve Mersin’de sanatseverlerle buluşacak.
Arnica Artland çalıştaylarını her şeyden önce sanatı ve sanatçıyı desteklemek adına yaptıklarını dile getiren Senur Akın Biçer şunları söyledi:
“Sanata yatırım, markamızın iletişimine de değer katıyor. Arnica markası, sanatla özdeşleşiyor. Öte yandan şirketin bu etkinliği her yıl düzenli gerçekleştirmesinin çalışanlarımızın motivasyonunu, bağlılığını artırdığını da görüyoruz. Ayrıca Ar-Ge birimimiz de Arnica Artland’da üretilen sanat eserlerinden ilham alıyor.”